Laten we eerlijk zijn: de boodschap van de meeste financiële organisaties is hetzelfde. Als finance organisatie is het niet makkelijk om jezelf te onderscheiden met je online boodschap. Bovendien heb je enorm veel concurrentie…

Echter, het is ook weer heel makkelijk om jezelf te onderscheiden.

Bijna al je concurrenten hebben namelijk geen onderscheidende boodschap (als zij die überhaupt al hebben).

En dit is precies de reden waarom jouw online marketing zo uniek en zo specifiek mogelijk moet worden uitgevoerd.

Omdat iedere ondernemer tegenwoordig weet wat jouw financiële product is (accountancy, belasting advies, etc.), en waarom zij dit nodig hebben, is het voor finance organisaties essentieel dat hun marketing boodschap zich richt op een specifieke branche.

Kortom, financiële organisaties zouden specifieke branche campagnes moeten uitvoeren. Marketing campagnes gericht op specifieke doelgroepen.

Doelgroepmarketing

We noemen dit doelgroepmarketing. De tactiek die door de beste financiële organisaties van Nederland wordt uitgevoerd.

Deze bureaus volgen het motto kies en je wordt gekozen. Dit betekent dat je meer resultaat uit je sales en marketing activiteiten haalt wanneer je voor iedere doelgroep een specifieke en persoonlijke marketing boodschap hebt.

Dit motto geldt voor elke branche. En helemaal voor financiële organisaties.

Voorbeeld Doelgroepmarketing

Stel, je doelgroep voor accountancy werkzaamheden is ‘MKB ondernemers’, en je wilt hier zoveel mogelijk leads van verzamelen, ongeacht de branche.

Om leads te verzamelen via je website, besluit je een e-boek of whitepaper te schrijven.

Echter, wil jij het meeste resultaat halen uit dit e-boek, dan zou je verschillende specifieke variaties van dit e-boek moeten schrijven. Dit levert je meer resultaat en leads op dan een algemeen e-boek.

BIJVOORBEELD

Een MKB ondernemer uit de restaurant branche klikt sneller naar jouw website als hij een e-boek van jouw organisatie ziet, genaamd ‘De 10 meest gemaakte administratiefouten door restaurant managers.

Dit werkt uiteraard veel beter dan een algemeen e-boek, als ‘De 10 meest gemaakte administratiefouten door MKB ondernemers’.

Zie hier een mooi voorbeeld van email marketing software Aweber, waar ze heel specifieke e-boeken hebben geschreven:

  • Gratis Handboek Marketing Automation

    Searchuser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.

Aanpak werkwijze in de branche 

 

1

Jouw doelgroep in kaart brengen

Dit is het belangrijkste onderdeel. Het is de basis van al jouw online marketinguitingen. Daarom breng je eerst de doelgroep in kaart. Zo specifiek mogelijk. Wat is hun branche, functie, bedrijfsgrootte en wat zijn hun uitdagingen of pijnpunten? Wat is de drijfveer om jouw product af te nemen? Of belangrijker, waarom niet? Je stelt dus eerst een buyer persona op door bestaande data te analyseren. Heb je nog geen buyer persona? Geen stress! Wij helpen jou hierbij.

2

Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt

Zodra de doelgroep(en) en customer journey helder zijn, is het belangrijk om te onderzoeken op welke platformen de doelgroep te bereiken is. Ieder platform heeft zijn eigen kracht – Facebook en Instagram kunnen het beste gebruikt worden als je wilt targeten op bepaalde interessegebieden en LinkedIn als je wilt targeten op een bepaalde functie.

3

Jouw website gereed maken om leads te verzamelen

Jouw website is een essentieel onderdeel van marketing automation. Dit (of een landingspagina) is namelijk de plek waar de bezoekers converteren. Wij laten bezoekers converteren middels een online formulier voor bijvoorbeeld een waardevol stuk content.

Een hele sterke download is KEY. Specifieke content die exact aansluit op de buyer persona. Bijvoorbeeld: de 10 grootste marketing uitdagingen in 2019 voor trainingsbureaus. Dit is de basis voor de opvolging. Zo wordt een anonieme bezoeker omgezet tot een bekende bezoeker.

4

De sale versnellen met gepersonaliseerde content

Zodra de bezoeker bekend is, start de follow-up. Dit doen we door daadwerkelijke waardevolle en gepersonaliseerde informatie per mail aan te bieden. Bijvoorbeeld aanvullende tips, het delen van een blog of artikel, een uitnodiging voor een webinar, het delen van video of cases en het aanbieden van een gratis consult.

Dit is een geautomatiseerd proces in marketing automation om de lead middels lead nurturing langzaam warmer – en dus sales ready – te maken. Middels een lead score hou je bij wanneer de lead “warm” genoeg is. Met lead scoring ken je aan bepaalde handelingen punten toe. Aan de hand van een (hoge) score wordt een lead gekenmerkt als “warm”.

5

Meet alles, weet alles!

In marketing automation kun je alles meten. Je schiet dus niet met hagel. Je kunt het gedrag van de lead volgen. Het is essentieel om te weten wat de lead wel of niet gelezen heeft en wat hij interessant of oninteressant vindt. Je weet wanneer jouw lead alle benodigde informatie heeft ontvangen en warm genoeg is om contact mee op te nemen. Alles is in één oogopslag te zien, waardoor jij de juiste beslissingen kunt maken.

Marketing automation is dé toekomst om jouw sales- en marketing proces te verbeteren.

Meer weten?

Download het E-book

Ben je daar nog niet klaar voor, lees dan onze cases!

test

 

De samenwerking met SearchUser heeft onze online marketing een flinke boost gegeven. Ook in de conservatieve markt waarin wij ons begeven zien we een toenemende verschuiving naar informatie vergaring via het WWW. Voordat we met SearchUser aan de slag gingen, was onze strategie in het WWW passief. SearchUser raakt de juiste snaar, met een no-nonses aanpak zien we duidelijk resultaat! Meer en meer aanvragen en serieuze leads via ons online platform..

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.