De 8 waarheden van content marketing die elke B2B marketeer moet weten

De 8 waarheden van content marketing die elke B2B marketeer moet weten

Content marketing is binnen de B2B marketing een belangrijk onderdeel. Content marketing is het delen van waardevolle informatie aan je doelgroep. Het delen van content is een middel om je leads en klanten aan je te binden. Er bestaan diverse misvattingen over content marketing. In dit blog delen wij de 8 waarheden van content marketing die jij als B2B marketeer moet weten.

Waarheden content

#1. Meer content is niet per se beter

Binnen content marketing gaat het niet per se om het delen van zoveel mogelijk informatie. Het gaat om de kwaliteit van de content. Een blogpost schrijven met een geweldige inleiding kost tijd en creativiteit. Onderzoek doen naar het onderwerp en een mooi bericht schrijven gaat niet in een paar minuten. Neem daarom de tijd voor het schrijven van een blog. Zorg ervoor dat de inhoud van kwaliteit is en dat je doelgroep er iets mee kan.

“Quality over quantity: let your guiding rule be not how much, but how good.”

#2. De nieuwste content is niet altijd de beste content

Het tonen van het laatste nieuws dat in de branche afspeelt is zeker goed. Maar deze content is beperkt houdbaar. Het laatste nieuws van vandaag is morgen weer oud. Dit nieuws kan misschien maar één of twee keer gedeeld worden en dan is dit niet meer relevant.

Mogelijk heb je al van Evergreen Content gehoord. Evergreen content is content die blijvend interessant is en niet verouderd. Het blijft altijd relevant voor je lezers. Deze content kan zelfs een aantal maanden of zelfs jaren gedeeld worden. De Evergreen content past alleen niet in de categorie van “nieuw/nieuws”. Pas wel op dat je niet teveel Evergreen content post, dit kan namelijk na een lange periode gezien worden als oud of zelfs gedateerd.

Evergreen Content

Je hoeft dus niet altijd het laatste nieuws te delen met je doelgroep. Evergreen content stelt je namelijk in staat om een kennisbank met content op te bouwen die constant gedeeld kan worden. Evergreen content kan ook interessant zijn voor je SEO. Doordat je content lang houdbaar is, is de kans groot dat mensen de links van je content opnemen in hun blog posts of binnen andere content. Wanneer mensen jouw link plaatsen op hun website bouw je organische zoekmachine autoriteit op.

#3. Content marketing is een troef

Content in een vorm van een blog welke online op je website staat kan altijd gevonden blijven worden. De traditionele marketing die vroeger bestond uit een advertentie in een krant werd na ontvangst een dag later in de prullenbak gegooid. Wanneer je een blog post of andere content upload dan wordt deze geïndexeerd door Google en kan de content altijd gevonden worden door iedereen die op internet zoekt. Tegenwoordig worden televisiereclames op YouTube geplaatst en zullen dus ook altijd vindbaar zijn. Je content werkt dus als een troef in de vindbaarheid in Google.

#4. Content definieert je

De content die je online plaatst kan door iedereen gelezen worden. Zelfs door iemand aan de andere kant van de wereld. Je content wordt gelezen door mensen die jou niet kennen of die je organisatie niet kennen.

Veel van de personen die je content lezen heb je nog nooit gezien. Maar toch wordt je door hen beoordeeld aan de hand van de content die je geplaatst hebt. De content die je schrijft definieert je. Zorg er daarom voor dat de content die je deelt van goede kwalitatieve waarde is voor je doelgroep. 

#5. Content moet multimedia zijn

Er bestaan diverse vormen van content. Het is niet altijd één maat en altijd hetzelfde voor iedereen. Sommige mensen kijken liever naar een video, anderen lezen graag en blog en weer andere luisteren liever naar een podcast.

Multimedia

Voor veel mensen gaat de voorkeur uit naar lezen. Dit komt vooral omdat een blog snel gescand kan worden waardoor vaak gelijk al duidelijk wordt wat het onderwerp van de blog is. Toch zijn er tegenwoordig ook meer mensen waar de voorkeur uitgaat naar video. Iedereen heeft een eigen voorkeur qua vorm van content. Zorg er daarom voor dat je af en toe wisselt van vorm en verschillende vormen content deelt.

#6. Het maken van content veranderd je

De gewoonte dat je klaar gaat zitten, een onderwerp zoekt, onderzoek doet naar het onderwerp en vanuit daar content creëert zal je door de jaren heen veranderen. Je groeit als persoon. Je leert meer over bepaalde onderwerpen, je krijgt steeds meer inzicht in een bepaald onderwerp.

Doordat je constant leert zal het je kijk op bepaalde onderwerpen veranderen. Ook zal je manier van onderzoeken gaan veranderen wanneer je zelf uiteindelijk veel kennis hebt over bepaalde onderwerpen.

#7. De content moet over de klant gaan, en niet over jezelf

Potentiële klanten geven niks om je organisatie. Het enige waar ze om geven is wat je organisatie voor hen zou kunnen doen en betekenen. Jij kan hun problemen oplossen, ze er goed laten uitzien of ze zelfs succesvol maken. Zet jezelf bij het creëren van nieuwe content in de schoenen van je (potentiële) klanten. Probeer hun angsten te ontdekken en hun vragen te achterhalen en geef ze vervolgens de inzichten en antwoorden die zij nodig hebben.

“Altijd over jezelf praten is de snelste manier om vrienden te verliezen.”

#8. Je content moet veel doelen bereiken

De content die je creëert heeft verschillende taken en eisen. Een van deze taken is aandacht genereren. Als je geluk hebt kan je content zelfs viraal gaan.

Goede content zorgt ervoor dat je naamsbekendheid opbouwt. Een vorm van content die goed werkt bij het opbouwen van naamsbekendheid via social media is het publiceren van foto’s, video’s of gifjes die leuk en vermakelijk zijn. Naast naamsbekendheid moet je content ook geloofwaardigheid en vertrouwen opbouwen. Blogs en video’s zijn een goede manier om dat te kunnen bereiken.

Doelen content marketing

De content die je deelt moet uiteindelijk ervoor zorgen dat de aandacht en vertrouwen omgezet worden in leads en sales.

Wil je meer informatie over content marketing? Wil je weten of content marketing een goede aanvulling zal zijn op jouw organisatie? Of heb je vragen over content marketing? Neem contact op met onze specialisten!

Contact button SearchUser