4 tips voor het verhogen van je e-mail open ratio

4 tips voor het verhogen van je e-mail open ratio

Het najaar is aangebroken en dat betekent dat de feestdagen steeds dichterbij komen. In deze periode is er een flinke stijging te zien in het aantal verzonden nieuwsbrieven en e-mails. Binnen deze vele e-mails wordt het moeilijker om met jou e-mail zichtbaar te blijven in de mailbox van de ontvangers. Hoe zorg je ervoor dat je e-mails zichtbaar blijven maar ook geopend worden?  In dit blog delen wij 4 tips voor het verhogen van je e-mail open ratio!

Tip #1. Schrijf een sterk onderwerpregel

De onderwerpregel is misschien wel een van de belangrijkste onderdelen binnen je e-mailmarketing campagnes. Aan de hand van die ene zin bepalen de ontvangers van je e-mail of ze de e-mail zullen openen of niet. Een goede onderwerpregel moet de aandacht trekken en nieuwsgierigheid opwekken.

Er zijn een aantal punten waarmee je rekening kunt houden bij het schrijven van een goede onderwerpregel:

  • Maak in de onderwerpregel duidelijk waar de e-mail over gaat. Formuleer de belangrijkste onderwerpen in de onderwerpregel.
  • Gebruik woorden die werken. Enkele woorden die het goed doen in een onderwerpregel zijn: nieuw, beste, verhoog, optimaliseer en verbeter.
  • Vermijd spam gevoelige woorden zoals ‘gratis’. Een spam status zal zorgen voor een lagere e-mail open ratio. 
  • Maak de onderwerpregel niet te lang. De meeste e-mailproviders tonen maar 35 tot 50 tekens.
  • Schrijf actief, vermijd de woorden ‘kunnen’ en ‘worden’. 
  • Beperk het aantal hoofdletters en uitroeptekens. Te veel hoofdletters schrikt eerder een lezer af dan dit de aandacht trekt. 

Tip #2. Maak gebruik van een pre-header

Een pre-header versterkt de onderwerpregel. De pre-header is de eerste tekst die de ontvanger ziet naast de onderwerpregel en geeft de ontvangers van je mail een beter idee over de inhoud van je nieuwsbrief. De pre-header is dus een kans om je lezers meer informatie te geven over de onderwerpen in je nieuwsbrief en om nieuwsgierigheid en interesse op te wekken.

e-mail open ratio verhogen door een pre-header

Wanneer je geen gebruik maakt van een pre-header, wordt de eerste zin uit je e-mail getoond achter het onderwerpregel. Vaak is dit ‘Bekijk de webversie van deze e-mail’. Het niet gebruiken van een pre-header is een gemiste kans. De ruimte kan goed gebruikt worden om de ontvanger van de mail te interesseren. 

Tip #3. Kies voor de juiste afzender van je e-mails

Voordat de ontvanger van je e-mail naar de onderwerpregel kijkt, ziet hij eerst van wie de e-mail afkomstig is. Geef daarom duidelijk aan van wie de e-mail afkomstig is. Je kan er voor kiezen om de naam van je organisatie of de naam van een van je medewerkers als afzender te gebruiken.

Naast de afzenders naam kun jij ook het e-mailadres van de afzender bepalen. Ook hierbij is het weer mogelijk om een bedrijfs e-mailadres te gebruiken of een e-mailadres van een van je medewerkers te gebruiken. Probeer e-mailadressen als noreply@searchuser.nl te vermijden. No-reply e-mail adressen worden als onpersoonlijk en onsympathiek beschouwd.

Tip #4. Stuur de e-mails op de beste verzenddag en tijdstip

Er zijn diverse onderzoeken gedaan naar wat de beste verzenddag en tijdstip is voor je nieuwsbrieven. Uit het onderzoek de Nationale E-mail Benchmark 2018 blijkt dat voor de B2B sector de beste verzenddag van je nieuwsbrief zaterdag is, gevolgd door zondag.

E-mail open ratio per verzenddag en sector

Toch is het verstandig om zelf ook testen uit te voeren en te kijken wat de beste verzenddag en bijbehorende tijdstip is voor jouw doelgroep. De beste verzenddag en tijdstip is namelijk voor iedereen anders. Stuur je nieuwsbrieven op verschillende dagen en tijdstippen en analyseer de resultaten van de e-mails goed. Door goed de resultaten en de statistieken van je verzonden e-mails te analyseren kan je erachter komen of er een optimaal verzendmoment bestaat voor jouw doelgroep.

Wil je meer informatie of heb je hulp nodig bij het verhogen van de open ratio binnen jouw e-mailmarketing campagnes? Neem contact met ons op!

Contact button SearchUser