10 B2B contentmarketing trends 2018

10 B2B contentmarketing trends 2018

Blijf je concurrenten voor door op de hoogte te zijn van de nieuwste B2B contentmarketing trends 2018!

B2B bedrijven in diverse branches zien steeds vaker de positieve impact van succesvolle contentmarketing campagnes. Deze campagnes vormen zelfs de basis voor het verkrijgen van leads en het omzetten naar klanten. Uit een recent onderzoek van “The Content Marketing Institute” bleek zelfs dat bijna 90% van de B2B-marketeers contentmarketing gebruikt als kern van hun online marketingstrategie. 52 procent geeft echter aan géén gebruik te maken van contentmarketing, maar wil binnen 12 maanden wel een nieuwe campagne lanceren. Tegen het einde van dit jaar zou dus 95% van de B2B-marketeers contentmarketing inzetten (als zij hun doelen waarmaken).

Met deze 10 trends kun je alvast de nieuwste ontwikkelingen in jouw marketingstrategie implementeren en jouw concurrenten voor zijn!

Trend 1. Maak een content kalender

Volgens het Content Marketing Institute nam het succes van B2B marketeers uit hun contentmarketing inspanningen toe sinds 2016 tot 2017. De top vier redenen van deze toename: contentcreatie (85%), strategie (72%), prioriteit (53%) en meer tijd besteden (53%).

Volgens hoge presterende B2B marketeers zijn er twee factoren die leiden tot succes in hun contentmarketingcampagnes:

1. De hoeveelheid content die wordt geproduceerd;

2. De consistentie in het publiceren van content.

Slechts 37% van de respondenten heeft een vaste strategie voor contentmarketing. Dit kan opgelost worden met een contentmarketingkalender, die een duidelijke campagnestrategie en succesmeting bevat.

Is jouw doelstelling meer content maken in 2018? Dan kun je maar beter nu alvast beginnen. De komende 12 maanden zullen namelijk het succes van jouw contentmarketing bepalen, als jij je aan de doelstelling houdt. 

Trend 2. Vergelijk het succes op tegen je doelen

Uit het onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat slechts 41% van de B2B-marketeers een duidelijk beeld heeft van de effectiviteit rondom hun marketingstrategie. Een contentkalender zorgt voor transparantie en inzicht in het succes uit jouw digitale marketinginspanningen.

Een andere manier om het succes te meten is door elke drie maanden meetbare doelen in te stellen. 80% van de B2B marketeers zet leadgeneration als doel in om zich de komende 12 maanden op te focussen. Toen er echter gevraagd werd welke statistieken zij gebruikten om te bepalen hoeveel leads hun contentmarketing genereert, benoemde 78% websiteverkeer als statistiek.

Natuurlijk is websiteverkeer belangrijk, maar het betekent niet automatisch dat de leads toenemen. Hieruit blijkt dat de focus van marketeers nog niet op de juiste meeteenheden ligt om hun succes te monitoren. De kwaliteit van hun sales zou een veel betere maatstaf zijn. Door deze statistieken te evalueren, kan jouw team de daadwerkelijke waarde van contentmarketing aantonen en de campagnes indien nodig aanpassen.

Trend 3. Geautomatiseerde referral marketing rewards

Referral marketing is niets nieuws. Maar de manier waarop het binnen jouw team geïmplementeerd wordt, kan een groot verschil maken. Volgens Ambassador vraagt 82% om aanbevelingen en vindt 74% mond-tot-mondreclame de beslissende factor in een aankoopbeslissing. Eigenlijk is het alleen maar logisch om door te gaan met (al bestaande of eerdere) referral marketing campagnes.

Dankzij geautomatiseerde rewards (beloningen voor bestaande klanten) kun je de deur openen voor referrals naar bestaande klanten en marktleiders. Met een simpele instelling kun je dit proces automatiseren om meer leads via jouw bestaande netwerk binnen te halen. Zo kun je vervolgens jouw netwerk uitbreiden met de nieuwe leads. Dit is een oneindige cyclus met de beste sales leads die je ooit zal vinden.

Trend 4. Focus op samengestelde inhoud

Er wordt al jarenlang gepleit voor de kracht van altijd relevante content. Dit verandert niet in 2018. Door content uit niet-tijdgerelateerde onderwerpen te creëren, zorg je voor een lange relevantie periode, waardoor je zelfs na de publicatie nog lang verkeer zal aantrekken. Door samengestelde content te koppelen aan duurzame SEO-technieken zal het rendement van jouw contentmarketingstukken verhogen.

Veel bedrijven zullen naar dit soort content streven, waardoor zij meer betrokken klanten binnenhalen. Brandpoint probeerde het in 2017 uit en ging meer investeren in hun blog op drie gebieden:

1. 100% meer blogs schrijven;

2. Formulieren toevoegen aan alle blogberichten;

3. Gebruik 2x zoveel interne links naar jouw eigen content.

Het resultaat was opvallend goed. Brandpoint had in het tweede kwartaal een omzetstijging van 100% in vergelijking tot Q1. In april en mei 2017 stegen hun opportunities ook met 100%. Hun blog werd zo een salesmachine, dankzij slechts enkele wijzigingen.

Stel je voor dat je samengestelde inhoud als vierde punt zou toevoegen. Dan zullen hun huidige resultaten blijven bestaan, maar kunnen ze terugkijken op de (verkoop)impact op hun sales pipeline vanaf 2017 Q2 tot 2019 bijvoorbeeld.

Trend 5. Account Based Marketing (ABM)

Nieuwe klanten verzamelen net zo belangrijk als het behouden van bestaande klanten. Het is een dankbare en kosteneffectieve manier om jouw omzet te verhogen. Door bestaande klanten te laten profiteren van de nieuwste trends en kansen, zet je een ingebouwde retentiemarketing strategie op die ook nog in het voordeel werkt voor jouw klanten. Een win-win situatie.

Om een succesvolle Account Based marketingstrategie uit te voeren, is het belangrijk dat je jouw ideale klant volledig begrijpt. Retentie is hierbij de sleutel tot succes, maar klanten verdubbelen die jouw winst niet optimaliseren heeft geen zin. Daarom dien je de belangrijkste accounts te identificeren en te verfijnen.

Als je deze klanten verfijnd, kun je deze gebruiken. De informatie moet dan niet alleen awareness bevatten, maar ook de relatie verbeteren die je al hebt met de klant. Met marketing automation kun je bijvoorbeeld zien wanneer een klant al twee maanden geen contact meer met jou heeft opgenomen en een e-mail sturen met jouw nieuwste artikel.

Trend 6. Native advertising

Native advertising is al populair, maar het effect is nu zo krachtig dat het format terrein wint als primaire advertentie-uitgaven van B2B marketeers. Business Insider verwacht dat 74% van alle advertentie-inkomsten tegen 2021 uit native ads gegenereerd wordt.

Zulke goede cijfers en toch gebruikt slechts 41% van de B2B marketeers native ads. Terwijl 84% afhankelijk is van sociale promoties. Dit grote verschil ontstaat deels doordat het zo eenvoudig is om social advertenties te maken via Facebook en LinkedIn. Native advertenties nemen meer tijd in beslag, maar het resultaat is de moeite waard.

De prijzen van native advertising zullen dalen wanneer er andere advertentie tactieken worden overgenomen. In 2018 zal er meer gebruik gemaakt worden van native ads waardoor de prijzen meer concurreren. Een ideaal moment om nu te profiteren van de voordelen van native ads!

Trend 7. Begrijp jouw individuele klanten

B2B marketeers lopen achter op hun persoonlijke klantervaring, in vergelijking tot B2C. Terwijl er tegenwoordig genoeg middelen zijn om de ervaring te verbeteren. Middels marketing automation software kun je jouw contacten, prospects en klanten een unieke ervaring bieden, afgestemd op hun behoeften.

Maar hoe kun je beter begrijpen wat jouw individuele klanten van jouw bedrijf verwachten en/of nodig hebben?

Door middel van enquêtes kun je hier bijvoorbeeld meer inzicht in krijgen. Je kunt ook je bestaande online aanwezigheid laten beoordelen. Zo weet je hoe je er op dit moment voorstaat en hoe je de customer experience nog kan verbeteren.

Trend 8. Omarm de revolutie van artificial intelligence

B2B marketing professionals maken gebruik van artificial intelligence om efficiënte en geavanceerde personalisatie te verbeteren. Artificiële intelligentie (AI) zijn apparaten die reageren op data of impulsen uit hun omgeving en op basis daarvan zelfstandig beslissingen nemen.

High performers geven aan dat artificial intelligence de contactmomenten met klanten en prospects absoluut vergroten. Artificial intelligence wordt o.a. gebruikt om betere advertenties te weergeven en gegevens inbreuken te voorkomen. Nu het populairder wordt, ontstaan er meer praktische toepassingen. Bijvoorbeeld website ontwerpen en verkoopprognoses.

Er wordt verwacht dat het artificial intelligence gebruik de komende twee jaar met 53% zal toenemen. Geen slecht idee voor jou dus om te kijken hoe artificial intelligence binnen jouw marketing past. 

Trend 9. Structurele verandering heeft een positief effect op contentmarketing

Vijftig procent van de organisaties geeft aan dat structurele veranderingen hun focus op contentmarketing negatief hebben beïnvloed. Bedrijven noemen twee obstakels voor succesvolle campagnes:

1. Organisaties komen tijd te kort om content te maken;

2. Marketeers hebben moeite met het rechtvaardigen van de kosten voor hun marketinginspanningen vanwege een vertraagde ROI.

Een subtiele verschuiving in de mentaliteit van de organisatie kan deze hindernissen overwinnen. Door intern duidelijk te maken dat contentmarketing deel uitmaakt van de algehele strategie voor klantbetrokkenheid (wat sowieso tijd kost), nemen de eerste bezwaren misschien af. Door jouw medewerkers de kansen, tijd en middelen te bieden om waardevolle klanten te genereren, zal je hier ook op lange termijn de vruchten van plukken.

Heb je de capaciteiten echt niet in huis? Dan is het een idee om een externe partner in te huren die jouw content zal bijhouden en volgen. SearchUser is zo’n partner. Wil je hier een vrijblijvend advies over ontvangen? Neem dan gerust contact met ons op.

Trend 10. De invloed van B2C gepersonaliseerde marketing op B2B content

B2B marketeers hebben nog een tijdje getwijfeld of zij de B2C marketingstijlen moeten overnemen, inclusief het leggen van emotionele connecties, het in kaart brengen van de customer journey en realtime klanttracking. Nog niet alle B2B marketeers hebben hun marketingstrategie aangepast, maar het worden er wel steeds meer.

Marketing automation heeft het o.a. makkelijker gemaakt om gepersonaliseerde inhoud aan individuele prospects en bestaande klanten te bieden. Analyses voegen vervolgens diepte toe aan campagne beoordelingen en campagne optimalisatie.

Er is waarschijnlijk een emotionelere band verbonden aan het kopen van een bedrijf, dan aan een B2C aankoop. Het werk van jouw klant is vaak afhankelijk van de juiste aankoopbeslissing. Zij willen iemand die zij vertrouwen, die er nu voor hen is en in de toekomst. Je dient hun behoefte te begrijpen en met jouw product/dienst hun behoefte te vervullen. Op dit moment zijn er meer vergelijkingen met B2C dan B2B marketeers ooit hadden durven toegeven.

Start nu!

De eerste maand van 2018 is al bijna voorbij. Als jij jouw goede voornemens m.b.t. contentmarketing wil behalen is dit de juiste tijd om te starten. Bovenstaande 10 B2B contentmarketing trends 2018 zijn belangrijk om jouw marketingstrategie te onderscheiden van jouw concurrenten. Trends opvolgen kan erg in je voordeel werken als je dit combineert met een goed geoliede marketingaanpak.

Hulp nodig om een contentmarketingstrategie op te zetten?

Neem contact met ons op!

Contact button SearchUser