Schurq

4 SEO optimalisatie tips voor een hogere ranking binnen de zoekresultaten van Google

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Een hoge ranking binnen zoekmachines is voor de vindbaarheid van je organisatie erg belangrijk. Bij een zoekopdracht komt 80% van de mensen niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Om jouw website zo hoog mogelijk te laten ranken in Google is het belangrijk om je websites te optimaliseren voor zoekmachines. In dit blog delen wij 4 SEO optimalisatie tips om jouw website beter te laten scoren binnen Google!

Tip #1. Verbeter de snelheid van je website

Google hecht veel waarde aan een snelle en mobielvriendelijke website. Een website die te langzaam laadt is erg vervelend en dit vindt Google ook. Zorg ervoor dat de laadtijd van jouw website niet langer is dan 2 seconden, dit zal je helpen om een betere positie in Google te behalen. Op websites als GTmetrix kun jij gratis de laadsnelheid van je website meten.

Heeft jouw website een lange laadtijd? Dan zijn er een aantal manieren die je kunnen helpen je pagina sneller te maken:

  • Verklein de afbeeldingen op jouw website. Grote afbeeldingen op jouw website moeten bij het openen van je website allemaal gedownload worden. Door de afbeeldingen te verkleinen zal je website al snel een kortere laadtijd hebben.
  • Schakel de browser caching op je website in. Browser caching zorgt ervoor dat de bestanden die op jouw website staan zoals de afbeeldingen, worden opgeslagen in de browser van je bezoeker. Wanneer een bezoeker terugkeert naar jouw website zullen er minder bestanden gedownload moeten worden. Hierdoor zal de laadtijd van je website een stuk korter worden.

Tip #2. Voer een zoekwoorden onderzoek uit

Weten met welke woorden mensen zoeken als ze naar jouw organisatie zoeken binnen zoekmachines is belangrijk. Met een zoekwoorden onderzoek zoek je naar relevante woorden die jouw potentiële klanten intypen in zoekmachines. Wanneer je de zoekwoorden die uit het onderzoek naar voren komen verwerkt in je advertising campagnes of in je blogs op de website zal dit zorgen voor een hogere organische positie in zoekmachines. Let in je zoekwoorden onderzoek ook op je concurrenten. Als een grote organisatie dezelfde zoekwoorden gebruikt en deze verwerkt heeft op de website, dan zullen de grote organisaties binnen zoekmachines bijna altijd voorrang krijgen bij deze zoekwoorden. Hulp nodig bij een zoekwoorden onderzoek? Vraag hier een gratis zoekwoorden onderzoek aan.

Zoekwoordenonderzoek SEO optimalisatie tips

Tip #3. Schrijf regelmatig nieuwe content

Door het toevoegen van nieuwe content op je website help je Google om beter te begrijpen waar je website over gaat. Wanneer Google beter begrijpt waar jouw website over gaat zal dit uiteindelijk leiden tot een hogere ranking. Probeer om in de content die je schrijft relevante zoekwoorden uit het zoekwoorden onderzoek mee te nemen. Gebruik per pagina niet meer dan 2 van deze zoekwoorden.

Probeer de zoekwoorden meerdere keren binnen de tekst op de pagina terug te laten komen. Let hierbij wel op dat je niet overdrijft en de woorden niet in elke zin laat terugkomen. Een site die dit goed voor elkaar heeft is Top-x.nl. Zij schrijven blogs over producten die meermaals per jaar veranderen. Daar schrijven zij vervolgens nieuwe content over. Zo blijft hun content up-to-date. Gebruik overigens niet te veel hetzelfde woord. Wanneer een woord te vaak gebruikt wordt kan dit gezien worden als spam waardoor de ranking in Google juist weer zal zakken.

Tip #4. Zorg ervoor dat de SEO op alle pagina’s van je website goed is ingesteld

Zorg ervoor dat jouw website beschikt over een SEO plugin. Een SEO plugin voor websites van WordPress zou de Yoast SEO plugin kunnen zijn. Het invullen van de SEO plugin op elke pagina van je website zal je helpen om een betere ranking te krijgen binnen Google.

Binnen een SEO plugin kan jij per pagina een SEO titel, meta-omschrijving en een focus trefwoord instellen. Zorg ervoor dat je het zoekwoord, welke je in de content van de pagina verwerkt hebt, hierin meeneemt. Probeer het zoekwoord aan het begin van de SEO titel te plaatsen. Dit zoekwoord is tevens ook het focus trefwoord van de pagina. Het is belangrijk dat je een focus trefwoord maar één keer gebruikt. Als je vaker hetzelfde focus trefwoord instelt binnen je website zal je met je eigen pagina’s concurreren binnen Google.

De SEO plugin geeft in kleuren aan of je de velden goed hebt ingevuld of niet. De plugin geeft ook gelijk aan welke punten binnen je pagina je kunt verbeteren om de SEO nog beter in te vullen. Hieronder vindt je een voorbeeld van een ingevulde SEO van een van onze blogs.

SEO optimalisatie tips

Heb jij afbeeldingen op je pagina staan? Vul dan bij elke afbeelding de alt-tekst in. Door alt-teksten wordt het Google makkelijker gemaakt om te bepalen wat er op de afbeelding staat. Probeer om altijd het zoekwoord wat je op de pagina binnen de content hebt gebruikt terug te laten komen in de alt-tekst van de afbeelding.

Wil jij meer informatie over hoe jij je website beter kan laten scoren in Google? Of help je hulp nodig bij optimaliseren van je website om zo een hogere ranking te behalen in Google? Neem contact met ons op!

Contact button SearchUser

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2