NIEUWS | Belangrijke wijziging in Google Ad Grants per 1 januari

NIEUWS | Belangrijke wijziging in Google Ad Grants

NIEUWS | Belangrijke wijziging in Google Ad Grants

In januari 2018 vindt er een belangrijke wijziging plaats voor Google Ad Grants accountbeheerders. In dit blog leggen we uit wat het gevolg van deze wijziging is.

Even een korte terugblik naar wat Google Ad Grants ook alweer inhouden: dit is het Adwords programma dat organisaties met een maatschappelijk goed doel, een alternatief biedt voor dure Adwords campagnes. Dit programma biedt de non-profitorganisaties namelijk $10.000 advertentietegoed per maand voor hun AdWords campagnes om hun missie te promoten. Inmiddels maken 35.000 non-profitorganisaties gebruik van het Google Grants programma.

Wijzigingen per 1 januari 2018

CTR 5%

De grootste wijziging is de criteria voor de CTR. Alle Google Ad Grants moeten elke maand een CTR van 5% behouden. Wanneer de vereiste CTR twee opeenvolgende maanden niet wordt gehaald, wordt het account geannuleerd!

Accounts die dit risico lopen, krijgen een notificatie van Google dat ze onder de 5% zitten en tips om de CTR weer te verbeteren. Google zegt dat de CTR van 5% lager is dan het huidige gemiddelde in het programma en dat nieuwe eisen, zoals in dit blog beschreven, gemaakt worden om het aantal zoekwoorden met een lage kwaliteit af te nemen en geen zoekwoorden van concurrenten te targeten. Dit zou ervoor zorgen dat de meeste accounts gemakkelijk een gemiddelde CTR van 5 procent behouden.

Nieuws is dat er meer dan de maximale cpc van $2 kan worden geboden wanneer er gebruik wordt gemaakt van de automatische biedstrategie “aantal conversies maximaliseren”, indien de prestaties van het account daar aanleiding toe geven.

Andere eisen:

– Non-profitorganisaties kunnen geen branded zoekwoorden kopen die zij niet bezitten;

– Zoekwoorden moeten een kwaliteitsscore van 2 of hoger hebben;

– Campagnes moeten tenminste 2 actieve advertentiegroepen hebben met elk een reeks nauw verwante zoekwoorden en twee actie advertentieteksten;

– Accounts moeten ook tenminste twee actieve sitelink-extensies hebben;

– Accounts moeten gebruikmaken van geotargeting;

– De meeste zoekwoorden met één woord zijn verboden. Reden: non-profitorganisaties moeten kiezen voor goed getargete zoekwoorden.

Wijziging per 1 januari 2018
De wijziging gaat in per 1 januari 2018. Dat is al bijna… Het is dus wel van essentieel belang dat je nu alvast naar je huidige accounts kijkt. In hoeverre voldoen jouw accounts al aan de nieuwe eisen en hoe kun je de accounts die er niet aan voldoen nog verbeteren vóór 1 januari?

Google zal per mail notificaties sturen over bepaalde accounts die op 1 januari niet voldoen aan de nieuwe eisen. Je zal dan nog enige tijd hebben om aanpassingen te maken. Als jouw account al gedeactiveerd is door Google, kun je Google alsnog bellen voor herstel nadat er wijzigingen zijn aangebracht.

Beheer jij nu een Google Grant account en heb je hulp nodig om aan de nieuwe vereiste criteria te voldoen? Vraag dan eens advies aan de specialisten van SearchUser.

Contact button SearchUser