De 7 gevolgen van de Coronacrisis voor online marketing

De 7 gevolgen van de Coronacrisis voor online marketing

Het Coronavirus beheerst op dit moment volledig onze werkwijze en omgang met klanten. De situatie rondom het virus verandert dagelijks. Dit geldt ook voor de online marketingwereld. Wij hebben de gevolgen van de Coronacrisis voor online marketing, die wij in de markt zien, opgesomd. Daarnaast delen we hoe je hier als organisatie op kunt inspelen. 

De maatregelen hebben een grote invloed op het bedrijfsleven. Gebruik deze tijd om met een aangepaste online marketingstrategie in te spelen op de veranderingen door de Coronacrisis. Hierdoor kun je uiteindelijk misschien de impact van het Coronavirus op jouw organisatie verminderen. 

Gevolg #1. Het online zoekgedrag verandert 

Mensen zitten (meer) thuis en hebben daarom de tijd om producten of diensten meer te vergelijken en beter te bekijken. De (impulsieve) keuzes die normaal gesproken in korte tijd gemaakt worden, vallen nu weg. Er zullen daardoor ook een stuk minder doelgerichte zoekopdrachten te zien zijn. 

Een bijzondere statistiek die Google Trends laat zien is de buitengewone zoekvolumes met betrekking tot Corona wanneer je dit vergelijkt met eerdere virussen. 

Online marketing corona

Het is dus slim om op deze verandering in het zoekgedrag van mensen in te spelen. In de volgende tip leggen wij uit hoe je dit het best kunt doen per fasen van de Coronacrisis. 

Gevolg #2. Jouw organisatie doorloopt verschillende fasen

/Gedurende de Coronacrisis zul je met jouw organisatie verschillende fasen doorlopen, om de gevolgen van de crisis zo klein mogelijk te maken. Het is ook belangrijk om je voor te bereiden op de periode na de crisis. 

fasen corona

De fasen die je zult doorlopen bestaan uit: Understand and Respond, Bring Customers Back en Rebuild and Anticipate.

– Understand and Respond

Gedurende deze fase is het belangrijk voor jouw online marketing om gerelateerde zoekwoorden te gebruiken. Jouw doelgroep zal veel vragen hebben. Kan jij hier antwoord op geven of kan jouw product/dienst hun pijnpunt en behoefte oplossen? Speel hierop in door de juiste content en zoekwoorden in te zetten. Zorg ervoor dat deze doelgroep op jouw landingspagina terechtkomt.

 

– Bring Customers Back

In deze fase is het vooral noodzakelijk om contact te houden met jouw klanten. Voor elk kanaal zijn er verschillende opties die je kunt gebruiken. Blijf on top-of-mind. Zorg ervoor dat jouw klanten je niet vergeten in deze bizarre periode. Met e-mail marketing automation kun je bijvoorbeeld een specifieke boodschap communiceren naar een targeted list.

 

– Rebuild and Anticipate

Deze fase bestaat uit twee onderdelen. Ten eerste kun je het online verkeer onderzoeken en optimaliseren. Op dit moment besluiten veel organisaties om hun campagnes stil te leggen. Wanneer je besluit om dit te doen, probeer de tijd en ruimte die je hierdoor over hebt dan te gebruiken om jouw SEO te optimaliseren. Dit vangt het verkeer naar jouw website op! 

Vervolgens kun je het verkeer herstellen, dat je nu misschien misloopt vanwege de campagnes die uitstaan. Om de doelgroep weer actief te betrekken bij jouw organisatie, is het belangrijk om het klantcontact na de crisis weer naar het oude niveau te brengen. Denk hierbij aan remarketing met promoties of speciale aanbiedingen. 

 

Gevolg #3. Het gebruik van Social Media zal toenemen

Tijdens de lockdown in China werd er geconstateerd dat de mensen in februari gemiddeld 7,3 uur per dag besteedden aan het kijken van tv of gebruikmaakten van online platforms. Nu wij zoveel mogelijk thuis moeten blijven, zal deze toename in het gebruik van social media ook bij ons te zien zijn.

Maar word niet te snel enthousiast! Probeer jouw mediabudget in te zetten die in de huidige situatie past. Dit is niet de tijd om te verwachten dat consumenten ineens allemaal nieuwe keuzes gaan maken. Gebruik social media op dit moment juist om consumenten te inspireren.

Gevolg #4. CPC daalt hoogstwaarschijnlijk

Veel organisaties stellen hun campagnes uit in verband met de Coronacrisis. Dit is een grote kans voor jouw online marketing! Advertising kosten zijn namelijk marktgedreven. Dit betekent dat de kosten voor het adverteren zullen dalen in deze crisis. Oftewel: zijn jouw campagnes geschikt voor deze tijd? Dan zal je meer mensen bereiken voor hetzelfde budget! 

Gevolg #5. Marketeers houden meer tijd over

Door de Coronacrisis liggen sommige klantprojecten nu even stil. Probeer de tijd die je hierdoor overhoudt nuttig te besteden. Besteed je tijd aan werkzaamheden die de afgelopen tijd zijn blijven liggen. Optimaliseer bijvoorbeeld je eigen marketing, zoals je website. Op deze manier kom je misschien wel punten tegen waar je ook na de crisis nog wat aan hebt. Breng jouw marketing onder de aandacht bij jouw doelgroep met als doel hen verder te helpen in deze crisistijd. 

Gevolg #6. Facebook gaat helpen!

Facebook heeft gecommuniceerd dat het platform MKB-ondernemers en adverteerders na de crisis zal helpen om er weer bovenop te komen. Het platform stelt een budget van 100 miljoen dollar beschikbaar, hiermee kunnen 30.000 MKB bedrijven in 30 landen ondersteund worden. Als jouw bedrijf deze hulp nodig heeft, kun je je hier opgeven. 

Gevolg #7. Focus je op jouw marketingstrategie

Een online marketingstrategie heb je opgesteld voor een langere periode. In principe hoeft deze niet direct te leiden onder de Coronacrisis. Nu is juist het moment om je te focussen op jouw marketingstrategie. Welk onderdeel kun je nu juist goed inzetten. Denk bijvoorbeeld aan leadgeneratie. Als je nu alvast lijsten opbouwt, kun je deze na de crisis op een bijpassende manier opvolgen. Vooral nu je waarschijnlijk tijd overhoudt in jouw agenda, kun je dit nu allemaal opzetten. 

Dit is ook waarbij wij je helpen in ons e-book:

 

Online marketing in crisistijd: de quick wins & praktische tips

– Quick wins en praktische tips tijdens de Coronacrisis

– Leads verzamelen in een onzekere tijd

– In crisistijd jouw website te optimaliseren voor leadgeneratie

– Meer kansen uit je huidige klanten database

– Personaliseer met Marketing Automation

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.