B2B marketing steeds meer human-to-human

B2B marketing steeds meer human-to-human

Hoewel B2B-marketeers zich steeds meer bezighouden met het automatiseren van hun marketingprocessen, blijken zij de focus toch nog vooral op de mensen te hebben. Deze focus wordt ook wel Human-to-Human marketing genoemd (H2H).

Met Human-to-Human marketing leg je de nadruk op relevant en persoonlijk klantcontact. Deze communicatie moet niet ingewikkeld zijn, maar eenvoudig en oprecht. De lezer moet zich begrepen voelen en het vertrouwen hebben dat jij dé oplossing hebt voor het probleem dat zij ondervinden.

Bestaande data steeds belangrijker dan nieuwe data

De groeiende focus op Human-to-Human komt vanuit de grote hoeveelheid data die organisaties ter beschikking hebben. B2B-marketeers willen de data die zij bijvoorbeeld via hun website verzamelen inzetten voor marketingdoeleinden. Maar de focus ligt niet meer enkel op het verzamelen van meer data. Het gaat nu juist om de inzichten die uit de data gehaald worden, zodat de service en klantrelatie geoptimaliseerd kunnen worden. Dat is belangrijker om je marketingdoelen te behalen, dan het verzamelen van nog meer data. 

De Algemene Verordening Gegevensbescherming speelt ook een rol in bestaande data. Vanwege de nieuwe wetgeving die je kritischer om te gaan met de data. Hierdoor halen B2B-marketeers meer uit bestaande data en leggen ze de focus iets minder op het verzamelen van nieuwe data. 

Contentmarketing blijft belangrijkste focuspunt

Ondanks de groeiende focus op Human-to-Human marketing, blijft het optimaliseren van de contentmarketing het belangrijkste focuspunt voor B2B-marketeers. Contentmarketing kan op verschillende manieren aangepakt worden. Het is belangrijk dat de juiste content afgestemd wordt op de klant en dat het effect van de content getest wordt. Content met weinig, maar relevante tekst en een mooie foto doet het goed. Dit verklaart ook het succes van Instagram. Hetzelfde geldt voor video’s: kort maar krachtig.

Voor blogs is dit anders. Dit zijn de resultaten van zoekmachines. Blogs worden gevonden in zoekresultaten zodra iemand op zoek gaat naar antwoorden. Als jouw blog een goed antwoord geeft op de vraag, maakt het niet hoe lang het blog is, het blog wordt uitgelezen en wekt vertrouwen op. 

Hoe organisaties hun content verspreiden is wel veel weer Human-to-Human gericht. LinkedIn is het populairste social media kanaal onder B2B-marketeers, maar dat betekent niet dat zij de andere kanalen zoals Instagram en Facebook niet inzetten. Zij laten hun content op die kanalen aansluiten op de doelgroep die zich daar bevindt. Het onderscheid in social media tussen B2B en B2C wordt hierdoor ook steeds kleiner en meer Human-to-Human. 

Focus op de customer journey

De aandacht voor Human-to-Human is ook terug te zien in de focus die B2B-marketeers toevoegen aan de customer journey. Met behulp van bestaande data wordt de customer journey geoptimaliseerd.

Waarom Human-to-Human marketing?

Minder data en techniek, en meer Human-to-Human zorgt voor relevanter, persoonlijker en beter klantcontact wat een positief effect heeft op jouw business. In marketing automation kun je heel eenvoudig het gedrag van een lead volgen en e-mails personaliseren op basis van dit gedrag, zodat men de juiste content ontvangt op het juiste moment in de customer journey. 

Meer weten over het verzamelen van data en jouw business optimaliseren met behulp van bestaande data?

Neem contact op met onze specialisten!

Contact button SearchUser