6 tips om niet in de spambox te belanden - SearchUser online marketing

6 tips om niet in de spambox te belanden

6 tips om niet in de spambox te belanden

Er worden miljarden e-mails verstuurd op een dag, waardoor het een uitdaging is om jouw e-mail op te laten vallen in de mailbox van jouw doelgroep. Tevens dien je er ook nog voor te zorgen dat jouw e-mail niet in de spambox terechtkomt, anders krijg je nooit een goede open ratio. Deze 6 tips zorgen ervoor dat jouw e-mail in ieder geval in de inbox terechtkomt en opvalt bij de ontvanger:

1. Een kwalitatief goede database

Voor een goede verzendreputatie speelt de kwaliteit van je database een grote rol. Een goede reputatie is belangrijk aangezien de provider van de mailbox op basis hiervan bepaalt of de e-mail in de inbox geleverd worden.

2. Een pakkende onderwerpregel

Met de onderwerpregel trek je de eerste aandacht van de ontvanger, die moet daarom pakkend zijn en de ontvanger gelijk uitnodigen om de e-mail te openen. De onderwerpregel moet echter niet de aandacht van de spamfilter trekken. Let daarom op onnodig gebruik van hoofdletters en leestekens, probeer dit te voorkomen.

3. Zorg voor relevante content

Achter elke ontvanger van een e-mail zit een persoon met unieke interesses. Wanneer een e-mail niet interessant genoeg is voor deze persoon blijft de e-mail ongelezen achter.

Wanneer dit gebeurt, registreert de mailbox provider dit. De e-mail wordt dan als niet relevant genoeg of zelfs ongewenste e-mail gemarkeerd. De eerstvolgende keer dat jij een e-mail verstuurd, houdt de spamfilter de mail gelijk in de gaten.

4. Richt het afmeldproces goed in

Wanneer je het afmeldproces zo inricht dat de klant zich per type e-mail gesegmenteerd kan aan- of afmelden, zorg je ervoor dat een klant zich niet volledig hoeft af te melden. Hierdoor verlies jij geen ontvangers en zorg je ervoor dat de ontvanger enkel relevante e-mails ontvangt. Zorg er wel voor dat het afmeldproces makkelijk is, anders heb je kans dat de ontvanger zich alsnog volledig uitschrijft.

5. Maak e-mails niet te groot

Sommige mailboxen blokkeren e-mails die te zwaar zijn. Zo voorkomen ze dat de inbox van de gebruiker niet volraakt. Vaak stellen de gebruikers dit zelf in. Zorg er daarom voor dat de e-mails niet te groot zijn. Tevens is loop je ook het risico dat een ontvanger afhaakt wanneer er bijvoorbeeld zware afbeeldingen in de mail staan die te langzaam laden. 

6. Test de e-mails

Door de verzenddag, de onderwerpregel en het verzendtijdstip te testen, kun je de relevantie en timing van je e-mails verder optimaliseren wat tot een hogere interactie kan leiden. Deze hogere interactie kan weer bijdragen aan je verzendreputatie. En een betere verzendreputatie zorgt ervoor dat jouw e-mails minder snel in de spambox belanden. Wanneer de B2B- en B2C-sector vergeleken worden, zijn er grote verschillen te zien op basis van de populairste verzenddag. In de B2B-sector is de donderdag de populairste dag, gevolgd door dinsdag. In de B2C-sector is de populairste verzenddag woensdag. Bij het verzendtijdstip zijn er twee pieken te zien: tussen 8.00 en 9.00 uur en om 17.00 uur worden gemiddeld het meeste e-mails verstuurd. 

Lees hier meer over de beste verzenddag en tijdstip per branche. 

Toch in de spambox beland?

Blijkt er uit jouw e-mailrapportages dat je toch nog regelmatig in de spambox belandt? Probeer er dan achter te komen wat de oorzaak is. Het kan ook voorkomen dat je op een gegeven moment een slechte verzendreputatie opbouwt en daardoor op een “blacklist” komt te staan. Neem in dit geval contact op met het programma waar jij e-mailcampagnes mee verstuurd om dit op te lossen. 

Hulp nodig? Wij helpen je graag!

Contact button SearchUser