5 belangrijkste conclusies uit het Nationale Social Media onderzoek 2019

5 belangrijkste conclusies uit het Nationale Social Media onderzoek 2019

Het grootste trendonderzoek naar het social media gebruik in Nederland staat weer voor ons klaar: het Nationale Social Media Onderzoek 2019. Sneak preview, Facebook verloor in 2018 ruim een half miljoen gebruikers. Lees snel de vijf belangrijkste conclusies uit dit onderzoek.

#1. WhatsApp, Youtube en Instagram gebruikers groeien, terwijl Facebook juist gebruikers verliest

Facebook verloor in 2018 maar liefst 640.000 gebruikers en komt daarmee op 10,1 miljoen gebruikers in Nederland. Van die 640.000, hebben 240.000 Nederlanders hun account daadwerkelijk opgezegd. De rest heeft het account niet verwijderd, maar meldt zich niet meer aan. Mogelijk heeft de daling te maken met het feit dat Facebook een aantal keer slecht in het nieuws kwam in 2018.

Nationale Social Media onderzoek 2019

Instagram, WhatsApp en Youtube laten daarentegen een vrij constante groei zien.

Op dit moment heeft WhatsApp de meeste gebruikers (11,9 miljoen), Facebook staat nog wel op nummer 2 in de top 3 met 10,1 miljoen gebruikers en Youtube volgt met 8,7 miljoen gebruikers.

#2. WhatsApp en Facebook worden dagelijks het meest gebruikt

Logischerwijs wordt Facebook door de daling in gebruikers dagelijks ook minder gebruikt. Toch staat Facebook nog wel op nummer twee.

Instagram is op dit vlak juist gestegen en staat nu zelfs boven Youtube. Het dagelijkse gebruik van Instagram is maar liefst 26% gestegen!

Dagelijk social media gebruik | Nationale Social Media onderzoek 2019

#3. Vooral jongeren tussen 15-19 jaar gebruiken Facebook minder

Als we kijken naar de leeftijden, valt het op dat met name de jongeren minder gebruikmaken van Facebook.

Ook in de leeftijdscategorie 20-39 jaar is het gebruik gedaald. In de andere categorieën is het gebruik redelijk stabiel gebleven.

Dagelijks Facebookgebruik

De redenen om minder gebruik te maken van Facebook zijn o.a.:

– Ik vind andere social media leuker

– Het kost me te veel tijd

– Ik vertrouw het platform niet

– Te veel nepnieuws

#4. Instagram groeit op vrijwel alle vlakken

In tegenstelling tot Facebook, stijgt Instagram bijna elk jaar in gebruikers en ook het dagelijkse gebruik neemt toe. Dit geldt voor alle leeftijdscategorieën, behalve 80+.

Dagelijks gebruik Instagram

#5. Het vertrouwen in social media is gedaald

Het vertrouwen in social media is na een aantal stabiele jaren, toch gedaald. Dit is het geval in alle leeftijdsgroepen. In de leeftijdscategorie 15-19 jaar, geeft 24% aan vertrouwen te hebben in social media. In de categorie 20-39 jaar, is dit slechts 16%.

In het onderzoek werden ook een twee verwachtingen voorgelegd:

1. ‘Ik verwacht dat social media een steeds belangrijkere bijdrage gaan vormen in de manier waarop ik informatie verzamel’

2. ‘Ik verwacht dat social media een steeds grotere rol gaan spelen in mijn leven de komende jaren’.

Ook deze verwachtingen zijn gedaald.

Verwachtingen social media

Conclusies Nationale Social Media onderzoek 2019

Dit waren de vijf conclusies die ons het meeste opvielen uit dit onderzoek. En die van invloed kunnen zijn op jouw B2B marketingstrategie. Wil je het complete resultaat van het Nationale Social Media onderzoek 2019 lezen? Download het rapport dan hier >>

Hulp nodig bij het inzetten van social media voor jouw organisatie? Neem contact op met onze specialisten!

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.