Schurq

5 redenen waarom je je website moet optimaliseren voor Bing

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker
Google wordt gezien als dé zoekmachine, maar Bing loopt niet ver meer achter op Google. Dat maakte het voor ons de moeite waard om eens te kijken naar wat Bing op dit moment biedt.

Bing vs Google

Op dit moment maken veel bedrijven gebruik van de combinatie SEO en Google. Wil je echter een alles omvattende SEO strategie, dan komt ook Bing om het hoekje kijken. Waarom? Omdat het de moeite waard is om je website te optimaliseren voor Bing. Wij geven je vijf redenen:

1. In Amerika heeft Bing een marktaandeel van 25-30%
Dit hoge aandeel komt door het samengaan van Bing en Yahoo. Er wordt verwacht dat dit aandeel, naast de organische resultaten, ook voor de betaalde zoekopdrachten in een stijgende lijn zal door trekken. En in Europa begint het aandeel van Bing ook al te stijgen. Het zoekverkeer via Bing in de UK is bijvoorbeeld in een jaar tijd bijna verdubbeld. In 2013 was het nog 6,2%, maar in 2014 steeg dit naar 11%. Daarom verwachten we dat Bing in Nederland ook nog wel zou groeien. Momenteel groeit het nu met 3% (Bron: Searchengineland).

2. De strategische partnerships van Bing leiden tot een groter marktaandeel
De verwachting dat het marktaandeel van Bing de komen jaren zal stijgen, komt ook door de verschillende partnerships die zij aanging. De fusie met Yahoo is een van die partnerships. Maar ook Mozilla Firefox heeft gekozen voor Bing als standaard zoekmachine in hun webbrowser. Het marktaandeel van Google zal hierdoor verschuiven naar Bing.

3. Binnenkort wordt Windows 10 gelanceerd
Windows 10 wordt binnenkort crossdevice beschikbaar gesteld. Op deze devices zal dan veel meer gestuurd worden op zoekdrachten die Bing uitvoert.

4. Bezoekers uit Bing geven meer geld uit dan bezoekers uit Google
En dat wil je niet mislopen, want het gaat om maar liefst 60% meer! Zo bleek uit onderzoek (ComScore september 2014).

5. Op dit moment heb je binnen Bing minder concurrentie, dus sneller een goede positie
De laatste overtuiging waarom Bing de moeite waard is om je website voor te optimaliseren: De zoekmarkt binnen Bing is nog niet erg competitief zoals dat nu binnen Google is. Dit komt met name omdat bedrijven Bing over het hoofd zien. Je kunt dus met een paar aanpassingen al grote stappen maken.

Wat zijn nog meer verschillen tussen Bing en Google?

Over het algemeen zijn de richtlijnen voor Google en Bing grotendeels hetzelfde. Alleen de waarde kan nog weleens verschillen.

1. Bing heeft een voorkeur voor websites van merken
Het lijkt erop dat Bing net als Google een voorkeur geeft aan websites van merken. Hier worden andere beoordelingscriteria op losgelaten. Het wordt logisch gevonden dat deze merken meer links met branded keywords hebben die naar websites verwijzen, terwijl dit voor non branded websites negatief kan werken. Maar Bing geeft deze websites een groter voordeel dan Google.

Maar, Bing heeft binnen de zoekresultaten soms wel moeite om merken te onderscheiden van gerelateerde concurrenten.

2. Bij Bing komen feitelijk relevante resultaten boven de populaire resultaten
Naast bovenstaand punt, lijkt Bing ook een voorkeur te hebben voor oudere websites met een meer formele extensie. Zulke websites ranken bij Bing makkelijker dan nieuwe, commerciële of populaire websites, terwijl die bij Google juist beter geranked worden.

3. De zoekresultaten in Bing zijn meer gebaseerd op sociale signalen
Bing hecht tijdens het ranken van websites meer waarde aan sociale signalen. Vaak hebben top ranking sites een hoog aantal likes, shares of tweets. Daarnaast geeft Bing ook in Amerika sociale informatie weer in de zoekresultaten. Oftewel: Bing is verder met het integreren van sociale signalen dan Google.

4. Je krijgt een goede ranking in Bing als je exact matchende keywords gebruikt
Ook al zijn de resultaten in Bing meer afhankelijk van sociale signalen, de backlinks zijn tegelijkertijd ook nog belangrijk voor de ranking. Hierbij gaat het niet per se om het aantal links, maar de kwaliteit van links wordt belangrijk gevonden. Om de waarde van een link in te schatten heeft Bing een speciale tool: Bing link explorer.

We moeten toegeven dat Google op dit punt wel iets verder is dan Bing. Exact matchende keywords zijn voor Bing nog van grote waarde. Terwijl je hier in Google bij een te veel aantal match keywords een boete kunt krijgen. Maar we gaan ervan uit dat Bing zich snel verder ontwikkeld en net zo slim wordt als google.

5. Niet al je pagina’s worden door Bing indexeert
Bing indexeert helaas niet al je content op je website, in tegenstelling tot Google. Bij Bing worden je pagina’s sneller uit zoekresultaten verwijderd als deze niet genoeg linkwaarde of autoriteit hebben. Daarom moet je voor Bing minimaal een externe link hebben zodat je in de zoekresultaten blijft staan. Een juiste interne linkstrategie kan handig zijn als je je website wilt optimaliseren voor Bing.

6. Visuele content is belangrijk voor Bing
Relevante en kwalitatief hoge content is voor Bing net zo belangrijk als dat het is in Google voor een goede ranking. Maar Bing onderscheidt zich wel van Google door het feit dat Bing meer waarde hecht aan video’s en afbeeldingen. Bing leest en rankt websites die gebaseerd zijn op Flash beter dan Google. Bovendien geeft Bing zelf ook aan dat kwaliteitscontent een belangrijke factor in ranking is. De content wordt beoordeeld op drie factoren:

- Autoriteit; hoe betrouwbaar is de content?
- Nuttigheid; hoe nuttig, bruikbaar en gedetailleerd is de content?
- Presentatie; wordt de content op een goede manier gepresenteerd en hoe makkelijk is het te vinden?

TIP | Plaats belangrijke content bovenaan een pagina. Hierdoor wordt een pagina beter indexeerbaar voor Bing

Conclusie
Google is niet meer de enige populaire zoekmachine, Bing komt steeds dichterbij. En hoewel Bing op sommige vlakken nog niet op gelijk niveau is met Google, heeft Bing soms ook al een stapje voor. Wij zijn erg benieuwd naar hoe Bing zich verder zal ontwikkelen. Een ding is zeker, we kunnen nu al niet meer om Bing heen.

Wil je meer informatie over de verschillen tussen Bing & Google of ben je na dit artikel overtuigd dat je je website wilt optimaliseren voor Bing? Lees dan dit artikel van Frankwatching.

Ps. Wil je graag weten hoe jij Bing Advertising kan inzetten voor meer omzet? We helpen je graag.

 

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd