Schurq

5 manieren om de deliverability van jouw e-mail te vergroten

|
Leestijd 4 minuten
Door Patrick Schokker

Marketeers steken veel tijd in campagnes voor hun e-mailmarketing. Of dit nu aan het creëren van een nieuwe e-mail is of het aanpassen van een e-mailsjabloon. Het is dan ook een diepe teleurstelling als je erachter komt dat jouw boodschap de inbox nooit heeft bereikt. Wij delen 5 manieren om de deliverability van jouw e-mails te vergroten!

Delivery en deliverability van e-mails wordt vaak door elkaar gehaald. De twee begrippen lijken op elkaar, maar hebben elk een heel andere betekenis. We zullen daarom eerst het verschil tussen deze twee begrippen duidelijk maken:

E-mail delivery 

Stel jezelf de vraag “Kan de ontvanger jouw bericht accepteren?”

E-mail delivery toont aan of de ontvanger jouw e-mail heeft ontvangen. Het gaat erom dat jouw e-mail in een mailbox terecht is gekomen. Als dit niet zo is, is de e-mail delivery niet succesvol. In deze statistiek wordt er geen onderscheid gemaakt waarin de e-mail terecht is gekomen. De mail kan dus ook aangekomen zijn in de spambox of een andere map. Zodra de mail is aangekomen bij de ontvanger, wordt dit als een succesvolle delivery gezien. ,

Bij e-mail delivery wordt er met de volgende factoren rekening gehouden: 

  • Bestaat het domein?
  • Is het e-mailadres geldig?
  • Is het IP adres geblokkeerd of niet?

E-mail deliverability 

Stel jezelf de vraag “is de e-mail in de inbox terecht gekomen?”

Bij e-mail deliverability draait het erom waar de e-mail terecht is gekomen na de levering. Is dit in de inbox, spambox of een andere map? E-mail deliverability kent drie delen:

  1. Identificatie. Middels protocollen wordt er gekeken of je echt bent wie je beweerd te zijn bij het versturen van een e-mail. Voorbeelden hiervan zijn: Sender Policy Framework (SPF), DomainKeys Identified Mail (DKIM) en Domain-Based Message Authentication, Reporting en Conformance (DMARC).

  2. Reputatie. Jouw afzender reputatie is een score die laat zien hoe betrouwbaar de e-mails zijn die je verstuurd. Internet service providers (ISP) en organisaties zullen een score voor jouw e-mails hebben. Dit kun je ook opbouwen door positief abonnee gedrag te genereren. Gebruikers markeren jou als een betrouwbare afzender. Dit is de beste manier om een reputatie op te bouwen. 

  3. Content. In de content gaat het erom dat de boodschap die je over wilt brengen relevant is voor de doelgroep. Het is belangrijk om jouw boodschap en opmaak af te stemmen op de behoeften van jouw abonnees. 

Onjuiste Identificatie en of een slechte reputatie zijn de belangrijkste redenen waarom een e-mail in de inbox of spambox terechtkomt. 

Bij problemen met de e-mail delivery kan het zijn dat je defecte e-mailadressen in jouw lijst hebt staan of dat er te veel negatieve gebruikersinteractie is ontstaan. Jouw e-mail wordt daarom geblokkeerd door de ontvanger. Als je problemen ervaart met de deliverability kan het zijn dat de verzend- en toestemming praktijken die je gebruikt niet meer up-to-date zijn. Tevens kan het ook illegaal zijn of dat jouw abonnees geen interesse meer hebben in jouw content. 

Wij hebben een aantal manieren op een rij gezet om ervoor te zorgen dat je de deliverability van jouw e-mails kunt verbeteren zodat jouw e-mails in het vervolg in de inbox terechtkomen.

#1. Configureer een frisse e-maillijst

Een groot aantal inactieve contacten heeft op lange termijn een slechte invloed op jouw deliverability. Verwijder of onderdruk inactieve contacten om een gezonde deliverability status te behouden, of stuur een automatische herbevestigingscampagne waarmee mensen bevestigen jouw e-mails te willen ontvangen. 

Problemen met de deliverability kunnen wijzen op spam vallen in jouw e-maillijst. Dit zijn e-mailadressen die er normaal uitzien, maar worden ingezet om spammers te identificeren. Verwijder daarom regelmatig ongeldige en inactieve contacten uit jouw lijst. Zo blijft de e-maillijst schoon. 

#2. Bied eenvoudige uitschrijf opties

Uitschrijvingen worden vaak geassocieerd met iets negatiefs. Maar beïnvloed dit de deliverability van jouw e-mails? Nee. Het stimuleert zelfs de betrokkenheid van de ontvangers en helpt bij het opruimen van jouw e-maillijst. 

Bied een eenvoudige uitschrijfoptie, zodat je er zeker van bent dat mensen aangemeld blijven omdat zij jouw content echt willen ontvangen. Dit zorgt ervoor dat wanneer je gerichte campagnes naar deze lijsten stuurt er een hoger open, click en bouncepercentage zal ontstaan. 

Zorg dat jouw uitschrijflink niet verborgen staat. Contacten kunnen zich beter uitschrijven dan dat ze jou rapporteren als spam. 

uitschrijf button - deliverability

#3. Personaliseer jouw e-mails

Voor contacten is het belangrijk dat de content die zij ontvangen relevant is. Controleer dit altijd wanneer je content voor een e-mail maakt. Voor marketeers is het gebruik van e-mail een van de persoonlijkste manier om te communiceren. Maak jouw e-mails daarom ook écht persoonlijk. Laat ze resoneren met jouw doelgroep, dit versterkt de deliverability, betrokkenheid en klantrelaties. 

#4. Voeg relevante content toe aan jouw e-mails

Jouw e-mails moeten de lezer aanspreken. De eerste tekst die in beeld komt is de onderwerpregel, dit is dan ook de eerste indruk van de lezers. Maak jouw onderwerpregel zo aantrekkelijk mogelijk. 

onderwerpregel - deliverability

Lezers hebben zich niet voor niks ingeschreven. Ze zijn al betrokken bij jouw bedrijf. Maar je moet ervoor zorgen dat ze een prettige ervaring hebben met jouw e-mails en deze plezierig zijn om te lezen.

Denk na over de manier waarop je jouw lezers wilt aanspreken. Vertaal dit naar een e-mail. Laat zien dat je om de behoeften van jouw contacten geeft, hierdoor voelen zij zich nog meer verbonden met jou. 

#5. Controleer de rechtsgeldigheid van jouw e-mails

Wanneer je gebruikmaakt van een e-mailmarketingsoftware zoals bijvoorbeeld SharpSpring, hoef je je niet druk te maken om de rechtsgeldigheid. De meeste marketing automation softwares voldoen aan de webwetten. Maak je zelf e-mails? Controleer dan altijd of deze voldoen aan de wetten!

 

Door deze tips toe te passen zul je de e-mail ervaring voor zowel jezelf als jouw lezers verbeteren en zal jouw e-mail in het vervolg in de inbox verschijnen – en opvallen! 

Heb je vragen over e-mail deliverability of heb je hulp nodig bij het implementeren van deze tips? 

Neem dan contact met onze specialisten op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2