Update Google: synoniemen van zoekwoorden worden meegenomen binnen de zoekresultaten

Update Google: synoniemen van zoekwoorden worden meegenomen binnen de zoekresultaten

Google is constant op zoek naar nieuwe manieren om de zoekresultaten beter te laten aansluiten bij de zoekwoorden die mensen gebruiken. Een aantal jaar geleden werden in Google alleen advertenties binnen de zoekresultaten getoond waarvan het focus trefwoord exact overeenkwam met het gebruikte zoekwoord. Vanaf 2014 werd er in de zoekresultaten rekening gehouden met mogelijke meervoudsvormen en spelfouten van het zoekwoord. Een aantal jaar later besloot Google weer uit te breiden door woordvolgordes en functiewoorden in een zoekopdracht te negeren. Nu is er een nieuwe uitbreiding binnen de zoekresultaten aangekondigd door Google.

Hoe ziet de uitbreiding binnen de zoekresultaten eruit?

Google gaat synoniemen, impliciete woorden en parafrases van exacte zoekwoorden meenemen in de advertenties tussen de zoekresultaten. Wanneer de intentie en betekenis van een zoekwoord gelijk is aan het focus trefwoord van jouw advertentie neemt Google deze advertentie mee in de zoekresultaten. De uitbreiding geldt alleen voor het zoektype exacte zoekwoorden en niet voor de zoektypes: zoekwoordgroepen, brede zoekwoorden en negatieve zoekwoorden (uitsluitingszoekwoorden).

Google laat het volgende voorbeeld over de uitbreiding zien:

voorbeeld uitbreiding googleBron: Google Support

Bovenstaand voorbeeld laat zien hoe de uitbreiding werkt. Wanneer er gezocht wordt op het zoekwoord ‘yosemite camping’, kunnen er ook advertenties getoond worden met andere focus trefwoorden zoals: ‘yosemite national parc ca camping’, ‘yosemite campground’ en ‘campsites in yosemite’.

De machine learning van Google bepaalt welke focus trefwoorden van advertenties overeenkomen met de intentie van de zoekopdracht. Machine learning leert aan de hand van big data. Door de opgestelde zoekterm rapporten van marketeers in Google Ads kan de machine learning synoniemen, impliciete woorden en gelijksoortige omschrijvingen van de exacte zoekwoorden en focus trefwoorden achterhalen.

Waarom deze uitbreiding?

15% van de dagelijkse zoekopdrachten die Google binnenkrijgt is nieuw. De manieren waarop mensen zoeken binnen Google blijft steeds veranderen. Dit vergroot de kans dat er naar jouw organisatie gezocht wordt op zoekwoorden die je zelf nooit eerder hebt ontdekt. Dit kan betekenen dat je minder vaak gevonden wordt in Google dan dat je zou willen. Om tegen te gaan dat je als organisatie een lijst op moet stellen met alle mogelijke zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden en hier veel tijd aan verliest komt Google met de nieuwe uitbreiding.

Wat levert de uitbreiding op?

Google heeft afgelopen zomer een pilot gedraaid om te testen wat de resultaten zouden zijn als de nieuwe uitbreiding doorgevoerd wordt. De pilot laat zien dat bij adverteerders die voornamelijk exacte zoekwoorden gebruiken er 3% meer clicks en conversies op bepaalde zoekwoorden bij zijn gekomen na de uitbreiding dan bij dezelfde zoekwoorden voor de uitbreiding. De stijging komt vooral door nieuwe zoekwoorden die dezelfde betekenis hebben als het focus trefwoord. Voor de uitbreiding werd bij deze zoekwoorden de advertentie niet getoond.

Er wordt door Google aangeraden om regelmatig aandacht te besteden aan je zoekterm rapporten. De zoekterm rapporten kan je vinden binnen je Google Ads account. Belangrijk is dat je in de gaten houdt welke zoekwoorden niet meer relevant voor jouw organisatie zijn en welke nieuwe zoekwoorden er eventueel aan het lijstje zoekwoorden toegevoegd kunnen worden.

De uitbreiding met het tonen van synoniemen, impliciete woorden en parafrases van het focus trefwoord binnen zoekopdrachten gaat vanaf oktober ingezet worden voor Engelse zoekwoorden. Later dit jaar zal de uitbreiding doorgezet worden voor andere talen.

Wil je meer informatie of heb je vragen over de komende uitbreiding binnen de zoekresultaten? Neem dan contact met ons op.

Contact button SearchUser