Het opzetten van een inbound marketingcampagne in 8 stappen

Het opzetten van een inbound marketingcampagne in 8 stappen

Het belangrijkste doel van een inbound marketingcampagne is hoogwaardige leads genereren. Een inbound marketingcampagne zorgt ervoor dat je gevonden wordt door potentiële klanten. Je hebt een grote kans om gevonden te worden wanneer je hoogwaardige informatie aanbiedt over de vragen die jouw doelgroep mogelijk heeft. Een inbound marketingcampagne draait dus om content. Er zijn vele mogelijke manieren om content aan te bieden, een aantal voorbeelden van downloads zijn: whitepapers, e-books, blogs en presentaties. Een goede inbound marketingcampagne kan in 8 stappen opgezet worden.

#1. Bepaal welke content je wilt aanbieden

Een belangrijke vraag die beantwoord moet worden voordat de inbound marketing campagne gestart kan worden is wat voor downloads je wilt aanbieden. Om relevante content aan te bieden, moet je eerst jezelf een aantal vragen stellen.

– Om welke redenen zetten we een inbound campagne op

– Welke content bied ik nu aan?

– Welke downloads/blogs zijn het minst succesvol geweest en welke het meest succesvol?

#2. Het targeten van persona’s

Om de juiste content aan te bieden aan de juiste potentiële klanten is het belangrijk om inzicht te hebben in de behoeftes van deze personen. Door het creëren en segmenteren van persona’s kunnen er diverse boodschappen afgestemd worden op elke persona.

Wanneer je erin slaagt om de juiste persona’s te segmenteren en bij de juiste content te plaatsen, zal er een zichtbare stijging zijn van het doorklikpercentage en het aantal leads.

Voorbeeld buyer persona - inbound marketingcampagne

#3. Het doel van de campagne in kaart brengen

Na het targeten en segmenteren van persona’s kan er gekeken worden naar het doel van de campagne. Belangrijk is om te zorgen dat een doel meetbaar is. Wanneer een doel meetbaar is, kan er tussentijds aangestuurd worden wanneer nodig.

Een goed doel kan geformuleerd worden door middel van het SMART model. Met het SMART model wordt er gezorgd dat het doel specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden is. Een SMART geformuleerd doel zal je helpen bij het bepalen en uiteindelijk behalen van de doelstellingen.

#4. Het creëren van content

Wanneer de campagne is opgezet en er een doel is geformuleerd, is het tijd voor het creëren van de content. Belangrijk is om te zorgen dat de content van toegevoegde waarde is voor je bezoekers, ze moeten immers in ruil voor de content hun gegevens achterlaten.

Het achterlaten van de gegevens is zeer waardevol, het zijn namelijk potentiële klanten en door middel van de gegevens kunnen ze als anonieme bezoeker omgezet worden in een lead die je vervolgens weer kunt opvolgen middels marketing automation.

#5. Een conversiepad maken

Om het proces van de content in ruil voor de contactgegevens goed te laten verlopen, zijn er een aantal aspecten nodig. Deze aspecten bij elkaar noemen we het conversiepad. Het conversiepad zorgt ervoor dat de websitebezoekers, vooral anonieme, omgezet worden in bekende leads. Het conversiepad heeft 4 aspecten:

1. Call to Action: Een Call to Action wordt op de homepagina van je website geplaatst. De Call to Action zorgt ervoor dat de bezoekers de content offer zoals een e-book kunnen vinden en downloaden.

2. Landingspagina: Wanneer de bezoekers op de Call to Action klikken komen zij op de landingspagina terecht. De landingspagina bevat een korte omschrijving over bijvoorbeeld het e-book.

3. Bedankpagina: Na het invullen van de gegevens wordt de bezoeker doorgestuurd naar de bedankpagina. De bedankpagina bevat de download button van de content of de content wordt per mail opgestuurd. De bedankpagina heeft een belangrijke waarde, er kan namelijk meer content aangeboden worden aan de bezoeker waardoor deze langer op de pagina blijft en mogelijk verder door de website klikt. Tevens kun je middels de bedankpagina in Google Analytics jouw behaalde doelen meten.

voorbeeld bedankpagina inbound marketingcampagne

4. Bedankmail: Het laatste aspect van het conversiepad is de bedankmail. De bedankmail heeft eenzelfde functie als een bedankpagina. Een andere reden voor een bedankmail kan zijn wanneer de bezoeker de content heeft aangevraagd maar niet gedownload heeft. Door middel van de bedankmail creëer je de gelegenheid om de bezoeker later de content te laten downloaden en dat er nogmaals contact wordt gelegd tussen je bedrijf en de bezoeker.

Wanneer het conversiepad gemaakt is en alle onderdelen van de campagne en website getest zijn, is het tijd om live te gaan met de campagne!

#6. Bezoekers naar je pagina trekken

Wanneer de campagne online staat, is het tijd om bezoekers naar je landingspagina te trekken en ze om te zetten naar leads. Er zijn verschillende manieren om bezoekers naar je content te trekken. Blogs die verwant zijn aan de content, zijn een effectieve manier om meer bezoekers naar je website te krijgen. De informatie in het blog zorgt ervoor dat de bezoekers meer informatie vinden over de content die zij kunnen downloaden.

Naast blogs zijn ook social media kanalen goede manieren van het aantrekken van bezoekers. De blogs kunnen gepromoot worden via social media. hierdoor is het mogelijk om online een dialoog te voeren over de informatie. Blogs die via social media aandacht krijgen, worden beter gewaardeerd in zoekmachines. Welke social media kanalen er ingezet kunnen worden is afhankelijk van jouw doelgroep.

#7. Relatie opbouwen met je leads

Als je leads hebt verzameld, is het tijd om een relatie op te bouwen. Wanneer marketing automation op een juiste manier ingezet wordt krijgt de lead tijdens het hele proces verschillende e-mails waarin gratis, relevante en persoonlijke content aangeboden wordt. Uiteindelijk zal de lead meer informatie willen en bijvoorbeeld een adviesgesprek aanvragen. Hierdoor kan de lead omgezet worden naar een klant.

#8. Rapporteren en analyseren van de campagne

De campagne staat al een tijdje online en je wilt graag de voortgang bekijken en bijhouden wat de campagne oplevert. Hiervoor analyseer je regelmatig de gegevens door middel van het maken van rapportages in bijvoorbeeld Google Analytics of marketing automation.

Onderdelen die je mee kunt nemen in je rapportage zijn bijvoorbeeld het klikpercentage van de Call to Action, het conversiepercentage van bezoeker-naar-lead, het doorklikpercentage van de blogs en het doorklikpercentage van de verdere promotie via bijvoorbeeld e-mail. Na het analyseren van de rapporten kan er gekeken worden om de strategie te wijzigen of om door te gaan met de huidige strategie.

Wanneer deze 8 stappen gevolgd hebt, heb jij je eigen inbound Marketingcampagne opgezet!

Hulp nodig bij het opzetten van een inbound marketingcampagne?

Neem contact op met onze specialisten!

Contact button SearchUser