In een notendop is (B2B) marketing automation als het ware het automatiseren van je sales. Middels een software bind je leads en “help” je hen verder door de customer journey. Vooraf ingestelde triggers zorgen ervoor dat gepersonaliseerde content op het juiste moment naar de juiste persoon gestuurd wordt.

Zo zorg je ervoor dat je leads in een vroeg stadium (als de bezoekers nog anoniem zijn) binnen de customer journey bereikt en aan jouw bedrijf bindt. Vervolgens maak je leads “warmer” met een geautomatiseerde e-mail workflow. Dit vergroot de kans op conversie. Marketing automation verkleint de kloof tussen marketing en sales en levert gestructureerd warme gekwalificeerde leads op.

Deze aanpak wordt vooral gebruik in B2B. Het beslissingstraject duurt hier namelijk vaak langer.

Herken jij dit?
Je denkt een goed inbound marketing traject te hebben. Je hebt een redelijk aantal bezoekers op je website en inzicht in Google Analytics. Maar je hebt écht geen idee wie deze bezoekers zijn. Het is onduidelijk van welk bedrijf ze zijn en hoe je ze nou het beste kunt bereiken. Laat staan hen te laten converteren en om te zetten tot een klant.

Daar maken we met (B2B) marketing automation het verschil! En dat doen wij zo:

  • Gratis Handboek Marketing Automation

    Searchuser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.

Wat marketing automation oplevert voor jouw business

 

Gerichte informatie over leads

Versnelde sale met gepersonaliseerde content

Tijdsbesparing oor het aanleveren van gekwalificeerde leads aan de sales afdeling

Helder inzicht in de ROI en alle statistieken van de marketing activiteiten

 

“Marketing automation is simpelweg het automatiseren van je sales door op het juiste moment de juiste content naar de juiste persoon te sturen, geheel gepersonaliseerd!”

– Patrick Schokker

Marketing automation manager

In 5 stappen

helpen wij jou je sales activiteiten te automatiseren

 

1

Jouw doelgroep in kaart brengen

Dit is het belangrijkste onderdeel. Het is de basis van al jouw online marketinguitingen. Daarom breng je eerst de doelgroep in kaart. Zo specifiek mogelijk. Wat is hun branche, functie, bedrijfsgrootte en wat zijn hun uitdagingen of pijnpunten? Wat is de drijfveer om jouw product af te nemen? Of belangrijker, waarom niet? Je stelt dus eerst een buyer persona op door bestaande data te analyseren. Heb je nog geen buyer persona? Geen stress! Wij helpen jou hierbij.

2

Onderzoek waar jouw doelgroep zich bevindt

Zodra de doelgroep(en) en customer journey helder zijn, is het belangrijk om te onderzoeken op welke platformen de doelgroep te bereiken is. Ieder platform heeft zijn eigen kracht – Facebook en Instagram kunnen het beste gebruikt worden als je wilt targeten op bepaalde interessegebieden en LinkedIn als je wilt targeten op een bepaalde functie.

3

Jouw website gereed maken om leads te verzamelen

Jouw website is een essentieel onderdeel van marketing automation. Dit (of een landingspagina) is namelijk de plek waar de bezoekers converteren. Wij laten bezoekers converteren middels een online formulier voor bijvoorbeeld een waardevol stuk content.

Een hele sterke download is KEY. Specifieke content die exact aansluit op de buyer persona. Bijvoorbeeld: de 10 grootste marketing uitdagingen in 2019 voor trainingsbureaus. Dit is de basis voor de opvolging. Zo wordt een anonieme bezoeker omgezet tot een bekende bezoeker.

4

De sale versnellen met gepersonaliseerde content

Zodra de bezoeker bekend is, start de follow-up. Dit doen we door daadwerkelijke waardevolle en gepersonaliseerde informatie per mail aan te bieden. Bijvoorbeeld aanvullende tips, het delen van een blog of artikel, een uitnodiging voor een webinar, het delen van video of cases en het aanbieden van een gratis consult.

Dit is een geautomatiseerd proces in marketing automation om de lead middels lead nurturing langzaam warmer – en dus sales ready – te maken. Middels een lead score hou je bij wanneer de lead “warm” genoeg is. Met lead scoring ken je aan bepaalde handelingen punten toe. Aan de hand van een (hoge) score wordt een lead gekenmerkt als “warm”.

5

Meet alles, weet alles!

In marketing automation kun je alles meten. Je schiet dus niet met hagel. Je kunt het gedrag van de lead volgen. Het is essentieel om te weten wat de lead wel of niet gelezen heeft en wat hij interessant of oninteressant vindt. Je weet wanneer jouw lead alle benodigde informatie heeft ontvangen en warm genoeg is om contact mee op te nemen. Alles is in één oogopslag te zien, waardoor jij de juiste beslissingen kunt maken.

Marketing automation is dé toekomst om jouw sales- en marketing proces te verbeteren.

Meer weten?

Download het E-book

Ben je daar nog niet klaar voor, lees dan onze cases!

Maak kennis met onze (B2B) marketing automation consultants!

 

 

Patrick

Richard

Lindsay

Mitchell

 

 

 

 

 

Lees meer over marketing automation

 

 

Onze marketing automation software