B2B Content marketing gericht op de fases uit de buyer’s journey

B2B Content marketing gericht op de fases uit de buyer’s journey

De content die jij creëert, bepaalt voor bezoekers hoe de buyer’s journey eruit ziet. Daarom is het belangrijk dat de content afgestemd is op de fase van de buyer’s journey waar de lead zich in bevindt. Dit betekent dat de content steeds persoonlijker wordt. In dit blog delen wij diverse B2B content marketing ideeën per fase. Hiermee kun jij jouw content vernieuwen en leads aanzetten tot actie!

De buyer’s journey start zodra iemand of een bedrijf beseft dat er iets nodig is om de organisatie naar een hoger niveau te tillen. Diegene gaat op onderzoek uit om te kijken naar de mogelijkheden voor oplossingen. Uiteindelijk kiezen ze de oplossing die het beste aansluit op de behoefte of wensen. Deze reis bestaat uit drie fases:

 

B2B Content marketing gericht op de buyer's journey

Content gericht op de awareness fase

De awareness fase is de eerste fase binnen de buyer’s journey. Het doel van deze fase is bij bezoekers jouw product of dienst onder de aandacht brengen. Dit doe je door content (organisch) te delen over uitdagingen en pijnpunten die jouw bezoekers kunnen hebben. Vervolgens deel je de voordelen en oplossingen die jouw diensten/producten bieden.

Een andere manier om awareness te creëren is trends, ontwikkelingen en best practices te delen. Je laat zo op een subtiele manier weten dat jij de specialist bent die de bezoekers nodig hebben. Veelgebruikte vormen van content in de awareness fase zijn:

  • E-books
  • Whitepapers
  • Blogs

Een e-book wordt vaak ingezet in de awareness fase. Toch is dit soms nog een te grote drempel. Om toch interesse te wekken, kun je kleinere vormen van content delen.

Denk aan:

– Infographics; hierin kun je trends uit de branche delen of algemene informatie over jouw dienst of product.

– Checklists; die kunnen ervoor zorgen dat bezoekers erachter komen wat hun behoefte precies is en dat zij jouw dienst of product hierbij nodig hebben.

– Vragenlijsten; Een vragenlijst kan bezoekers helpen om te bepalen waar zij naar opzoek zijn. De antwoorden kun jij gebruiken voor een specifieke follow-up om de bezoekers te laten converteren.

Checklist content

Wij zetten deze vorm van content in als “giveaways”. De unieke content zetten wij achter een formulier. Om de content te lezen dient men eerst contactgegevens achter te laten. Dit wordt ook wel gated content genoemd.

Als je giveaways goed inzet, kan dit jouw leads en conversies verhogen. Dit is namelijk een van de meest effectieve manieren om leads aan te trekken. Zo kun je ook identificeren wie er daadwerkelijk interesse hebben in jouw diensten/producten. In ieder geval genoeg om hun gegevens achter te laten.

Zodra je de gegevens van bezoekers hebt, kun je hen opvolgen in marketing automation. Tevens kun je in marketing automation exact het gedrag volgen van de lead. Zo kun je bepalen wanneer de lead de consideration fase ingaat.

Content gericht op de consideration fase

De content in de consideration fase is gericht op het helpen van leads bij de vergelijking van verschillende opties. In de follow-up kun je content inzetten dan onder andere de volgende onderdelen bevat:

  • Vergelijkingen tussen platformen, services en processen; bijvoorbeeld in een tabel, zoals wij hieronder hebben gedaan;

Voorbeeld vergelijking product

 

  • De benefits van een product of dienst

Voorbeeld voordelen product of dienst

 

  • Testimonials van klanten

Voorbeeld testimonial

Vooral de testimonials van klanten kunnen een krachtig hulpmiddel zijn in de consideration fase. Testimonials verkleinen de kans op frictie. Mensen vertrouwen andere mensen sneller dan bedrijven.

TIP: Je zou de testimonials ook in een video kunnen tonen. Dit vinden bezoekers vaak interessanter, effectiever en boeiender.

video productdemonstraties - content marketing

Content gericht op de decision fase

In de decision fase van de buyer’s journey bepaalt de lead of hij klant wilt worden. In deze fase laat je weten hoe jouw product of dienst werkt en wat zij als klant kunnen en mogen verwachten.

Er zijn verschillende vormen van content en communicatie die terug te zien zijn in de decision fase. Een voorbeeld hiervan is een video van hoe het product of de dienst werkt.

 

Je kunt ook een gratis trial aanbieden. Leads kunnen dan voor een bepaalde periode het product of de dienst gratis uitproberen. Na de proefperiode is het mogelijk om up te graden naar een betaalde versie die extra functies bevat.

En nu?

Hebben de leads de hele follow-up doorlopen en alle content ontvangen en geopend/gelezen? Dan is de lead waarschijnlijk “warm” genoeg voor sales. Het sales team kan vanaf nu contact opnemen met de lead.  

Heb jij hulp nodig bij het creëren van de juiste b2b content marketing voor de fases van de buyer’s journey?

Neem contact op met onze specialisten!

Contact button SearchUser