De laatste B2B marketing ontwikkelingen 2019

De laatste B2B marketing ontwikkelingen 2019

We gaan alweer richting het einde van 2019 en er is veel gebeurd. Daarom praten we je graag bij over de B2B marketing ontwikkelingen 2019 zodat je deze misschien nog kunt inzetten in de laatste maanden van het jaar.

Trends & B2B marketing ontwikkelingen in 2019

Generatie Z zal dit jaar qua aantallen de groep millennials overstijgen. Is jouw bedrijf daar klaar voor? De trends en ontwikkelingen dienen hierop in te spelen:

#1. Programmatic Display Advertising

Een belangrijke ontwikkeling die we zien binnen online marketing, is programmatic display advertising. Het is een echte must-know voor marketingbureaus en adverteerders en een relevante ontwikkeling in het medialandschap. Met programmatic display advertising kun je realtime bieden op een advertentieruimte om een gerichte advertentie te tonen aan een consument in een bijpassende context. Dit is onder andere mogelijk in LinkedIn, lees hier meer over LinkedIn programmatic Display Ads. Deze advertising methode creëert weer mooie, nieuwe kansen voor marketeers. 

#2. Datagedreven marketing & personalisatie

Data is onmisbaar in een online marketingstrategie. Dankzij data kun je jouw ideale doelgroep bereiken en deze een relevante en gepersonaliseerde opvolging bieden die compleet aansluit op hun behoefte en fase in de customer journey. Data maakt het mogelijk om datagedreven beslissingen te nemen. 

Personalisatie is essentieel
Personalisatie is iets wat we graag goed willen doen en wat een belangrijk onderdeel is binnen onze marketing automation campagnes. Voor iedere marketeer is personalisatie essentieel en marketing automation softwares maken het steeds eenvoudiger. Hoe zit het met personalisatie binnen jouw bedrijf? Lees meer over hoe wij personalisatie in onze marketing automation campagnes gebruiken.

#3. Conversie

Conversieoptimalisatie is on-going. Maar conversieoptimalisatie gaat verder dan A/B testen. Het gaat hierbij ook om personalisatie en het optimaliseren van de gebruikerservaring. Een specifieke focus in de aanpak is essentieel om goed te optimaliseren en zo min mogelijk tijd te verspillen.

Echter geven veel bedrijven aan dat er weinig geld beschikbaar is om de website goed te onderhouden terwijl er veel geld aan advertenties wordt besteed. Dit is zonde, als de advertenties landen op een pagina die niet geoptimaliseerd is voor conversies. De website is als het ware een conversiemachine die regelmatig onderhoud nodig heeft om goed te presteren. Conversieoptimalisatie is en blijft dan ook een belangrijk onderdeel binnen een bedrijf.

Lees ook ons blog over de kracht van conversieoptimalisatie.

#4. Customer Journey

De customer journey oftewel, de klantreis. Wij hebben de customer journey al vaker genoemd als een belangrijk onderdeel in bijvoorbeeld marketing automation. Als je bekend bent met de customer journey zul het See Think Do Care-model vast ook kennen. Er is nu een opvolger…

Een model voor een intentie-gedreven strategie. Dit model zorgt ervoor dat je zo efficiënt mogelijk jouw marketingbudget inzet en de juiste bezoeker bereikt op het juiste moment. Je reageert op basis van de intentie van de consument. 

Een consument die het bedrijf en de dienst of het product al kent, is al bijna zover om tot een aankoop over te gaan. Diegene heeft een hele andere intentie dan iemand die hier nog niet mee bekend is. Maar hoe kom je er dan achter wát de intentie van een consument is? Dit is in het See Think Do Care-model niet altijd even duidelijk, omdat het vooral uit losse fases bestaat. Bij het nieuwe model wordt dit wél duidelijk. 

In het intentie-gedreven model wordt op basis van de intentie van bezoekers, een funnel gemaakt waarin de fases van de customer journey in elkaar overlopen. Met behulp van real time data kun je continu het gedrag en de intentie van de bezoeker in de funnel monitoren.

Je kunt hierdoor de content en aanbiedingen aanpassen aan de specifieke klantfases. Wanneer je het gedrag hierop van de bezoeker meet, kun je ook weer de volgende boodschap daarop aanpassen.

#5. Analytics

Google Analytics lijkt nogal ingewikkeld als je net begint. Het is goed om te weten naar welke data je het beste kunt kijken. De kwaliteit van een websitebezoek meten, is erg belangrijk. Binnen Google Analytics zijn er meerdere punten waar je de kwaliteit van een websitebezoek op kunt baseren. Maar er is ook een bestaande statistiek ‘sessiekwaliteit’. Hierin geeft Google Analytics aan elk bezoek een relevantie-score van 0-100. Deze statistiek is zeer interessant en kun je vinden onder Doelgroep > Gedrag > Sessiekwaliteit. Op basis van data kun jij de gebruikerservaring van jouw website optimaliseren.

Visualisatie van data zorgt ervoor dat je snel en eenvoudig jouw data kunt aflezen en analyseren. Dit is iets waar veel bedrijven naar streven, maar vaak uitblijft. Met Google Data Studio is het heel eenvoudig om data te visualiseren. Binnen het dashboard kun je zelf kiezen welke statistieken jij belangrijk vindt, maar je kunt ook gebruikmaken van de diverse templates die er al zijn.

#6. SEO: helpt Google nu wel of niet?

Ondanks het feit dat de basisprincipes niet veranderen bij SEO zijn er de afgelopen periode toch veel trends en veranderingen geweest. Voor het eerst stuurt Google in plaats van meer, juist minder verkeer naar websites. Google beantwoordt namelijk steeds meer vragen zelf, waardoor het steeds meer een antwoordmachine wordt in plaats van een zoekmachine.

Dit is voor gebruikers makkelijker, maar voor website-eigenaren minder positief. Als je niet wilt dat jouw website hieronder lijdt, is het belangrijk om het heft in eigen handen te nemen. Bouw een sterk merk en laat jouw e-maillijsten groeien. Zorg ervoor dat je voor websiteverkeer niet alleen afhankelijk bent van SEO. Lees hier meer over hoe SEO en SEA elkaar kunnen versterken.

Uiteraard blijft het een onderdeel binnen jouw marketingstrategie die ook af en toe optimalisatie nodig heeft. 

Google Mijn Bedrijf

Voor zowel de SEO als lokale vindbaarheid van jouw bedrijf via Google Maps, is Google Mijn Bedrijf een goede tool om de online vindbaarheid te vergroten en zichtbaar te zijn in zowel Google, als Google Maps. Lees in onze blog meer over hoe je jouw ‘Google Mijn Bedrijf’ profiel kunt optimaliseren.

#7. Search & advertising

Als je met advertising bezig bent, heb je het waarschijnlijk al voorbij zien komen, de statistiek ‘gemiddelde positie’ is verdwenen. Dat is nadelig voor adverteerders die scripts en biedregels inzetten. Er komen daarvoor 4 nieuwe positiestatistieken voor in de plaats. Lees meer over deze Google update in onze blog.

Native advertising 
De groei van native advertising zal komend jaar blijven groeien. De reden voor de groei is dat native advertenties vaak de adblockers proberen te omzeilen en dat is gunstig als je de weerstand bij de lezer wil verminderen.

#8. E-mailmarketing

E-mailmarketing blijft een belangrijk onderdeel binnen de marketingstrategie. Dit blijkt onder andere uit de gegevens hoeveel tijd mensen besteden aan hun e-mail lezen. Het is dan ook goed om hier veel aandacht aan te besteden zodat je mooie e-mailflows hebt staan.

Als je het lastig vindt om een flow te maken denken wij graag eens met je mee. Dagelijks werken wij met meerdere marketing automation systemen waardoor e-mailflows voor ons niet nieuw zijn. Neem hier contact op met onze marketing automation specialisten.

#9. B2B-marketing

Binnen B2B marketing wordt er steeds meer op resultaat gestuurd. Alle data wordt vertaald naar nieuwe mogelijkheden om aan qualified leads te komen. Marketing automation kan hier goed bij ingezet worden. Marketing automation wordt onterecht vaak gezien als een leadmachine, waardoor het resultaat is zoals verwacht.

Het is belangrijk dat men begrijpt dat marketing automation geen leads genereert, maar leads juist verder begeleidt door de customer journey richting de uiteindelijke conversie. Marketing automation blijkt vooral een succes bij marketingbureaus die zich in marketing automation gespecialiseerd hebben. Hulp nodig? Neem contact op met onze specialisten.

#10. Een nieuwe collega: de chatbot

De chatbot is geen concurrent voor de klantenservice, maar het lijkt steeds meer een trouwe collega te worden. Dan hebben we het natuurlijk over de mogelijkheden die chatbots bieden. Een chatbot is slim, heeft geen empathie. Daarom is de chatbot een handige hulp voor eenvoudige vragen. Voor het complexere werk blijft een menselijke klantenservice het best!

Ook de voice toepassingen groeien snel, denk hierbij aan Google Home Mini en Aleca. Zouden we na deze toepassingen al klaar zijn voor conversational commerce?

Welke trends en B2B marketing ontwikkelingen 2019 gaan jullie nog inzetten deze laatste maanden van het jaar?

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.