Trainingsbureaus hebben vaak meerdere trainingsmodules waar ze hun marketing op kunnen richten. Bijvoorbeeld: time management, of situationeel leidinggeven.  Niet alleen dat, ze hebben ook vaak meerdere  doelgroepen waar zij hun marketing op kunnen richten. Bijvoorbeeld HR managers, of CEO’s. Dit betekent dat  jij als trainingsbureau  veel mogelijkheden hebt  om  specifieke marketing campagnes uit te voeren. Marketing campagnes gericht op specifieke doelgroepen.

We noemen dit  doelgroepmarketing.

Doelgroepmarketing

De beste trainingsbureaus in Nederland voeren doelgroepmarketing uit. Zij volgen het motto  kies en je wordt gekozen.

Dit betekent dat je meer resultaat uit je sales en marketing activiteiten haalt wanneer je voor iedere doelgroep een specifieke en persoonlijke marketing boodschap hebt. Dit motto geldt voor  elke branche. Dus ook voor trainingsbureaus.

Voorbeeld Doelgroepmarketing voor trainingsbureaus: Specifiek E-book

Stel, je doelgroep voor een training is ‘hoger management’, en je wilt senior managers in je training hebben, ongeacht hun branche.

Om leads te verzamelen voor deze training, besluit je een e-boek te schrijven.

Echter, wil jij de meeste resultaat halen uit dit e-boek, dan zou je  verschillende specifieke variaties  van dit e-book moeten schrijven. Dit levert je meer resultaat en leads op dan een algemene e-boek.

BIJVOORBEELD

en manager uit de  financiële branche  klikt sneller naar jouw website als hij een e-boek van jouw trainingsbureau ziet, genaamd ‘De toekomst van leidinggeven  voor finance managers’. Dit werkt uiteraard veel beter dan een algemeen e-book, als ‘De toekomst van leidinggeven voor managers’.

Zie hier een mooi voorbeeld van email marketing software Aweber, waar ze heel specifieke e-booken hebben geschreven:

software Aweber - trainingsbureaus

Kortom, doelgroepmarketing  zorgt ervoor dat jouw doelgroep een  persoonlijke boodschap krijgt, gericht op zijn business.

  • Gratis Handboek Marketing Automation

    Searchuser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.

Zo werkt SearchUser de doelgroepmarketing uit voor trainingsbureaus:

 

1

Jouw doelgroep in kaart brengen

Dit is het belangrijkste onderdeel. Het is de basis van al jouw online marketinguitingen. Daarom breng je eerst de doelgroep in kaart. Zo specifiek mogelijk. Wat is hun branche, functie, bedrijfsgrootte en wat zijn hun uitdagingen of pijnpunten? Wat is de drijfveer om jouw product af te nemen? Of belangrijker, waarom niet? Je stelt dus eerst een buyer persona op door bestaande data te analyseren. Heb je nog geen buyer persona? Geen stress! Wij helpen jou hierbij.

2

Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt

Zodra de doelgroep(en) en customer journey helder zijn, is het belangrijk om te onderzoeken op welke platformen de doelgroep te bereiken is. Ieder platform heeft zijn eigen kracht – Facebook en Instagram kunnen het beste gebruikt worden als je wilt targeten op bepaalde interessegebieden en LinkedIn als je wilt targeten op een bepaalde functie.

3

Jouw website gereedmaken om leads te verzamelen

Jouw website is een essentieel onderdeel van marketing automation. Dit (of een landingspagina) is namelijk de plek waar de bezoekers converteren. Wij laten bezoekers converteren middels een online formulier voor bijvoorbeeld een waardevol stuk content.

Een hele sterke download is KEY. Specifieke content die exact aansluit op de buyer persona. Bijvoorbeeld: de 10 grootste marketing uitdagingen in 2020 voor trainingsbureaus. Dit is de basis voor de opvolging. Zo wordt een anonieme bezoeker omgezet tot een bekende bezoeker.

4

De sale versnellen met gepersonaliseerde content

Zodra de bezoeker bekend is, start de follow-up. Dit doen we door daadwerkelijke waardevolle en gepersonaliseerde informatie per mail aan te bieden. Bijvoorbeeld aanvullende tips, het delen van een blog of artikel, een uitnodiging voor een webinar, het delen van video of cases en het aanbieden van een gratis consult.

Dit is een geautomatiseerd proces in marketing automation om de lead middels lead nurturing langzaam warmer – en dus sales ready – te maken. Middels een lead score hou je bij wanneer de lead “warm” genoeg is. Met lead scoring ken je aan bepaalde handelingen punten toe. Aan de hand van een (hoge) score wordt een lead gekenmerkt als “warm”.

5

Meet alles, weet alles!

In marketing automation kun je alles meten. Je schiet dus niet met hagel. Je kunt het gedrag van de lead volgen. Het is essentieel om te weten wat de lead wel of niet gelezen heeft en wat hij interessant of oninteressant vindt. Je weet wanneer jouw lead alle benodigde informatie heeft ontvangen en warm genoeg is om contact mee op te nemen. Alles is in één oogopslag te zien, waardoor jij de juiste beslissingen kunt maken.

Marketing automation is dé toekomst om jouw sales- en marketing proces te verbeteren.

Doelgroepmarketing voor trainingsbureaus starten?

Download ons e-book over marketing automation om erachter te komen hoe wij dit inzetten.

Download het e-book

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.