Schurq

5 tips voor een succesvolle mobiele strategie

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Mobiel heeft het zoekgedrag van jouw doelgroep al beïnvloed (lees hier meer over in onze vorige blog), maar mobiel zorgt er ook voor dat jij jouw marketingstrategie dient aan te passen. De toename van het mobiel gebruik heeft de regels herschreven en de betekenis van een effectieve marketingstrategie opnieuw gedefinieerd. Daarom is het tijd om jouw mobiele strategie te optimaliseren.

Als marketeer heb je nu de mogelijkheid om mensen direct te geven wat ze precies nodig hebben op dat moment. Dat bedrijven dit ook nakomen, zorgt ervoor dat de verwachtingen van consumenten nu hoger liggen dan ooit.

Je concurreert nu niet meer met de beste ervaring binnen jouw branche, maar met de beste ervaring die de consument ooit heeft gehad

De concurrentie is dus enorm.

Om deze reden is de snelheid van jouw website of service ook zo’n kritische factor. De maximale snelheid wordt steeds lager. Een paar jaar geleden mocht jouw website er misschien nog 10 seconde over doen om te laden, nu moet alles binnen enkele seconden geladen zijn.

In het nieuwe tijdperk: “Age of Assistance” moet je als merk snelle en probleemloze mobiele website-ervaringen leveren.

Mobiele strategie optimaliseren

Er zijn vier manieren door Google onderzocht waarmee je als marketeer je concurrenten voor kunt zijn en kunt voldoen aan de behoeften van jouw doelgroep. Wij lichten de vier manieren toe die zorgen voor een succesvolle mobiele strategie:

Mobiele strategie 4 punten

1. Zet de consument op de eerste plek, niet de technologie

Een geweldige gebruikerservaring verzorgen is een uitdaging. Vooral als de business worstelt met hoe en wanneer ze met nieuwe technologieën moeten experimenteren. Maar gebruik liever een aanpak waarin je de consument op de eerste plek hebt staan in plaats van de technologie. Probeer je in te leven in de ervaring die jij zou willen als consument en werk/bouw daar naartoe met technologie.

Jij wil waarschijnlijk geen desktop website tegenkomen op je mobiel, maar een website die compleet geoptimaliseerd is voor mobiel. Bij Schurq zorgen wij er altijd voor dat de websites die wij opleveren ook geschikt zijn voor een probleemloze ervaring op mobiel.

Uit onderzoek blijkt dat consumenten drie eisen hebben voor jouw bedrijf:

– “Help mij sneller”
– “Ken mij beter”
– “Zorg ervoor dat ik overal een wow-effect ervaar”

Marketeers die in deze drie eisen investeren, zorgen voor onvergetelijke ervaringen en zullen de harten en uiteindelijk euro’s van vele gebruikers winnen.

2. Gebruik elk moment om je aan je merk te werken

Snelheid leidt zeker tot een hoge klanttevredenheid op mobiele apparaten. Maar dat is niet het enige. Consumenten zijn pas tevreden wanneer ze een “wow” ervaring hebben. Een “neutrale” ervaring kan zelfs zorgen voor een negatieve ervaring. Men besteedt steeds meer tijd op hun telefoon, waardoor ook hun verwachtingen voor persoonlijke ervaringen stijgen.

Elk moment dat consumenten op hun telefoon zitten, heb jij de kans om een onvergetelijke indruk achter te laten. Men heeft twee keer zoveel interactie met merken op mobiele apparaten dan elders zoals via de tv of in een winkel. Maak hier gebruik van! Want elke keer dat de consument een goede ervaring heeft met een merk, wordt de lat hoger gelegd voor andere merken.

Consumenten verwachten diezelfde goede ervaring dan namelijk van iedereen. Als jouw merk dit dan niet haalt, kan dit een blijvend (negatief) effect hebben op het imago van jouw merk. Het is dus van belang dat je elk moment gebruikt om aan jouw merk te werken zodat jij enkel geweldige indrukken achterlaat.

3. Ontleed de customer journey

Dankzij de mobiele telefoon weten we dat mensen tegenwoordig nieuwsgieriger, veeleisender en ongeduldiger zijn dan ooit. Maar een perfecte mobiele strategie creëren die hieraan voldoet, is niet eenvoudig.

Belangrijk is dat de customer journey zo eenvoudig en duidelijk mogelijk is. Als jouw doelgroep 25 stappen moet doorlopen om te krijgen wat ze willen, raak je ze heel snel kwijt. Bekijk jouw customer journey eens kritisch en ontleed deze tot het minimale nodige stappen met een maximum van 5 stappen. Zeker op mobiel dient deze zo kort mogelijk te zijn. Probeer in elke stap mogelijke de frictie weg te nemen.

Lees in dit blog hoe je een customer journey maakt.

Domino’s Pizza heeft hun customer journey zelfs ontleed tot slechts 1 stap met de one click app: lees hier meer over hoe Domino’s dit heeft aangepakt.

4. Omarm “Customer lifetime value”

App-marketeers en ontwikkelaars gebruiken machine learning om traditionele bedrijfsmodellen te doorbreken en categorieën opnieuw te definiëren. Wat erg slim is omdat uit onderzoek blijkt dat 80% van de app gebruikers binnen drie maanden een app weer verwijderen. Hoe kun je dit voorkomen als marketeer? CLV: customer lifetime value is een begin.

CLV meet de waarde van alle interacties die een klant door de tijd heen heeft met een merk, niet een enkele transactie. Met een sterke focus op CLV kan jouw organisatie meer klanten aantrekken en voortdurende betrokkenheid stimuleren.

Als een klant eenmalig een aankoop doet van €500 en een terugkerende klant elke maand een aankoop doet van een x bedrag. Is de terugkerende klant waardevoller dan de eenmalige klant die voor een hoog bedrag een aankoop doet.

Toonaangevende marketeers hebben laten weten dat hun business resultaten met 10% verhoogd zijn dankzij CLV. Zij gebruiken CLV nu om te meten hoe effectief hun marketing is.

Extra tip #5. Investeer in mobile advertising

Binnen de totale bestedingen aan advertising, wordt mobile advertising steeds dominanter. En uit nieuwe studies blijkt dat de verschuiving van desktop advertising naar mobile advertising eigenlijk definitief is. 40 procent van de totale online advertising bestedingen wordt namelijk al gespendeerd aan Search, display en video advertising op mobiele devices. De online wereld speelt zich mobiel af, advertising dient hierin mee te gaan.

Nieuwe mobiele strategie hanteren

Laten we voorop stellen dat je jouw mobiele marketingstrategie moet aanpassen als deze nog niet voldoet aan de drie eisen van de consumenten:

– “Help mij sneller”
– “Ken mij beter”
– “Zorg ervoor dat ik overal een wow-effect ervaar”

Met bovenstaande vijf tips hopen wij je genoeg informatie te hebben gegeven over waar jouw mobiele strategie uit moet bestaan. Heb je moeite met het implementeren? Dan ondersteunen onze specialisten je graag!

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd