De 7 belangrijkste conclusies uit Het Nationaal E-mailonderzoek 2019

De 7 belangrijkste conclusies uit Het Nationaal E-mailonderzoek 2019

De resultaten uit Het Nationaal E-mailonderzoek 2019 zijn al een tijdje bekend en wij hebben de 7 belangrijkste conclusies verzameld. In 2019 bleek onder andere dat (dit komt niet echt als een verrassing) de smartphone een steeds grotere rol speelt in het Nederlandse e-mailgebruik.

De belangrijkste conclusie uit Het Nationaal E-mailonderzoek 2019 is dat e-mail nog steeds een grote rol speelt in het dagelijkse leven van de Nederlandse consumenten. Meer dan de helft van de Nederlanders leest tegenwoordig hun e-mail via een smartphone. Daarom is het belangrijk dat marketeers gebruikmaken van mobielvriendelijke e-maildesigns, uit het onderzoek blijkt dat dit de e-mailmarketingratio’s positief beïnvloedt. 

Wij delen nog 7 andere belangrijke bevindingen uit het Nationaal E-mailonderzoek 2019:

#1. Steeds meer Nederlanders lezen hun e-mail op hun smartphone

In 2019 gebruikte 54% van de Nederlanders hun smartphone om hun e-mail te lezen. Dit is een stijging van 8% in vergelijking tot 2018. Het aantal lezers op de laptop en desktop wordt aanzienlijk minder. 

Device nationaal e-mailonderzoek

#2. Nederlanders schrijven zich voor gemiddeld 1 tot 5 e-mail nieuwsbrieven in

In 2019 gaf maar liefst 88% van de Nederlanders aan zich op minimaal één nieuwe nieuwsbrief te hebben ingeschreven. Het grootste gedeelte hiervan gaf aan zich zelfs op 1 tot 5 nieuwsbrieven te hebben ingeschreven. 19% van alle Nederlanders heeft zich op 6 tot en met 10 nieuwsbrieven ingeschreven. 

De belangrijkste redenen dat Nederlanders zich inschrijven zijn een recente aankoop in een webshop, het ontvangen van aanbiedingen of exclusieve deals en het op de hoogte blijven van de ontwikkelingen bij organisaties. 

e-mailnieuwsbrieven

Naast de nieuwe aanmeldingen geeft 81% van de Nederlanders ook aan dat zij zich in het afgelopen jaar hebben uitgeschreven voor tenminste één e-mailnieuwsbrief. Dus slechts 19% heeft zich voor geen één nieuwsbrief uitgeschreven. De belangrijkste redenen dat Nederlanders zich uitschrijven zijn dat de onderwerpen niet interessant genoeg zijn (60%) en dat de frequentie te hoog is (73%). 

TIP: Houd het aantal verschillende campagnes klein en maak de hoeveelheid e-mailberichten per campagne niet te groot, op deze manier sluit je het beste aan op de wensen van de ontvangers. Dit kun je ook doen door jouw e-maillijst te segmenteren en voor elke lijst een bijpassende e-mailcampagne te maken. Het is ook belangrijk dat jouw afmeldproces goed werkt want van degene die zich hebben uitgeschreven, ontvangt 45% vaak nog steeds mails.

#3. Online aankopen worden steeds meer via een smartphone gedaan

De grootste stijging in Het Nationaal E-mailonderzoek is die van het online aankoopgedrag via de smartphone. Deze is met 9% gestegen ten opzichte van 2018, van 22% naar 31%. De laptop wordt ondanks een daling nog wel meer gebruikt, maar dit scheelt niet veel meer. We zijn in het geheel ook meer online gaan shoppen, 45% van de Nederlanders geeft aan maandelijks iets online te kopen en 27% zelfs wekelijks.

aankopen

#4. Er vinden steeds vaker aankopen plaats naar aanleiding van een mailing

In totaal geeft 73% van de Nederlanders aan dat zij minimaal één keer per jaar iets kopen naar aanleiding van een mailing. In de e-commerce worden e-mails ingezet om omzet te genereren. 59% van de Nederlanders schaft namelijk meer dan eens iets aan door een e-mail die zij ontvingen. Via social media kanalen wordt nauwelijks iets aangeschaft, hiervan scoort Facebook wel het beste met 21%.  

aangeschaft

TIP: Hoe persoonlijker de content, des te eerder schaffen mensen iets aan. Om persoonlijke content te creëren is marketing automation een aanrader!

#5. Het verlangen naar een verjaardagsmail neemt toe

Naast het ontvangen van een bevestigingsmail na een bestelling, geven steeds meer consumenten aan het ook prettig te vinden om een verjaardagsmail te krijgen. 48% geeft aan deze verrassings mail graag te ontvangen. Als derde punt geeft 36% aan dat zij het prettig vinden om mails te krijgen met aanbiedingen die aansluiten op hun persoonlijke interesses en koopgedrag. 

e-mails webshop

#6. Nederlanders gebruiken dagelijks e-mail en social media, voornamelijk voor 09.00 uur of na 19.00 uur

97% van de Nederlanders geeft aan dagelijks zijn mail te checken. Dit doen zijn gemiddeld 3 keer per dag. De populairste momenten waarop Nederlanders hun mails lezen zijn voor 09.00 uur of na 19.00 uur. In 2018 was dit ook het geval. E-mail wordt nog steeds massaal gebruikt voor persoonlijke communicatie (95%), maar ook veel voor communicatie met de overheid, communicatie met energiebedrijven of banken, het ontvangen van nieuwsbrieven en reclame, het ontvangen van aankoopbevestigingen en registratie van social media kanalen. 

TIP: Verstuur jouw mailings meer in de avonduren. Momenteel ligt dit percentage nog erg laag, slechts 14% van de mailcampagnes wordt in de avonduren verstuurd. 

nationaal e-mailonderzoek

91% van de Nederlanders is dagelijks actief op social media. Ook dit is dus een dagelijkse bezigheid voor veel Nederlanders. In tegenstelling tot e-mail wordt social media voornamelijk in de avond, na 19.00 uur gebruikt. Daarnaast wordt social media ook veel minder ingezet voor officiële communicatie, maar wel voor persoonlijke communicatie, entertainment of het volgen van de actualiteit.   

nationaal e-mailonderzoek

#7. Nederlanders hebben een voorkeur voor de doelen waarvoor zij e-mail en social media gebruiken

E-mail wordt gebruikt voor verschillende communicatiedoeleinden. 69% van de Nederlanders geeft aan dat zij e-mail ook als kanaal gebruiken waarop zij reclame het liefst ontvangen. 13% geeft aan dat zij het ook nog steeds waarderen om reclame via de post te ontvangen. Dit is met 1% gedaald ten opzichte van 2018. Naast reclame geeft 83% van de Nederlanders aan ook serviceberichten het liefste via de mail te ontvangen. En misschien nog wel belangrijkste: ook als het gaat om privacy, vertrouwen de meeste Nederlanders (60%) e-mail het meest om deze informatie te ontvangen. 

Betreft de social media kanalen, blijft WhatsApp het populairste als het gaat om persoonlijke communicatie. Dit geeft 59% van de Nederlanders aan. WhatsApp is dan ook het kanaal wat bijna de helft van de Nederlands (47%) ‘s ochtends als eerste checkt. 

nationaal e-mailonderzoek

TIP: Is jouw mail mobile-friendly? Dit verhoogt de open ratio.

Conclusie 

Na het lezen van de resultaten van het Nationaal e-mailonderzoek 2019 kunnen we concluderen dat e-mailmarketing nog altijd een belangrijke rol speelt in de online marketing. Met marketing automation kun je ervoor zorgen dat deze e-mailcampagnes de juiste en relevante informatie bevatten, dankzij de dynamische content en het inzicht in de gehele customer journey. Door middel van marketing automation verstuur je op het juiste moment, het juiste bericht, naar de juiste persoon. Geheel gesegmenteerd en gepersonaliseerd. Hierdoor begeleid je jouw leads verder door de customer journey richting de sale. 

Wil jij meer weten over het opzetten van e-mailcampagnes of het inzetten marketing automation?

Neem contact op met onze specialisten!

Neem contact op

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.