Dé manier om je business te laten groeien (e-mail marketing)

Dé manier om je business te laten groeien (e-mail marketing)

Als we je 1 ding mogen adviseren: wat je ook doet als marketeer, zorg er in ieder geval voor dat e-mail marketing daar ook bij zit. 2 maanden geleden schreven we nog over hoe Nederlanders e-mail marketing omarmen. Maar nu blijkt dat ons koude kikkerlandje niet als enige fan is van e-mail marketing. 2015 was überhaupt een belangrijk jaar voor e-mail marketing – wereldwijd.

De e-mail gaat verdwijnen”.

Wie kent deze veel geroepen uitspraak niet? Het wordt al jaren voorspeld en meerdere bedrijven en ontwikkelaars hebben ook zeker een poging gedaan om een alternatief op de markt te brengen. Een aantal van hen is het ook daadwerkelijk gelukt, bijvoorbeeld Slack.

Maar welke software ook op de markt komt, e-mail zal niet verdwijnen.

“Email is the Jason Bourne of online: somebody’s always trying to kill it. It can’t be done.”

Er waren maar weinig consumenten die wat voelden voor de alternatieven. Waarschijnlijk gebruik jij ook nog steeds trouw je Hotmail, Live of Gmail account om te communiceren met je klanten of collega’s en voor privégebruik.

Je bent niet de enige…

Meerdere onderzoeken laten zien dat de meeste mensen gewoon nog de mail gebruiken. En niet alleen voor privégebruik. Bedrijven gebruiken e-mail ook steeds vaker voor marketingdoeleinden.

Daarnaast bleek in 2015 dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn voor marketeers om hun e-mail marketing te verbeteren.

Dus wat staat jou te doen?

Erachter komen hoe interessant het voor jouw organisatie is om te onderzoeken hoe jouw klanten omgaan met jouw merk via e-mail.

Deze 6 feiten kun je in ieder geval alvast naast het voorstel op het bureau van je baas neerleggen:

1. Amerikaanse marketeers geloven dat alleen e-mail al hetzelfde bedrag oplevert als social media, website en display advertenties samen. Hoeveel % dit van de totale opbrengst is, kun je aflezen in de grafiek.

omzet verhogen met emailmarketing

(Bron: eMarketer.com)

Natuurlijk is het geen wedstrijd tussen e-mail en andere kanalen, maar het is zeker interessant dat een gedeelte van de totale omzet opgebracht kan worden met e-mail marketing.

2. 72% van de consumenten willen het liefste via e-mail benaderd worden door bedrijven.  Dit bleek uit een onderzoek van MarketingSherpa. Via de post stond op de tweede plek met 48%.

“As much as marketers love the shiny, new thing, consumers love the shiny, old thing: email.”  – Chad White

3. De ROI van e-mail marketing is na paid search het meest eenvoudig om te meten. 

39% van de marketeers beoordelen hun capaciteit om de ROI te meten als “goed”, geven Econsultancy en Oracle Marketing Cloud aan.

E-mail marketing is een van de eenvoudigste dingen om te meten. Je ziet namelijk exact welke personen (of organisaties) doorklikken en overgaan tot de eindconversie.

Helaas zien we nog steeds dat bedrijven het meten van e-mail-ROI een lage prioriteit geven. Een gemiste kans, want zo weet je niet wat de invloed van e-mailmarketing op jouw bedrijf (of op de omzet van jouw bedrijf) is. Waardoor je ook niet weet hoe je dit eventueel kunt optimaliseren.

(Uiteraard kan dit met onze marketing automation software zeer gericht uitgevoerd worden).

4. Slechts 15 procent van de top 500 internet retailers hebben geen e-mail sign-up op hun website (heb jij dit wel??)

Als consumenten hun e-mailadres achterlaten, is dit als een belofte dat zij meer geld zullen uitgeven aan jouw merk. Toch maken organisaties het hun bezoekers vaak nog erg moeilijk om zich aan een merk te binden.

Als jij de laatste tijd jouw opt-ins niet gecheckt hebt, laat DIT dan het teken zijn dat je dit NU moet gaan doen. Dan kun je kijken of er te veel frictie in jouw e-mail sign-up zit.

Bedenk goed: er zit omzet in jouw e-mail lijst! Immers, wordt je lijst groter, dan groeit je omzet ook wanneer je hier gerichte campagnes op uitvoert. Lees hier het belang van het opbouwen van je e-mail lijst.

(Bron: 250ok)

5. 23 procent van de potentiële koper verlaat hun winkelmandje met opzet, zodat zij coupons krijgen die bedrijven sturen om ervoor te zorgen dat zij toch iets kopen – volgens Bizrate Insights. 45 procent van afhakers hoopt namelijk dat ze een coupon krijgen voor een gratis verzending.

Het versturen van e-mails met daarin een trigger dat potentiële kopers hun winkelmandje verlaten hebben, kan zeer waardevol zijn. Maar dan moeten het geen promotie e-mails zijn met kortingcodes etc. Dan zullen kopers met opzet blijven afhaken.

Slechts een berichtje om hen erop te attenderen dat ze een vol winkelmandje hebben, kan al voldoende zijn om ze toch nog te laten kopen. Anders worden de kopers alleen maar gevoeliger voor prijzen.

Ook dit kan met onze marketing automation software klik hier >>

6. E-mail marketing was het grootste marketing kanaal tijdens Black Friday

Maar liefst 25,1% van de transacties kwam tot stand via e-mail marketing. 21,1% via organische zoekresultaten, 16,3% via betaalde zoekresultaten en 1,7% via social media kanalen. (Bron: Custora)

TIP | E-mail marketing kun je het hele jaar door gebruiken, maar vooral tijdens de vakantie periodes is het M-E-G-A belangrijk. Om ervoor te zorgen dat je e-mails dan ook goed presteren, is het belangrijk dat je up to date content gebruikt. Dus bijvoorbeeld onderwerpen gebruikt die passen bij het seizoen of de desbetreffende feestdag.

Zoals ik al zei…

Gebruik je nog geen e-mail marketing in jouw online marketingstrategie? Dan moet je hier na deze feiten toch nog echt even goed over na gaan denken.

Hulp nodig bij het opstarten? Neem contact op met onze Marketing Automation specialist.

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.