De 9 nieuwste features tijdens Google Marketing Live 2019

De 9 nieuwste features tijdens Google Marketing Live 2019

Tijdens Google Marketing Live 2019 werden de allernieuwste ontwikkelingen binnen Google gedeeld. De features zijn vooral gericht op de mobile first wereld waarin wij nu leven. Dit houdt in dat Google de gebruikerservaring wil verbeteren voor gebruikers en adverteerders. Ook jij dient met de nieuwe ontwikkelingen rekening te houden om jouw doelgroep de beste ervaring te bieden, anders stappen ze over naar je concurrent die dat wel doet ;). Wij delen in dit blog de 9 nieuwe features uit Google Marketing Live 2019, die je na de lancering kunt inzetten om jouw marketingactiviteiten te optimaliseren.

Feature #1. Discovery Ads in Search

De Discovery Ads bieden de mogelijkheid om promotie richting klanten breed in te zetten. Dit gebeurt middels YouTube, Gmail promotions en social tabs en in de feed van Google Discover. Deze vorm van adverteren zal volgens Google 50% meer klikken opleveren dan de huidige videoadvertenties.

De Ads worden op korte termijn in beta uitgerold.

Google Discovery Ads - Google Marketing live 2019

Feature #2. Gallery Ads in Search

Nog een nieuw advertentietype zijn de de Gallery Ads in Search. Met deze feature kunnen adverteerders afbeeldingen combineren met copy in het zoeknetwerk. Hierdoor wordt de zoekresultatenpagina naast tekst, aangevuld met beeld. Dit zal ook mogelijk zijn in carrousel format.

“Combining the intent of search with a more interactive and attractive format. You can now show your offering with compelling images and informative texts.” – Google

In de Gallery ads kun je tussen de vier en de acht afbeeldingen toevoegen met 70 karakters per afbeelding. Tevens kun je drie koppen aangeven. Deze mogen ook tussen de vier en acht afbeeldingen bevatten en 70 karakters. Je kunt ook drie koppen testen.

Volgens Google zorgt dit advertentietype voor 25% meer interactie, zoals klikken als ‘swipes’ door de afbeeldingen. Deze nieuwe feature past bij de Google manier van werken. Google wil dat adverteerder nog meer relevante informatie in search ads kunnen aanbieden en rollen hierom de Gallery Ads uit.

De mogelijkheid van Gallery Ads wordt einde van dit jaar uitgerold.

Gallery ad in Search - Google Marketing Live 2019

Feature #3. Deep Linking in Search, Display en Shopping

Eind dit jaar brengt Google Deep Linking uit. Met deze feature stuur je gebruikers die naar jouw product zoeken en opjouw Google Ads advertentie klikken door naar de app, in plaats van naar de mobiele website.

Het voordeel van de app in plaats van een mobiele website is dat de gebruiker vaak al een profiel heeft en daarom minder moeite hoeft te doen om het product aan te schaffen. Dit maakt de aankoop laagdrempeliger waardoor men sneller zal converteren.

Om het aantal nieuwe verkopen dat jouw mobiele website en jouw app genereren via Deep linking goed meetbaar te maken is ook de Cross Reporting van Google aangepakt. Voor Cross Reporting dien je eerst Google Ads webtracking te gebruiken en Deep Linking te activeren. Deep Linking zal de komende tijd uitgerold worden voor Google Search, Google Display en Google Shopping ads.

Deep Linking

Feature #4. Bumper Machine in YouTube

Meer dan een miljard minuten wordt er wereldwijd op een dagelijkse basis besteed aan het kijken van video’s op YouTube. Dit is een reden voor YouTube om steeds meer waarde te leveren aan adverteerders. YouTube merkt dat veel adverteerders niet de mogelijkheid hebben om een bumper ad van zes seconden te maken, maar vaak langere video’s ter beschikking hebben. Deze langere video’s boeien de consument vaak niet in de eerste zes seconden en binden niet waardoor deze niet geschikt zijn als bumper ad.

Google wilt middels de Bumper Machine organisaties helpen om hun langere video om te toveren tot een goede bumper ad van zes seconden. Dit doet Google met behulp van machine learning. Binnenkort is het mogelijk om een video van 90 seconden te uploaden die Google knipt in een relevante video van zes seconden. Dankzij de Bumper Machine voegt Google meer waarde toe aan YouTube en helpt zij organisaties om succesvol te adverteren binnen YouTube.

De director Product Management & Video Ads van Google, Nicky Rettke, vertelde dat de eerste onderzoeken hebben laten zien dat een reeks van drie bumper advertenties een 107% hogere advertentie herinnering en een 134% hogere aankoopintentie hebben.

De Bumper Machine in YouTube zal aan het einde van 2019 uitgerold worden.

Bumper Machine in Youtube

Feature #5. Direct aankopen doen in Google Shopping

De ontwikkeling van Google Shopping is misschien een van de belangrijkste ontwikkelingen binnen de e-commerce. Google wil het mogelijk te maken om direct via Shopping een product te bestellen en af te rekenen. Instagram lanceerde enkele maanden geleden al de mogelijkheid om via hun app een product af te rekenen.

Na de nieuwe ontwikkeling binnen Google Shopping kun je straks een product bestellen zonder dat je de website van een retailer eerst bezoekt. Je kunt natuurlijk wel doorklikken naar de website van de retailer. Met deze ontwikkeling wilt Google het de consumenten makkelijker maken om een aankoop te doen.

Google Shopping direct afrekenen

Feature #6. Custom Affinity + Custom Intent = Custom Audiences

Google wilt jou helpen om je doelgroepen op een waardevolle manier te bereiken en biedt hier een aantal mogelijkheden voor. Je kent dit waarschijnlijk al van Facebook, maar Google liep hierin nog achter. Tot nu! Google heeft de laatste jaren een grote inhaalslag gemaakt.

Google voegt de Custom-Affinity doelgroepen (het bereik op basis van interesses en gewoonten) en Custom Intent doelgroepen (onderwerpen waar mensen op dit moment naar zoeken of plannen voor maken) samen tot Custom Audiences. Met de Custom Audiences kun je mensen als een publiek bereiken middels hun zoekgedrag en interesses en gewoonten.

Custom Audiences kunnen gebruikt worden in Search, Gmail, YouTube, Display en campagnes met Discovery ads die later in het jaar worden gelanceerd.

Feature #7. Audience Expansion tool

Google gaat een nog grotere inhaalslag op Facebook maken dan dat we in de vorige feature besproken hebben: de lancering van de Audience Expansion tool. Met de Audience Expansion tool kunnen gebruikers bereikt worden die lijken op jouw doelgroep binnen de Custom Audience. Middels een ‘slider’ kun je naar links of rechts bewegen om zo de doelgroep te verkleinen of vergroten met een soortgelijk publiek.

De eerste testen laten zien dat er 50% meer conversies gegenereerd worden door de Expansion tool met dezelfde kosten als bij een display-campagne. De Audience Expansion tool kan vergeleken worden met de Lookalike Audience van Facebook.

De tool wordt eind dit jaar gelanceerd voor YouTube en Discovery Ads.

Feature #8. Flinke verbeteringen binnen Smart Bidding

Smart Bidding, oftewel ‘Slim bieden’, is de verzamelnaam voor de geautomatiseerde biedstrategieën die machine learning toepassen om het aantal conversies of de conversiewaarde te optimaliseren in iedere veiling.

Smart Bidding is vorig jaar door Google gelanceerd. Nu wordt het verder uitgebouwd door op een nieuwe smart bidding-strategie voor search-campagnes in te zetten met de naam ‘maximize conversion value’. Deze nieuwe strategie geeft je meer mogelijkheden om te optimaliseren met hetgeen wat de meeste waarde heeft voor jouw search-campagnes en voor jouw bedrijfsdoelstellingen. Jij kent jouw bedrijf het beste. Als deze inzichten gedeeld worden met Google kunnen de campagnes verbeterd worden. Uit de nieuwe strategie rollen drie nieuwe mogelijkheden binnen smart bidding die jou nog hogere resultaten kunnen opleveren.

– Conversiedoelen op campagne-niveau instellen

Stel doelen vanaf nu in op campagne-niveau. Binnen een campagne met een conversiedoelstelling, zoals het verhogen van het aantal bezoekers, kun je alle biedingen optimaliseren binnen de campagne gericht op de conversiedoelstelling.

– Conversion Action Sets

Elke conversie heeft een andere waarde voor jouw bedrijf. Als je biedingen wilt optimaliseren over verschillende campagnes kan er een set met regels gecreëerd worden van verschillende conversiedoelen. Zo focus je op de meest belangrijke conversies, die de meeste waarden hebben voor jouw bedrijf. En dat terwijl de minder waardevolle conversies ook nog meegeteld worden. Binnen Google Ads wordt er op basis van de conversion action rules automatisch een rapport gegenereerd die de waarde van elke conversie berekend. De echte impact van jouw campagne wordt hiermee meetbaar gemaakt. Smart Bidding zal hier in de veiling een optimale biedstrategie aan koppelen.

Google ads conversion action sets

 

 

 

 

 

 

 

 

 

– Smart Bidding Seasonality Adjustment

Met de Smart Bidding Seasonality Adjustment, oftewel seizoensbiedingen, wordt er rekening gehouden met toekomstige activiteiten. Denk aan een evenement waarbij je verwacht je meer conversies zal krijgen. Google Ads optimaliseert je biedingen tijdens deze periode en brengt het na de periode weer terug op normaal niveau. De uitkomsten van deze biedingen worden gescheiden van de reguliere biedingen. De resultaten hebben zo geen invloed op je campagne wanneer de activiteit voorbij is. Dankzij deze nieuwe functionaliteit krijg je de kans om te optimaliseren op basis van je marketingdoelstellingen die bijdragen aan de groei van je bedrijf.

Feature #9. Lokale campagnes bieden meer mogelijkheden

Honderden miljoenen mensen gebruiken Google om op zoek te gaan naar producten en diensten. Google wilt deze mensen helpen om de zoekresultaten beter aan te laten sluiten op hun zoekopdracht. Daarnaast vindt Google het belangrijk dat de connectie met mensen in de buurt belangrijker wordt voor organisaties. Google introduceert meer mogelijkheden voor de lokale campagnes om dit te kunnen realiseren. Adverteerders kunnen met ‘Store Explore’ en ‘Promoted Pins’ mensen bereiken die bij hun in de buurt zijn en gebruikmaken van Google Maps.

Conclusie Google Marketing Live 2019

Binnen de marketing branche worden automation en machine learning steeds belangrijkere onderdelen. Zie hier de kansen van in! De hoeveelheid data die machines en computers kunnen verwerken in een zeer korte tijd zorgen ervoor dat marketeers betere keuzes kunnen maken. Het marketingbudget zal als gevolg hiervan en dankzij de ontwikkelingen van de Google Tools beter renderen.

Starten met een van de Google producten door Google Marketing Live 2019?

Neem contactmet ons op!

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.