Reminder: Heb jij al een SSL certificaat voor je website?

Reminder: Heb jij al een SSL certificaat voor je website?

Sinds juli 2018 worden alle websites zonder HTTPS-verbinding als ‘niet beveiligd’ gemarkeerd. Wij komen vele websites tegen die op dit moment nog niet beschikken over een veilige verbinding via een SSL certificaat. Het niet hebben van een veilige verbinding heeft op meerdere punten een negatief effect voor je website. In dit blog vertellen wij wat een SSL certificaat is, wat het belang van een SSL certificaat is en hoe een SSL certificaat invloed kan hebben op de vindbaarheid van je website in zoekmachines als Google.

Wat is een SSL certificaat?

Een SSL-verbinding is een gecodeerde verbinding tussen de bezoeker en de server. SSL staat voor Secure Sockets Layer. Door een SSL certificaat kunnen persoonlijke gegevens die achtergelaten worden op een website via bijvoorbeeld een contactformulier of bij het bestellen van een product, niet worden onderschept door anderen. Een website die bezit over een SSL certificaat en dus veilig is, is te herkennen aan het dichte groene slotje die voor de URL staat en aan de URL die begint met https in plaats van http.

website met SSL certificaat

Website zonder SSL certificaat

Belang van een SSL verbinding

In een eerder blog heb je kunnen lezen dat Google de websites die niet voorzien zijn van een SSL verbinding als ‘onveilig’ markeert. Bij een onveilige markering krijgen de bezoekers een melding dat de verbinding met de website niet beveiligd is.

Melding niet beveiligde website zonder SSL certificaat

Door de gecodeerde verbinding via SSL wordt het ‘hackers’ moeilijk gemaakt om vertrouwelijke informatie via een website te achterhalen. Door een SSl certificaat worden alle vertrouwelijke informatie gecodeerd en kan een hacker niks met deze informatie. Je beveiligt dus de gegevensuitwisseling tussen je website en de bezoeker van je website en je zorgt ervoor dat deze gegevens niet onderschept kunnen worden.

Een SSL certificaat kan naast de beveiligde verbinding ook vertrouwen van je bezoekers opwekken. Sinds de AVG die vanaf 25 mei 2018 van toepassing is, zijn veel meer mensen bewuster geworden van de online veiligheid en privacy. Wanneer een bezoeker persoonlijke gegevens moet invullen op een website wordt er vaak als eerst gekeken of de website wel beveiligd is of niet.

Invloed op je SEO

Naast dat een SSL certificaat er voor zorgt dat jouw website beveiligd is en zorgt voor veiligheid en vertrouwen, heeft het hebben van een SSl certificaat ook invloed op je SEO. Websites zonder SSL certificaat krijgen namelijk een lagere waardering van Google.

Voor Google is de veiligheid van een website topprioriteit, daarom krijgen websites met een SSL certificaat voorrang in de zoekresultaten. Al in 2014 kondigde Google aan dat een beveiligde verbinding van een website meegenomen wordt in de ranking binnen de zoekresultaten van Google. Dit zal in de toekomst steeds zwaarder mee gaan wegen.

Een SSL certificaat heeft niet alleen een positieve invloed op de ranking van je website binnen Google, maar ook voor de andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo.

Heb je vragen over het SSL certificaat of wil je een SSL certificaat aanschaffen voor jouw website? Neem contact met ons op! 

Contact button SearchUser