Schurq

4 marketing trends voor de komende maanden van 2018

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De eerste helft van 2018 is voorbij en er hebben belangrijke ontwikkelingen plaatsgevonden op het gebied van online marketing. Online marketing is constant in beweging. Als online marketeer is het belangrijk om hierin mee te bewegen en op de hoogte te blijven van nieuwe trends. Naar aanleiding van de ontwikkelingen in het eerste half jaar van 2018, hebben wij een viertal marketing trends om je de komende maanden nog op te focussen.

Trend #1. E-mailmarketing vormt de basis van je marketingstrategie

Tegenwoordig is bijna iedereen online. Het is een onderdeel geworden van het dagelijks leven. Hierdoor wordt het moeilijker voor marketeers om op te vallen tussen de vele berichten en mails. In de Nationale E-mail Benchmark 2018 komt naar voren dat e-mailmarketing dit jaar op nummer 1 staat in de top drie belangrijkste online kanalen voor bedrijven.

E-mailmarketing is dus een van de belangrijkste onderdelen die jij zou moeten opnemen in je marketingstrategie. Door een goede e-mail strategie kun jij je klanten aantrekken en behouden met gepersonaliseerde berichten die jouw content, merk en product/dienst promoten. Je zorgt ervoor dat je opvalt tussen de vele mails.

Een mogelijkheid om een goede e-mailmarketing strategie te implementeren is marketing automation. Wanneer je jouw e-mailmarketing beheert via marketing automation beschik je over veel voordelen tegenover je concurrenten die dit niet geïmplementeerd hebben. Bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het aanbieden van gepersonaliseerde content op basis van interesses en de mogelijkheid om de ROI te berekenen van al jouw campagnes.

Hulp nodig bij het implementeren van Marketing automation binnen jouw online marketing strategie? Neem contact met ons op!


Opvallen e-mailmarketing Online Marketing

Trend #2. Dalend bereik op Facebook tegengaan

Aan het begin van 2018 voerde Facebook een grote update uit. Facebook beperkt de posts van bedrijven in de tijdlijn van haar gebruikers. Om toch succes te behalen met jouw posts is engagement en conversaties belangrijk. Dit zou je kunnen creëren door de juiste content aan te bieden die jouw volgers verder helpt. Lees hier meer over in onze blog.

Sinds de update is er een duidelijk verschil te zien in de statistieken van het bereik op je pagina. Het organische bereik is in veel gevallen flink gedaald, maar dit geldt niet voor betaald bereik.

Advertenties via Facebook zullen nog steeds te zien zijn in de tijdlijn van je volgers. Adverteren via Facebook kan heel specifiek. Je kunt exacts jouw doelgroep targeten op basis van demografische gegevens, gedragspatronen of contactgegevens waardoor jouw advertenties te zien zijn voor degene voor wie deze echt relevant zijn.

Trend #3. De focus op organische zoekresultaten

Een ontwikkeling die aan het begin van het jaar heeft plaatsgevonden is de toegang voor iedereen tot Google Search Console. Via Google Search Console kun je bijhouden waar jouw website staat in de organische zoekresultaten van Google. Je krijgt hierdoor inzicht in hoe Google jouw website ziet en hoe je deze kunt verbeteren om jouw Google ranking te verhogen.

Je hoeft hiervoor niet gelijk een SEO professional te zijn. De basis ligt namelijk bij een simpele maandelijkse check waar Google Search Console bij kan helpen.

Daarnaast is het belangrijk dat je een goede band met Google opbouwt. De statistieken en eisen van Google vormen hiervoor de basis. Wanneer je gebruikmaakt van een veilige URL en waardevolle content aanbiedt op je website, zet je al twee stappen in de goede richting.

Een maandelijkse check met behulp van Google Search Console en Google Analytics kan je helpen om te kijken hoe jij je website beter kunt optimaliseren om jouw organische positie in Google te verbeteren.

Meer informatie over een maandelijkse Google Analytics check vind je hier!

Analytics zoekresultaten Online Marketing

Trend #4. De AVG / GDPR

Sinds 25 mei 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van toepassing. Deze wetgeving heeft grote consequenties gehad voor online marketing en de wijze waarop organisaties met privacygevoelige data om moeten gaan.

Nu de nieuwe privacywetgeving al een aantal maanden geldt is het van belang om te kijken of jouw organisatie voldoet aan de eisen of dat er nog punten zijn die extra aandacht vragen.

Zorg ervoor dat jouw privacyverklaring op orde is en zorg dat deze begrijpelijk is voor iedereen! Controleren of al jouw gegevens nog kloppen? Bekijk onze AVG / GDPR checklist.

Weten waar jij nog meer op kan letten in 2018? Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren