Schurq

4x de kracht van conversie optimalisatie

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Jouw leads blijven achter.. Er ontstaat paniek. Waar moet je beginnen om dit op te lossen? Misschien bedenk je allemaal nieuwe strategieën. Maar wat dacht je van conversie optimalisatie?

Veel bedrijven geven onnodig budget uit aan manieren om meer conversies binnen te halen. Bijvoorbeeld een hoger budget voor advertising etc. Echter is dit maar een korte termijn oplossing. Het budget kun je veel beter besteden aan conversie optimalisatie. Want je kunt nog zoveel budget besteden aan leadgeneratie om bezoekers naar jouw website te trekken, als de landingspagina niet converteert, heb je er niks aan. Je loopt simpelweg nog steeds conversies mis.

Maar wat is dan de reden dat bedrijven niet voor conversie optimalisatie kiezen? Men denkt dat het veel tijd en geld kost. Daarnaast zijn zij ervan overtuigd dat de website al optimaal draait. Zij onderschatten de kracht van conversie optimalisatie. Daarom delen wij in dit blog wat de kracht van conversie optimalisatie écht is.

1. Conversie optimalisatie blijft ook na campagnes winstgevend

Middels A/B testen kun je erachter komen waarom jouw website niet converteert. Je krijgt duidelijke en leerzame inzichten. Op basis hiervan kun je (landings)pagina’s optimaliseren. Het voordeel hiervan is dat je blijft profiteren van de wijzigingen op de pagina. Ook als de advertising campagnes afgelopen zijn. Je hebt de website en of landingspagina’s toch naar een hoger niveau getild. Totdat het weer tijd wordt voor optimalisatie natuurlijk.

Als je jouw landingspagina’s aanpast, zorgt dit voor meer doorstroom. Als je na de aanpassingen de customer journey nog eens bekijkt en nog een stap in de funnel aanpast, kun je jouw conversieratio nog meer verhogen. Alle verbeteringen hebben invloed op elkaar. Jouw website kan zo op alle vlakken beter presteren.

2. Met conversie optimalisatie leer je jouw doelgroep beter kennen

Met conversie optimalisatie ben je continu onder je doelgroep aan het testen wat wel en niet werkt. Een van de beste manieren om erachter te komen waarom bezoekers niet converteren, is het bezoekersgedrag analyseren. Dit kun je tot een bepaalde hoogte in Google Analytics doen, door bijvoorbeeld de gebruikersstroom te bekijken.

Een andere manier is het gedrag middels heatmaps te analyseren. Via tools zoals Hotjar kun je gebruikerssessies opnemen. In de heatmaps kun je precies zien hoe gebruikers scrollen, welke knoppen zij aanklikken en waar zij afhaken.

hotjar

Dit is een van de snelste manieren om erachter te komen waarom bezoekers niet converteren. Op deze manier leer je heel veel over je doelgroep. Je weet wat hun pijnpunten zijn en waar eventuele twijfels liggen. Jij begrijpt de doelgroep beter, kent hun verwachtingen en weet wat ervoor zorgt dat zij makkelijker converteren.

Zodra je de antwoorden op deze vragen hebt, kun je optimaliseren. Je kunt ook weer verder A/B testen om erachter te komen wat nog beter werkt, of niet.

3. Resultaten uit A/B testen kun je ook in andere marketingactiviteiten

Wanneer je bepaalde elementen op jouw website verbetert, kun je deze ook doorvoeren in advertenties. Denk aan een titel of een stukje tekst dat beter presteert. Maar het kan bijvoorbeeld ook een andere tone of voice zijn die beter aanslaat bij de doelgroep. Deze elementen kun je dan A/B testen in jouw advertenties. Wellicht werkt het daar ook beter.

Zo doe je in al jouw marketingactiviteiten aan conversie optimalisatie.

4. Conversie optimalisatie kan tegen relatief lage kosten

Conversie optimalisatie hoeft niet veel te kosten maar toch veel opleveren. Het kan een groot verschil maken in jouw conversieratio en daarmee omzet. Daarom is conversie optimalisatie zeker de moeite waard. Tools zoals Google Optimize maken conversie optimalisatie ook eenvoudig. Hiermee kun je bijv. paginatitels en headers testen.

Wanneer wij een conversie optimalisatierapport maken, starten we met een website analyse. We kijken naar de huidige (landings)pagina’s en geven advies over wat er beter kan. We starten eerst met de belangrijkste pagina’s, zoals de homepagina en de pagina’s waar de advertentie campagnes op landen. Vervolgens kijken wij naar de navigatie en het gebruikersgemak van de website. Wij doorlopen als het ware de customer journey. Zo kijken we waar er frictie ontstaat of kan ontstaan.

De voordelen van conversie optimalisatie op een rij:

  • De data die je uit een geoptimaliseerde landingspagina haalt, kun je weer gebruiken om verder te optimaliseren;

  • Er is een grote kans op conversies. De mogelijkheid om te converteren is laagdrempeliger en eenvoudiger op een geoptimaliseerde landingspagina;

  • Het budget dat je aan advertising en andere marketingactiviteiten uitgeeft, wordt efficiënter gebruikt. De clicks op de advertenties worden namelijk waardevoller omdat de conversieratio hoger ligt. Tevens is het beter voor de kwaliteitsscore van de advertenties, waardoor de kosten om te adverteren lager worden;

Laat jouw website efficiënter werken

Zodra je jouw website gaat zien als de leadmachine die het kan zijn en ook zo behandelt, zul je resultaat zien. Over het algemeen zien we dat organisatie weinig tot geen budget beschikbaar stellen voor de eigen website. Zonde! Middels conversie optimalisatie met een klein budget kun je ervoor zorgen dat jouw website optimaal blijft presteren! Zet je website in, die heb je immers toch al staan! Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden.

Hulp nodig bij conversie optimalisatie?

Neem contact op met onze specialisten! 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd