Schurq

De Apple iOS 14-update | Wat betekent dit voor Facebook adverteren

|
Leestijd 3 minuten
Door Shannah de Ruijter

De iOS 14-update van Apple zorgde voor ophef bij social adverteerders. En terecht… Het is een feit dat de nieuwe update impact heeft op jouw Facebookcampagnes en dus ook op jouw bedrijf. Maar je kunt dit enigszins beperken. Wij delen hoe je de resultaten toch kunt blijven meten. 

Wat houdt de IOS 14-update in?

IOS 14 gebruikers krijgen een pop-up te zien waar zij expliciet toestemming moeten geven om tracking van apps toe te staan. Zij dienen aan te geven of hun data gebruikt mag worden die verstuurd wordt via Apple’s App Tracking Transparency (ATT) framework.

Paniek bij Facebook en onder de marketeers… 

Facebooks eerste reactie was om de pop-up niet te laten zien. Dit bleek geen optie, want dan zal de app geblokkeerd worden in de App Store. 

Wanneer gebruikers aangeven dat de app niet mag ‘tracken’, zal het meten van resultaten in Facebook niet meer mogelijk zijn. Dit zorgde voor een rel tussen Facebook en Apple, want dit kost heel veel geld… 

Waarom komt Apple met deze update?

Tim Cook (CEO van Apple) geeft aan dat gebruikers zelf over hun data mogen beslissen. Facebook zelf vermoedt dat het meer te maken even met eigen winst voor Apple. Zodra app-ontwikkelaars geen gebruik meer kunnen maken van advertenties, gaan zij op zoek naar nieuwe verdienmodellen. Hoogstwaarschijnlijk dienen zij dan gebruik te maken van de in-app-abonnementenservice van Apple zelf. 

Maar dit weten we natuurlijk niet zeker…

Wat houdt de iOS 14-update precies in?

Niet alleen Facebook is de dupe. De update heeft impact op alle apps in de App Store. Denk bijvoorbeeld aan Pinterest-, Snapchat-, TikTok- en LinkedIn Advertising. Ook hier zal je soortgelijke pop-ups te zien krijgen. Als adverteerder zul je dus voor back-uptracking moeten zorgen. Maar het zal uiteindelijk de prestaties van jouw advertenties beïnvloeden. 

Hoe zit het met organische content? 

De algoritmes van social media zijn voornamelijk gebaseerd op het gedrag van gebruikers. Als mensen die tracking niet toestaan, kan de artificial intelligence van Facebook steeds minder goed inschatten of mensen posts leuk vinden. Meten wordt lastiger. Hierdoor zullen gebruikers waarschijnlijk ook minder relevante content in hun tijdlijn zien. 

En met remarketing?

Wanneer iOS gebruikers aangeven niet getracked te willen worden door Facebook, kun je hen dus ook niet mee remarketen op basis van de handelingen die ze hebben uitgevoerd. Er ontbreekt essentiële data… Je kunt geen conversie, (mobiele) websitebezoek en interactie van advertenties niet meer meten. Facebook zelf ook niet. Zo wordt het voor Facebook ook een heel stuk moeilijker om campagnes te optimaliseren. 

Maar…

Gelukkig is er een maar. Het betekent niet het einde van remarketing via Facebook of Instagram.

Als bezoekers geen adblockers gebruiken, worden browserpixel-events via de website alsnog verzonden naar Facebook. Hetzelfde geldt voor CAPI (Conversions API) events.

En met de aangepaste & vergelijkbare doelgroepen?

Ook hier kun je gelukkig nog gebruik van maken. Zelfs met de conversions API. Er wordt alleen wel verwacht dat de effectiviteit hiervan minder zal worden op lange termijn. Dit komt omdat Facebook over het algemeen minder data ontvangt. Hiermee wordt de omvang van doelgroepen aanzienlijk kleiner. 

Maximaal 8 conversie-events per domein

Onlangs kondigde Facebook aan dat alle adverteerders een limiet krijgen van 8 conversie-events per domein voor optimalisatie. Dit geldt voor de standaard events en de aangepaste events. In eerste instantie gaat Facebook dit zelf automatisch voor bedrijven instellen. Dit gebeurt op basis van wat zij denken dat passende events voor jouw bedrijf zijn. 

Je wilt natuurlijk de controle niet kwijtraken…

Dat weet Facebook, dus geven zij aan dat je binnenkort zelf deze events kunt aanpassen via een nieuw tabblad in de eventsmanager. Facebook kiest de 8 events op basis van de statistieken in de laatste 28 dagen. 

Bijvoorbeeld: als iemand iets toevoegt aan zijn winkelwagentje en het product later koopt, worden de events ‘add to cart’ & ‘purchase’ naar Facebook verzonden. Enkel het conversie-event ‘purchase’ zou dan gerapporteerd worden.

Dus hoe nu verder?

Wij snappen dat je denkt, “leuk allemaal, maar hoe moet ik nu verder na deze update?”

Het is nog niet helemaal duidelijk wanneer Apple de wijzigingen gaat doorvoeren. Maar je kunt wel al wat voorbereidingen treffen om de impact te verminderen. 

1. Stel een Conversions API in

De conversions API van Facebook is een alternatief voor de Facebook-pixel. De API werkt niet vanuit de browser, maar vanuit jouw eigen server. Zo kun je alsnog conversies naar Facebook versturen. Je bent op deze manier niet meer afhankelijk van cookies. 

Dit werkt ook bij adblockers

Op dit moment worden aankopen waarschijnlijk door de Facebook-pixel geregistreerd. Echter kan deze data niet door Facebook verwerkt worden als men cookies blokkeert (zoals de iOS 14-update) of een adblocker gebruikt. Dit betekent geen exacte resultaten meten en de campagnes zijn lastiger te optimaliseren.

De conversions API is dan dé oplossing.

Facebook ontvangt dan voldoende data om jouw campagnes te optimaliseren en jij kunt de resultaten meten.

Kleine sidenote: je dient wel in je cookiemelding en privacy policy te vermelden dat je enkel data waar men toestemming voor geeft, verstuurt naar Facebook. 

2. Belangrijk: verifieer jouw domein bij Facebook 

Als je jouw domein verifieert, weet Facebook welk domein of website bij jouw bedrijfsmanager hoort. Facebook raadt alle adverteerders aan om dit te doen. Als je dit niet doet, kun je specifieke conversie-events waarschijnlijk niet optimaliseren.

Er zijn drie manieren waarop je jouw domein kunt verifiëren: via DNS-verificatie, HTML-upload of een meta-tagverificatie. Facebook geeft aan welke stappen je moet nemen. Je begint voor alledrie op deze manier: 

  1. Ga naar jouw bedrijfsmanager (Business manager)
  2. Klik op ‘Merkveiligheid’ en kies voor ‘Domeinen’
  3. Klik op ‘Toevoegen’ (er komt een pop-up in beeld)
  4. Vul hier het domein in dat je wil verifiëren

Vanaf hier krijg je dan de handleidingen te zien per methode. Meer informatie hierover kun je vinden in het artikel van Facebook.

3. Bereid je voor op de 8 conversie-events

Bepaal voor jouw bedrijf welke 8 conversie-events het belangrijkst zijn. Zo kun je direct aan de slag zodra de nieuwe functie in de eventsmanager beschikbaar is.

Om een selectie te maken, kun je kijken welk event belangrijk is voor de optimalisatie van jouw campagnes. Welk event leverde jou het meeste resultaat op? ‘Add to cart’ of ‘Purchase’?

4. Een “cookie-dieet”

Met deze update ontstaat er eigenlijk een wereld met minder cookies. Wij adviseren om te kijken naar third party tracking tools en andere manieren om conversies te meten. Een simpele oplossing kan zijn om tags mee te geven aan ieder ingevuld formulier. Zo kun je zien via welke campagne/pagina de leads zijn binnengekomen. UTM-tags in combinatie met Google Analytics blijft ook nog steeds een must-have. 

Bereid je voor op de toekomst na de update

Advertentieland gaat veranderen, dat is na dit artikel duidelijk. Wij hopen dat je met onze tips wel aan de slag kunt. Facebook en Instagram zijn wereldwijd nog steeds een van de grootste social media platformen. Het blijft de ideale manier om een doelgroep te bereiken. 

Facebook verdient goed geld aan advertenties, het is hun corebusiness. Wij verwachten daarom dat ze niet zullen stoppen met adverteren. Tevens zullen zij er voor blijven zorgen dat adverteerders het beste resultaat uit hun advertenties kunnen halen. 

Volg bovenstaande stappen en bereid je voor op de toekomst van de Facebook advertenties. 

Heb je hulp met Facebook campagnes nodig na de iOS 14-update? Neem dan contact met ons op!

 

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd