Schurq

De 9 meest gemaakte fouten op een B2B website

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

We hoeven niet te herhalen dat een website onmisbaar is voor bedrijven. Op een website kun je laten zien wie je bent en wat je doet. Echter zien wij op B2B websites veel terugkerende fouten. Vaak komt dit doordat er geen onderscheid wordt gemaakt tussen een website voor B2B en B2C. Vanwege het verschil in de doelgroep dienen de pagina’s verschillende behoeften van een compleet verschillende doelgroep te weerspiegelen

Uit een recent B2B-marketingonderzoek van Accenture bleek dat 57% van de kopers al halverwege of verder door het aankoopproces is voordat ze ooit contact hebben met iemand van het bedrijf. Dit betekent dat jouw website en online aanwezigheid, of huidige klanten de helft van het werk van de lead acquisitie voor jou doen. Je hebt geen invloed over de mond-tot-mond marketing, maar je kunt wel de impact van jouw website op potentiële klanten beïnvloeden.

En bij het laatste punt gaat er nog weleens iets fout. Dit zorgt ervoor dat bezoekers jouw website verlaten zonder te converteren. Deze klanten belanden dan mogelijk op de website van de concurrent. Wij hebben de 9 meest gemaakte fouten op een B2B website op een rijtje gezet. 

#1. Bewegende delen toevoegen

Animaties zijn erg populair en worden vaak gebruikt door grote bedrijven. Echter komen deze creaties niet altijd goed tot hun recht op verschillende apparaten. Jouw website kan vastlopen en het kan een lage laadsnelheid veroorzaken. Test daarom vooraf altijd de laadsnelheid van jouw landingspagina, dit kun je bijvoorbeeld vragen aan jouw vaste klanten. Als het laden van de onderdelen te lang duurt, verwijder deze bewegende afbeeldingen dan. 

#2. Jouw website niet beveiligen 

De technologie ontwikkelt zich continu en daarbij nemen de cyberaanvallen elk jaar toe. Het is erg belangrijk om jouw website te beveiligen, anders riskeer je de persoonlijke gegevens van jouw klanten. Je kunt hierdoor onbetrouwbaar overkomen als bedrijf. Wij adviseren om minimaal 2 firewalls te installeren en bescherm de informatie die je verzamelt. Vraag om advies als je twijfelt of je wel voldoet aan de nieuwe privacywet: de AVG. Ons webteam staat ook altijd voor je klaar om je te helpen. 

#3. Niet focussen op navigatie

Op het moment dat men op jouw website komt, gaan ze opzoek naar een manier om zich te oriënteren. Bezoekers gebruiken hiervoor de navigatiestructuur. Het is daarom belangrijk dat je een en sterke navigatie hiërarchie hebt..  

Navigatie structuur SearchUser - meest gemaakte fouten op een b2b website

Bij de navigatiestrategie van SeachUser is bijvoorbeeld te zien dat elk menu item ook nog subitems bevat.

#4. Gebrek aan focus op de buyer journey

Het is van belang om te weten in welke fase van de buyer journey jouw klanten zich bevinden wanneer ze op jouw pagina terechtkomen. Maak verschillende landingspagina’s om de verschillende behoeften binnen de fases tegemoet te komen. Je kunt onder andere gebruikmaken van cookies om bij te houden waar zij zich bevinden in het proces. Maar ook marketing automation kan je hierin ondersteunen. Het biedt relevante informatie over iedere individuele bezoeker. Iemand die bijvoorbeeld een informatieve video over jouw producten en diensten heeft bekeken bevindt zich in een heel andere fase, dan iemand die voor het eerst van jouw merk hoort. 

#5. Updates negeren

Eerlijk is eerlijk. Het updaten van plugins en content van jouw B2B-website is misschien een van de laatste dingen waar je tijd voor hebt als druk bedrijf. Maar als dit niet regelmatig gedaan wordt, verwaarloos je jouw website. Zelfs als je geen tijd hebt om jouw website bij te werken, zijn er een aantal punten waar je zeker rekening mee dient te houden. Denk aan de koptekst en content, zodat websitebezoekers zien dat je actief bent en op de hoogte bent van de huidige trends.

website bijwerken tegen fouten op een B2B website

Neem bijvoorbeeld Snapcap. De website van dit bedrijf is al maanden hetzelfde, maar ze werken wel hun klantervaringen bij. 

#6. Niet bekend zijn met jouw UVP

Weet je wat de unique value proposition (UVP) van jouw merk is? Denk hierbij aan wat jij biedt. Wat bied jij dat nog geen enkel ander bedrijf in jouw branche doet? Denk bijvoorbeeld aan persoonlijke service of de snelste levertijden etc. Het maakt niet uit wat jouw bedrijf doet opvallen, zorg ervoor dat het goed overkomt op jouw website.

#7. Zakelijk taalgebruik

Als je als bedrijf transparant wilt zijn en nieuws deelt over jouw bedrijf en wat je doet, houdt dan rekening met de termen die je gebruikt. Schrijf de content gericht op jouw doelgroep. Het moet taal zijn die iedereen begrijpt. Als je termen gebruikt die niet algemeen bekend zijn, leg deze dan uit. 

#8. Geen focus

Het is belangrijk dat je helder hebt wat je wilt bereiken als iemand op jouw website belandt. Als je eenmaal een doel hebt, dient alles op die pagina te draaien om het bereiken van dat doel. Verwijder alle afleiding. Het doel kan bijvoorbeeld zijn: het verzamelen van contactgegevens of bezoekers een aankoop laten doen.. 

#9. Mobiel negeren

Steeds meer mensen gebruiken hun smartphone om iets op te zoeken of om online te zijn. Er zijn zelfs mensen die helemaal geen computers meer gebruiken. Dit geeft aan hoe belangrijk het is om ervoor te zorgen dat jouw website reageert op verschillende formaten en browsers wanneer de website wordt geopend via een smartphone

Herken jij deze 9 meest gemaakte fouten op een B2B website?

Een algemene tip: leg de focus enkel op jouw B2B doelgroep en zorg ervoor dat jouw website en online aanwezigheid overal consistent en doelgericht is. Maak bijvoorbeeld een huisstijlgids. Zo weet iedereen die met jouw website werkt, wat er qua uitstraling verwacht wordt. Denk aan: de plek van het logo, het lettertype en de tone of voice. Als iedereen weet hoe de website up to date blijft, is het makkelijker om continu te focussen op het doel van jouw website. 

Wil jij deze fouten voorkomen? Of lukt het niet om deze zelf op te lossen? 

Neem dan contact op met ons webteam!

[su-button url="/contact" type="1" target="_blank"]Neem contact op[/su-button]

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren