CASE STUDY | Winst middels urenbesparing en automatische leadopvolging

CASE STUDY | Winst middels urenbesparing en automatische leadopvolging

Schoondergang.nl: winst middels urenbesparing en automatische leadopvolging.

Schoondergang is al bijna 100 jaar een toonaangevende all-round leverancier voor professionele keukens in de Nederlandse grootkeuken markt. Het bedrijf houdt het proces rond ontwerp, fabricage, plaatsing en onderhoud geheel in eigen handen.

Dagelijks ontvangen zij ingevulde contactformulieren en informatie aanvragen voor hun professionele keukens en keukenapparatuur.

Hier zitten ook veel leads tussen die alleen een emailadres achterlaten, waarbij de opvolging van deze leads uitsluitend handmatig gebeurde.

De (nadelige) resultaten hiervan:

1. De opvolging gebeurt eenmalig (lees: versturen van 1 e-mail). Dit is een gemiste kans, aangezien veel leads pas reageren na 2-5 emails.

2. De opvolging gebeurde niet consistent. Vanwege de dagelijkse drukte gebeurde het vaak dat een lead enkele dagen later werd opgevolgd. Schoondergang wilde hier meer consistentie in omdat leadopvolging strak en snel moet gebeuren.

Schoondergang en SearchUser

Schoondergang is al enige tijd Adwords/bing klant bij SearchUser, in combinatie met landingspagina’s.

Deze advertenties lopen erg goed, maar net als op de website werden opt-ins niet op consistente wijze opgevolgd. Daarom werd SearchUser gevraagd om hier een oplossing voor te bedenken.

Wat wij hebben uitgevoerd voor Schoondergang, zijn de vaste stappen die we altijd volgen met onze B2B klanten:

4 stappen searchuser

Segmentatie: leads segmenteren op basis van koopurgentie

Fundering: PDF ontwikkelen om leads te verzamelen

Bereik: social advertising

Follow-up: emails automatiseren

Stap 1: FUNDERING

Leads verzamelen op de website middels e-boeken.
Met alleen een contactformulier op de website is de drempel voor bezoekers vaak te hoog om gegevens achter te laten. Gratis downloads zijn een goede trigger om gegevens te verzamelen. Daarom hebben wij eerst gezorgd dat er een laagdrempelige manier op de website staat om leads te verzamelen.

Stap 2: SEGMENTATIE

Segmenteren van leads op basis van koopurgentie en branche

Zodra een website bezoeker een PDF wil downloaden, segmenteren we direct de doelgroep op koopurgentie. Zo zorgen we ervoor dat de volgende emails aansluiten op hun situatie. Bovendien, zodra een lead aangeeft dat hij een concrete behoefte heeft voor een keuken, kunnen de salesmedewerkers direct de lead opvolgen.


Stap 3: FOLLOW-UP

Gerichte opvolging gebaseerd op antwoorden van leads

Vervolgens zorgen we er middels marketing automation software voor dat de inschrijvingen in een specifieke lijst terechtkomen en automatisch de juiste opvolging krijgen.

 

Na de aanvraag ontvangen de leads een bevestigingsmail. Hierin wordt op basis van de gegeven reden een vraag gesteld.

Wordt er niet gereageerd op deze mail? Dan ontvangt de lead na een aantal dagen nog een e-mail met een reminder.

Middels een formulier kunnen de lezers dan aangeven wanneer hij/zij gebeld wil worden.

Stap 4: BEREIK

Het e-boek promoten via social advertising

Om groot bereik te creëren voor de downloads, hebben wij zowel Facebook als LinkedIn advertising ingezet.

Hier kunnen wij zeer gericht targetten op horeca ondernemers. Voor slechts een klein budget per dag, kun je al een grote doelgroep bereiken. Met een simpele, maar opvallende afbeelding nodigen wij het publiek uit om het gratis e-boek te downloaden.

Ook de leads die zich via deze weg inschrijven worden automatisch opgevolgd.

Het resultaat

Schoondergang verzamelde voorheen via Adwords, Bing en hun eigen salesteam leads, maar nog niet zoveel via de website. Wegens de dagelijkse drukte, werden de leads niet consistent opgevolgd.

SearchUser heeft ervoor gezorgd dat er gratis weggevers op de website van Schoondergang staan, dit zorgt ervoor dat de drempel voor leads lager is om gegevens achter te laten. Zo verzamelt Schoondergang sneller leads.

Zodra leads hun gegevens hebben ingevuld, komen zij in marketing automation terecht waarin zij automatisch gesegmenteerd en opgevolgd worden. Deze opvolging is consistent én gericht op de situatie van de lead. Zodra we in marketing automation zien dat een lead ‘sales-ready’ is (bijvoorbeeld doordat zij aangeven een concrete behoefte aan een keuken te hebben), kan het salesteam van Schoondergang actie ondernemen en de lead benaderen.

Deze werkwijze bespaart Schoondergang erg veel uren. 

Wil jij ook meer leads verzamelen en deze automatisch opvolgen middels marketing automation?

Bekijk dan bij onze diensten, wat wij allemaal voor jou kunnen betekenen. Of neem hier direct contact op.