SearchUser zet gebiedsmarketing (ook wel citymarketing genoemd) in om een locatie, (natuur-)gebied, stad, wijk of gebouw op een onderscheidende manier op de markt te zetten door middel van online marketing.

SearchUser kan helpen bij het positioneren en profileren van gebieden. Middels data en een doordachte marketingstrategie met een aansluitende online marketingmix, bereikt SearchUser de juiste doelgroep met de gewenste communicatieboodschap.

Wat is gebiedsmarketing?

De laatste tien jaar is gebiedsmarketing uitgegroeid tot een nieuw specialisme. Dit is ook nodig vanwege een steeds grotere wordende concurrentie van omliggende gebieden. Het belang om op te vallen wordt groter. Elk gebied heeft een eigen verhaal. Door dit verhaal het uitgangspunt te maken voor de branding, kan het gebied een eigen herkenbare positie innemen in de beleving van de consument. 

Door een gebied als ‘merk’ neer te zetten middels een goede positionering en sterke promotie, wordt het een plek waar de doelgroep graag komt. Dit kan om verschillende redenen zijn, denk aan: wonen, werken, ondernemen of om te recreëren. Gebiedsmarketing wordt niet alleen voor de zichtbaarheid ingezet, maar ook om daadwerkelijk bezoekers aan te trekken die economische waarde toevoegen. 

  • Vrijblijvende Offerte Gebiedsmarketing

    Searchuser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.

 

Hoe zet SearchUser gebiedsmarketing in?

Of het nu gaat om een oriëntatie, het bepalen van de strategie of de uitvoering, SearchUser neemt het verhaal van het gebied als uitgangspunt.

Vervolgens wordt er gekeken naar hoe we het gebied kunnen branden en vermarkten. De focus ligt hierbij met name op de juiste marketingacties en middelen om tot de ideale online marketingmix te komen. Aanpassingen aan de website of een compleet nieuwe website/landingspagina horen meestal standaard bij het proces.

We richten ons op bereik, conversie en het vertellen van het verhaal. Indien nodig kunnen er ook offline middelen ingezet worden.

Vaste onderdelen in onze gebiedsmarketing zijn:

– Communicatieplan;
– Goed doordachte marketingstrategie;
– Website/landingspagina;
– Contentstrategie;
– Social media plan.

Alle content en acties dragen bij aan het vertellen van hét verhaal van het gebied. Wij zetten voornamelijk moderne online kanalen in omdat hier veel data beschikbaar is om de ideale doelgroep te targeten. Denk aan data onder ander uit: Facebook, Google, Youtube, Instagram. Bij echte verbinding met de doelgroep kunnen wij e-mailcommunicatie via Marketing automation verzorgen.

Voorbeeld advertentie burgerparticipatie - gebiedsmarketing

Burgerparticipatie

Onlangs heeft de Eerste Kamer ingestemd met Invoeringswet Omgevingswet. De motie van senator Nooren (PvdA) die de regering verzoekt om in het Invoeringsbesluit Omgevingswet een regeling op te nemen die ervoor zorgt dat er een plicht ontstaat voor gemeenten, provincies en waterschappen om participatiebeleid op te stellen, werd ook aangenomen.

Burgerparticipatie is een belangrijk onderdeel van gebiedsmarketing. De wijze waarop participatie nu wordt ingevuld is bescheiden. De burger kwam maar moeilijk tussen het samenspel tussen overheid en markt. Hier kan met de Omgevingswet nu verandering in komen. Burgerparticipatie vormgeven kan tot betere resultaten leiden en een groter draagvlak. Participatie kan op verschillende schalen: natuurgebieden, steden, gemeenten, stadsdelen, buurten of wijken. 

SearchUser zet burgerparticipatie middels campagnes in om bewoners van een gebied te activeren om mee te denken en burgerinitiatieven op te zetten en te delen. Bekijk onze  case met Bureau Buhrs

 

Onze projecten 

 

Bureau Buhrs – Noordoostpolder

Partner van SearchUser, Bureau Buhrs, draagt bij aan een succesvolle toekomst voor stad en land. Bureau Buhrs weet exact welke communicatieboodschap en actie er nodig is om een doelgroep in beweging te krijgen en de doelstelling van de klant te behalen. SearchUser en Bureau Buhrs vullen elkaar goed aan en weten elk op eigen vakgebied het maximale voor de klant uit te denken. SearchUser heeft Bureau Buhrs geholpen om via online de doelgroep te bereiken en in beweging te krijgen om mee te doen met het onderzoek.

“SearchUser is een waardevolle partner bij onze aanpak, dat zie je terug in deze case: ruim 1.000 ingevulde online enquêtes die ons helpen het verhaal van Noordoostpolder op te halen.”

BEKIJK CASE

 

Rijkswaterstaat – Spijkernisserbrug

Voor Rijkswaterstaat hebben we een proef opgesteld om jongeren via social media te waarschuwen als de Spijkenisserbrug niet werkt. De proef is zo ingesteld dat men bij een storing of aanrijding met een slagboom, een bericht krijgt op Instagram, Facebook, Snapchat, Tiktok of YouTube. Ook als de brug weer werkt, wordt er een bericht op deze apps geplaatst.

De berichten zijn bedoeld voor scholieren die regelmatig over de Spijkenisserbrug fietsen. Ze hoeven zich niet aan te melden, maar krijgen de meldingen vanzelf op social media te zien. Jongeren die in de omgeving van de brug zijn krijgen het bericht automatisch in hun tijdlijn te zien. 

De proef van Rijkswaterstaat duurt tot en met zondag 26 april. Daarna wordt er geëvalueerd.

 

De Creatieve Hoek – Waterlandsgoed Purmerend

Wij ondersteunen onze klant De Creatieve Hoek bij het online op de kaart zetten van Purmerend. Hun klant Waterlandsgoed Purmerend wilt Purmerend aantrekkelijk maken onder een bepaalde doelgroep als winkelstad, een plek om te eten en drinken, cultuur te happen en om leuke uitjes te ondernemen. 

Wij ondersteunen dit traject met social media, zoals Facebook en Instagram waar korte video’s op geplaatst worden.

Cases