11 Tips om oude e-mailgewoonten te optimaliseren

11 Tips om oude e-mailgewoonten te optimaliseren

De juiste content en het ontwerp van jouw e-mail zijn essentieel voor het succes van een e-mail. Maar om te zien hoe jouw e-mailstrategie daadwerkelijk presteert en wat het beste werkt, kun je A/B testen uitvoeren. Op deze manier krijg je inzicht in hoe jouw doelgroep reageert op jouw e-mails. Soms is het nodig om oude e-mailgewoonten aan de kant te schuiven. In deze 11 tips lees je hoe jij oude e-mailgewoonten kunt optimaliseren voor de beste e-mailstrategie.

#1. Gebruik niet constant dezelfde afzender

Wanneer je afwisselt met namen na “met vriendelijke groet”, kun je de Open Rate verhogen. Gebruik dus niet constant jouw bedrijfsnaam, maar zet af en toe eens de naam van een werknemer onderaan de mail.  

Een andere manier om meer aandacht te trekken van de ontvangers is door jouw e-mail onderwerp een leuke draai te geven. Zet bijvoorbeeld het eerste deel van de zin in het onderwerp en de rest van de zin eronder. Je kunt de onderwerpregel ook dynamisch maken. 

Voordat je dit soort wijzigingen in jouw e-mail doorvoert, is het belangrijk om eerst te controleren of je niet in strijd bent met de CAN-SPAM-wet!

e-mailgewoonten

e-mailgewoonten

#2. Gebruik jouw onderwerpregel zo creatief mogelijk

De onderwerpregel bepaalt in eerste instantie of ontvangers jouw e-mail openen. Het is dus belangrijk dat jouw e-mail opvalt tussen alle andere e-mails in de inbox. Dit kan heel eenvoudig door gebruik te maken van bijvoorbeeld caps lock, nummers, emoji’s, personalisatie, humor of een witte ruimte. Zorg wel dat jouw onderwerpregel aansluit bij de content van jouw e-mail. Anders worden mensen “lekker gemaakt” met niks en haken ze alsnog af zodra ze jouw e-mail openen – en dat is natuurlijk niet de bedoeling

e-mailgewoonten

#3. Maak jouw pre-header uniek 

De pre-header tekst wordt vaak vergeten of automatisch ingevuld. Maar dit is een gemiste kans om de aandacht van de ontvangers te trekken. Zorg dat je je onderscheidt van anderen door de tekst van jouw pre-header uniek te maken. Het is wat extra denkwerk, maar uiteindelijk is het dit zeker waard. Zeker omdat veel concurrentie deze stap laat zitten. 

Zoals in tip 1 al genoemd werd, kun je jouw pre-header tekst gebruiken als verlengstuk van jouw onderwerpregel. Dit creëert een opvallende witruimte, die de aandacht in de mailbox zal trekken. 

e-mailgewoonten

Je kunt jouw tekst in de voorvertoning van de e-mail gebruiken wanneer er een technische fout heeft plaatsgevonden in een voorgaande e-mail. Gebruik jouw tekst in de voorvertoning dan om deze fout te herstellen.

e-mailgewoonten

#4. Zakelijke content kan saai overkomen

De stijl waarin jouw content geschreven is, bepaalt hoe jij overkomt op jouw lezers en of zij kiezen om met jou in zee te gaan. Zorg daarom dat jouw content een bepaalde persoonlijkheid heeft. Uiteraard zijn er onderwerpen waar nou eenmaal een zakelijke tone of voice gepaster is, maar wanneer dit niet het geval is kun je dit beter vermijden. 

Goede voorbeelden om persoonlijkheid in jouw content te verwerken zijn:

  • Schrijf alsof degene tegenover je zit;
  • Schrijf over dingen dingen waar jouw bedrijf omgeeft;
  • Schrijf over de dingen die een emotionele band met jouw bedrijf hebben.

Door persoonlijkheid toe te voegen aan jouw content, creëer je content die zowel een boodschap opbrengt als een verbinding opbouwt. 

#5. Experimenteer met jouw call to action knoppen

We leven in een tijd waarin bijna elke consument zich ervan bewust is van jouw doel: hen op de CTA button laten klikken. Wanneer jij de standaard CTA knop met “klik hier” blijft gebruiken, zal dit niet aantrekkelijk zijn voor de lezers. Om te zorgen dat jouw lezers daadwerkelijk actie ondernemen en op de CTA klikken, kun je de button in een uniek jasje steken. 

Gebruik bijvoorbeeld eens een grappige tekst of felle kleuren. Dit trekt de aandacht. 

experimenteer

experimenteer

#6. E-mails hoeven niet altijd kort en krachtig te zijn

Er wordt vaak gedacht dat een e-mail kort en krachtig moet zijn of visueel. Dit is niet altijd zo. Je kunt ook afwisselen met lange e-mails en weinig visualisaties. Probeer dan wel de tekst onder te verdelen in meerdere alinea’s en tussenkopjes. Zo kunnen lezers de tekst beter scannen en zich langer concentreren dan wanneer zij één lap tekst voor hun neus krijgen. 

Daarnaast is het belangrijk dat je jouw tekst richt op jouw conversiedoel. Je wilt immers dat men een bepaalde actie verricht. Middels de juiste content kun je hen verder door de customer journey begeleiden. 

#7. Zorg ervoor dat lezers jouw e-mail kunnen delen

Hoe sterk jouw content ook is, wanneer je geen mogelijkheid biedt om jouw bericht te delen, rem je het bereik van jouw content af. Je kunt veel meer bereik creëren doordat lezers de content met vrienden kunnen delen. Het is zonde als je deze kans misloopt. Zorg dus dat je tools toevoegt die het delen mogelijk maken.

delen

#8. Maak jouw e-mails zo persoonlijk mogelijk

Marketeers segmenteren hun lijsten op basis van persona’s zodat zij relevante content aanbieden aan hun doelgroep. Echter kun je content nog specifieker maken. Persona’s en gesegmenteerde lijsten zijn zeker een goed hulpmiddel voor het personaliseren van content, maar het kan nóg beter! Door content nog meer te personaliseren en zelfs dynamische content aan te bieden, geef je aan dat je jouw lezer echt begrijpt. 

Personaliseren kan onder andere door naar het gedrag van jouw lezers te kijken. Een handige manier om hierachter te komen is door middel van marketing automation. Je hebt in marketing automation software SharpSpring na de opt-in een compleet overzicht van het website gedrag van de leads. Deze inzichten kun je inzetten om jouw e-mailmarketing campagnes te personaliseren.

personalisatie e-mail

#9. Creëer een waardevolle ervaring met jouw klanten

Uiteraard hebben jouw marketinginspanningen als doel de waarde van jouw product of dienst onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. Maar die doelgroep wilt meer dan alleen maar relatief “standaard” informatie over de deals en functies van jouw product of dienst. Probeer zo nu en dan een e-mail te sturen die niet gericht is op jouw verkoopinspanningen maar juist op de kernwaarden en cultuur binnen jouw organisatie. De doelgroep voelt zich hierdoor meer betrokken bij jouw organisatie, waardoor je betere klantrelaties opbouwt. 

Een heel eenvoudig voorbeeld hiervan is op vrijdag snackable content te delen met jouw klanten waarmee zij zich het weekend kunnen vermaken. Als dit bij jouw organisatiecultuur past, krijgen de klanten ook een vertrouwde feeling met jouw organisatie.

klantervaring

#10. Gebruik een dubbele opt-in

Wanneer leads zich abonneren op jouw e-mail nieuwsbrief betekent dit niet direct dat zij wekelijks jouw content lezen. Een dubbele opt-in maakt jouw e-maillijst meer betrokken.  

Zorg voor een relevante follow-up na de opt-in. Stuur bijvoorbeeld een bevestigingslink, wanneer iemand zich abonneert op jouw e-maillijst. Wanneer een leads hierop klikt, weet je zeker dat de lead daadwerkelijk geïnteresseerd is in jouw content. Follow-up mails kun je heel eenvoudig versturen met marketing automation!

#11. Optimaliseer jouw e-mail design voor smartphones

Wij leven in het mobiele tijdperk en we weten ondertussen allemaal dat het grootste gedeelte van de e-mails gelezen wordt via de smartphone. Test het design van jouw e-mail daarom altijd op een smartphone door een test e-mail te sturen. 

e-maildesign 

 

Is jouw e-mailmarketing nu weer helemaal up-to-date? Of wil je nog meer helpen en heb je hulp nodig? Onze specialisten staan altijd voor je klaar om je je helpen met e-mailcampagnes. 

 

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.