Schurq

Dé 8 Social media trends in 2017

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

We gaan het einde van dit jaar tegemoet. 2016 is omgevlogen. Het lijkt nog zo kort geleden dat ik schreef over de social media trends voor dit jaar en nu schrijf ik ze alweer voor 2017.

Er zijn echter weer enorm veel veranderingen gaande met betrekking tot social, waarbij we vooral zien dat Snapchat dit jaar is gegroeid tot een volwassen platform en de groei van video niet te stoppen blijkt.

Om je zowel richting als inspiratie te geven, heb ik de acht meest besproken trends/voorspellingen op een rij gezet:

1. Social media marketing blijft groeien in een hard tempo
Dat social media groeit, bleek vorig jaar al. Maar die grote groei is slechts het begin. In sneltreinvaart zal social media op het gebied van marketing een grote groei doormaken in 2017. Social media handmatig bijhouden zal hierdoor niet langer meer mogelijk zijn. Als bedrijf is het daarom noodzakelijk om na te denken over het automatiseren van advertising- en conversie strategieën door middel van handige tools als Hootsuite.com.

Misschien is jouw bedrijf nu nog niet zo ver, maar voordat je het weet zit je al met je handen in het haar. Daarom is het geen slecht idee om je alvast een beetje te oriënteren op social media marketing automation.

2. De kosten voor Facebook retargeting worden duurder maar het bereik relevanter
Met Facebook Advertising kun je voor relatief weinig geld een groot bereik halen. Je kunt zeer specifiek segmenteren en targetten. Deze mogelijkheden zullen in 2017 nog verder groeien. Facebook retargeting werd hierdoor erg populair in 2016.

Het gevolg van deze gerichte targeting is dat Facebook de kosten omhoog gooit voor het behalen van bereik. Met het budget dat je nu inzet, zal je straks minder mensen bereiken. Maar wat je ervoor terugkrijgt is wel beter: relevanter bereik en traffic. Ons advies is dus om tijdig het FB advertising platform in te zetten voordat de kosten zullen stijgen.

3. Meer is niet meer minder
In 2016 hoorde je er helemaal bij als je minder content plaatste, maar wel van hoge kwaliteit. In 2017 wordt dit weer helemaal anders doordat het belang van social media en advertising stijgt. Hierdoor zullen merken toch weer vaker content plaatsen, maar dan enkel relevante content. We gaan niet plaatsen om het plaatsen ;)!

4. 2016 was het omslagjaar voor desktop naar mobiel & tablet, dit gaat verder in 2017
Dat mobiel steeds belangrijker wordt, weten we inmiddels allemaal… Maar dat het omslagpunt van desktop naar mobiel & tablet zó snel zou gaan in 2016, hadden we niet verwacht. Bijna al het online verkeer is via smartphone. De mobiele beleving van je doelgroep is dus praktisch nog het enige dat telt. Je campagnes en landingspagina’s moeten dus optimaal overkomen op een klein scherm.

5. Samenwerkingen met bloggers en vloggers worden ‘goedkoper’
Het afgelopen jaar schoten de bloggers en vloggers als wortels uit de grond. Het leek erop alsof iedereen ineens een blogger of vlogger was. Sommige met succes en sommige….kennen we nog steeds niet. Het is voor bedrijven erg interessant om samen te werken met populaire bloggers/vloggers en ze in te zetten als influencers (autoriteiten in hun vakgebied).

6. De strijd tussen Facebook/Instagram en Snapchat gaat door in 2017 en Twitter kijkt toe vanaf de zijlijn
Twitter heeft het dit jaar al zwaar te verduren. Er wordt getwijfeld over de activiteit op het platform en de financiële cijfers vallen tegen. Het lijkt erop dat Twitter te laat op gang is gekomen en hierdoor de strijd heeft verloren. Instagram en snapchat hebben de rol van Twitter voor een groot deel overgenomen. Twitter speelt alleen nog een belangrijke rol bij ‘snel nieuws’. Bijvoorbeeld tijdens sportwedstrijden, verkeer, wereldgebeurtenissen etc.

Snapchat en Instagram zijn allebei keihard gegroeid. Snapchat probeert haar concurrenten bij te blijven, maar Instagram blijft ook komen met nieuwe innovaties. Het lijkt een nek aan nek race te worden. Of zal Snapchat alsnog (deels) overgenomen worden? We weten het nog niet. Voor bedrijven is het in ieder geval positief dat er meer platformen zijn dan Facebook om aanwezig te zijn of te adverteren. Naast Snapchat komt Pinterest ook met een advertentieplatform.

7. Het conversie-attributie-model doet zijn intrede
Veel bedrijven gebruiken nog last click conversiemodellen, maar de kosten hiervoor blijven stijgen. Daarom zullen we de nadruk niet alleen meer moeten leggen op directe conversie, maar ook op de oriëntatiefase van de consument. In deze fase speelt social media een grote rol. Door de grotere opkomst van social advertising zoeken bedrijven steeds vaker naar alternatieve conversiemodellen.

Daarom wordt het opbouwen van het conversie-attributie-model in 2017 steeds belangrijker. En wij raden het je zeer zeker aan om te doen, eigenlijk kun je al niet meer zonder. Tevens worden onze mogelijkheden op kanalen om te meten en te retargeten steeds groter. Al met al wordt dit dus een interessant jaar!

8. Videocontent gaat live
Dit jaar brak videocontent door op social media. De kanalen, zoals Facebook, Instagram en Snapchat pushen het gebruik van video verder en zetten steeds vaker live video in. Het is dus helemaal geen gek idee om video aan je social media marketingstrategie toe te voegen, bijvoorbeeld voor workshops of tijdens evenementen. Je kunt live video namelijk binnenkort al vooraf promoten en aankondigen.

Wat kunnen wij uit deze trends concluderen?
De professionalisering van social media ontwikkelt zich verder in 2017 waardoor wij als marketeers meer tools, meer kanalen en marketingtoepassingen krijgen. Allemaal positieve ontwikkelingen voor je groeiende business.

Is het tijd om je social mediastrategie onder de loep te nemen en aan te passen voor 2017?

We helpen je er graag bij. Klik hier om een afspraak te maken of contact op te nemen.

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd