Schurq

5 belangrijke conclusies uit het Nationale Social Media onderzoek 2020

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De resultaten van het grootste trendonderzoek van Nederland over het gebruik van social media (het Nationale Social Media Onderzoek 2020) zijn weer bekend. Wij vertellen je meer over de 5 belangrijkste conclusies uit dit onderzoek.

#1. Alle social media platformen zijn gegroeid

Instagram is het meest groeiende platform. Met een groei van 14% heeft het platform 710.000 gebruikers erbij gekregen. Daarnaast groeit het platform ook het meest in het dagelijks gebruik (+29%). 

Resultaten social media

Na de daling van Facebook vorig jaar (waarvan Cambridge Analytica hoogstwaarschijnlijk de oorzaak was), is het platform nu toch weer gegroeid met 230.000 gebruikers (+2%). Whatsapp, Youtube en LinkedIn blijven vrij constant groeien.

Whatsapp blijft de koploper, op dit moment heeft het platform 12,1 miljoen gebruikers. Facebook staat op nummer 2 met 10,4 miljoen gebruikers. Hierna volgt YouTube (9,1 miljoen gebruikers), Instagram (5,6 miljoen gebruikers) en LinkedIn (4,7 miljoen gebruikers). 

Totale gebruik van alle social media kanalen:

resultaten social media

#2. Het vertrouwen in social media neemt toe

Alhoewel er de afgelopen jaren weinig vertrouwen zat in social media, is er nu toch weer een stijgende lijn te zien. Wij maken gemiddeld 98 minuten per dag gebruik van social media. Dit gebruik ligt het hoogst bij jongeren van 15-19 jaar. Zij zitten gemiddeld 143 minuten per dag op social media.

resultaten social media

Uit het onderzoek blijkt dat vertrouwen niet de voornaamste reden is om af te haken van social media. Bij Facebook geeft 46% van de gebruikers die zijn afgehaakt aan dat dit is vanwege vertrouwen, privacy of nepnieuws. 

#3. Whatsapp wordt steeds meer onmisbaar

Whatsapp wordt in alle leeftijdsgroepen bijna volledig gebruikt. Alleen bij de leeftijdsgroepen vanaf 65+ ligt het gebruik lager, maar groeit het gebruik wel.

gebruik whatsapp

Whatsapp wordt door alle leeftijdscategoriën als het belangrijkste platform beschouwt. Bij de 40-64 jarigen ligt dit belang het hoogst. Hier geeft maar liefst 64% aan dat zij whatsapp het meest belangrijke platform vinden.

Het gebruik van Whatsapp-groepen wordt ook steeds populairder. Gemiddeld zitten wij in ongeveer 7 Whatsapp-groepen. Studenten en/of scholieren maken het meest gebruik van deze groepen, zij zitten gemiddeld in ongeveer 11 Whatsapp-groepen. 

#4. Facebook is weer gegroeid, maar niet onder de jongeren

Het gebruik van Facebook onder de jongeren is verder gedaald. Bij de overige leeftijdsgroepen is er een lichte groei of stabiliteit te zien.

gebruik facebook

Van de Facebook-gebruikers geeft 30% aan Facebook minder te gebruiken. Ondanks dit gegeven staat Facebook alsnog op de tweede plek als meest belangrijke platform onder de leeftijdsgroepen vanaf 20 jaar en ouder. 

#5. De groei van Instagram neemt af

Binnen de leeftijdsgroep van 15-19 jaar is de groei in het gebruik van instagram afgenomen. Daarbij is er een omslagpunt te zien rond de leeftijd van 20 jaar, waarbij mensen overstappen van Facebook op Instagram.

facebook vs. instagram

Conclusies Nationale Social Media onderzoek 2020

Bovenstaande conclusies vonden wij het meest relevant uit dit onderzoek, omdat ze van invloed kunnen zijn op jouw B2B marketingstrategie. Het volledige onderzoek kun je hier lezen. 

Hulp nodig bij het inzetten van social media voor jouw organisatie? Wij onderzoeken welke kanalen het beste bij jouw doelgroep passen en kunnen helpen bij het creëren van de juiste content of advertenties.

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2