7 email marketing strategieën die je direct kunt implementeren

7 email marketing strategieën die je direct kunt implementeren

Of je nieuw bent op het gebied van email marketing of dat je al een marketing automation expert bent; je bent ALTIJD op zoek naar effectieve en resultaatgerichte emails.

Deze emails kunnen heel simpel zijn (welkom email), maar het kan ook een stuk uitgebreider (langere ‘lead nurture’ campagnes).

Om je op weg te helpen delen we in dit blog 7 email marketing strategieën die je kunt uitvoeren om jouw merk meer op te laten vallen, meer omzet te generen, gekwalificeerde leads te verzamelen en zorgen voor een betere klantervaring. Allemaal middels email marketing.

Strategie #1 Welkom email

De welkom email is de eerste indruk die jouw prospect krijgt van jouw bedrijf. Deze email wordt gestuurd zodra een lead zijn e-mailadres achterlaat, bijvoorbeeld bij een inschrijving van een nieuwsbrief. De leads worden dan automatisch opgevolgd met een of twee emails.

De welkom email dient om je bedrijf helder te presenteren en om een eerste connectie te maken. Dit betekent ook dat je (nog) niet direct je producten hoeft te verkopen. Wat je wel zou moeten delen in deze email(s) is waar je bedrijf voor staat, welke resultaten je wil behalen voor klanten en (indien gewenst) welke type klanten je verder helpt.

Extra tip: eindig deze email met een vraag wat de grootste uitdaging is van je lead. Op deze manier creëer je direct een dialoog en leer je tevens een hoop over de pijnpunten van je doelgroep.

welkom email marketing

Strategie #2: Segmentatie e-mails

Met deze emails segmenteer je de leads, zodat je de vervolg communicatie kunt laten aansluiten op hun wensen en behoeften.

Deze segmentatie kan zijn op type klant (industrie, grootte organisatie, locatie, etc.) of op de koopbehoefte van de klant (urgent vs oriëntatie vs geen behoefte).

Extra tip: bedenk ook eens of je de lead kunt segmenteren op kennisniveau. Is je product enigszins complex, dan is het belangrijk om te weten hoeveel kennis je lead heeft. Heeft hij veel kennis, dan kan het als irritant ervaren worden als hij basiskennis ontvangt.

segmentatie email marketing

Strategie #3: Kennis emails

Zodra je de lead hebt gesegmenteerd op bovenstaande onderdelen, zorg er dan voor dat je de lead verder helpt in zijn business.

Denk hier niet te moeilijk: jouw leads hebben namelijk vaak een fractie van de kennis die jouw medewerkers hebben. Met simpele tips die ze direct kunnen uitvoeren (zoals dit blog 🙂 kun je de lead al verder helpen.

Resultaat van de kennis emails:

  • Je zet je bedrijf neer als autoriteit.
  • Je bouwt al een ‘partnership’ op zodra de klant je tips implementeert.

Extra tip: laat je marketing medewerker (of bureau) uitzoeken wat de belangrijkste zoekvragen zijn van je ideale doelgroep. Je kunt zelf ook gebruikmaken van een tool als buzzsumo.com, waarmee je ziet welke artikelen het meest gedeeld zijn op social media.

Extra tip 2: maak het je makkelijk en deel bestaande artikelen vanuit je vakgebied. Geef hier je mening over en/of vul deze aan met een extra tip.

kennis e-mails

 

Strategie #4: Way-Of-Working emails

Je wilt je leads overtuigen van je kwaliteit (uiteraard).

Een van de beste manieren om dit te doen is de klant stap voor stap mee te nemen in je manier van werken. Deel daarom jouw ‘way of working’ zo gedetailleerd mogelijk, zodat je lead het idee heeft in een bewezen formule terecht te komen.

Jouw potentiële klanten willen namelijk zekerheid – dit lever je zodra je een duidelijk model hebt waarmee jij je bestaande klanten hebt geholpen.

Extra tip: verwerk dit in case studies, waarbij je met een duidelijk stappenplan aangeeft hoe jij je klanten hebt geholpen aan een geweldig resultaat.

email marketing

Strategie #5 Persoonlijke emails

Persoonlijke emails zijn de meest krachtige methode om een relatie met je leads op te bouwen.

Jouw leads willen namelijk altijd een van hun belangrijkste basisbehoeftes vervullen: dat is de basisbehoefte connectie. Je lead moet het idee hebben dat hij een persoonlijke klik heeft met jouw business.

De twee meest krachtige manieren om deze connectie te krijgen zijn 1) een sterke visie verkondigen waarvan je weet dat jouw lead deze visie deelt, 2) jouw bedrijf een persoonlijk ‘gezicht’ geven – letterlijk.

Dit laatste punt kan heel makkelijk gedaan worden. Denk aan het belichten van een medewerker, of het delen van een verhaal over de reis van jouw business (van oprichting tot groei).

Birchbox persoonlijke mail

Strategie #6: Gesegmenteerde nieuwsbrieven

Tegenwoordig kun je met marketing automation heel makkelijk je e-mails automatisch segmenteren.

Hierbij is uiteraard de eerste stap: weten welke informatie jouw lead of klant WEL en NIET wil ontvangen.

Gebruik hiervoor simpele (gratis) tools als Survey Monkey of Google Forms. Deze kun je laten invullen nadat iemand bijvoorbeeld je PDF heeft aangevraagd.

surveys

Strategie #7: Sales campagnes

Gebruik sales campagnes wanneer je een product (opnieuw) in de markt wil neerzetten, of om extra omzet te genereren uit je bestaande klanten.

Hierbij kun je met je bestaande e-mail lijst snel extra omzet genereren door ze te laten inschrijven op een mogelijke korting. Gebruik hiervoor de psychologie van urgentie (tijdsgebonden) en schaarste (slechts enkele plaatsen beschikbaar).

Extra tip: gebruik hiervoor een timer plugin, om de urgentie kracht bij te zetten. Bijvoorbeeld Countdownmail.com.

urgentie in email marketing

Wil jij starten met marketing automation of bij het opstellen van deze journeys? Neem contact met onze marketing automation specialisten.

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.