De nofollow tag, een minpuntje voor SEO?

De nofollow tag, een minpuntje voor SEO?

Met een rel=”nofollow” geef je aan dat zoekmachinespiders de link niet moeten volgen en dat links geen autoriteit meekrijgen van de pagina waarop de link staat. Echter proberen mensen die reageren op websites het algoritme van Google te misleiden, dit kunnen ze doen door hun eigen links op te nemen in het commentaar op websites die bovenaan in de Google te vinden zijn en deze tag eraan mee te geven. Maar ook door op Facebook bepaalde urls te promoten in reacties en berichten. Op deze manier ontvangt die link meer traffic en komen bijv. spam-websites onterecht hoog in zoekresultaten terecht. Om misleiding te voorkomen voegde Google onlangs een nieuwe maatregel toe. Maakt dit de nofollow tag, een minpuntje voor SEO’s?

Google heeft Rel=nofollow uitgebracht om de zoekmachines te vertellen dat de bron van de link niet gevolgd moet worden. Een voorbeeldje van hoe hier in de praktijk nog weleens misbruik van gemaakt wordt:

Stel,

Ik heb een website over een specifiek onderwerp, zoals marketing automation. Deze pagina krijgt enorm veel weergaven en een hoge ranking in Google voor de zoekterm “marketing automation”. Iemand merkt dit succes op en stuurt een e-mail. Diegene heeft een fake news website en vraagt of ik op mijn website wil linken naar zijn pagina in ruil voor €500. 

Easy money toch?

Dit lijkt niet echt een big deal. Ik accepteer de deal. Ik ontvang het geld, zet een link naar hun website erop en voeg er een rel=nofollow tag aan toe. Google kan de bron zo niet volgen en ik geef hen geen backlink macht. 

Nofollow tag

Een link met een nofollow tag ziet er als volgt uit in de broncode:

<a href=”http://www.website.nl” rel=”nofollow”>anchortext</a>

Bezoekers zien de nofollow tag niet. Deze tag is alleen te zien in de broncode. Een nofollow tag wordt over het algemeen om de volgende redenen gebruikt:

– Het gaat om een gesponsorde link;

– Het gaat om een betaalde link;

– De beheerder van de website wil niet verantwoordelijk zijn voor wat er op de gelinkte website staat;

– Als bezoekers als reactie content kunnen plaatsen of op een forum.

 

Enfin, terug naar het voorbeeld:

Voor mij is het dus geen big deal, maar wanneer deze website op meerdere high domain sites staat met een rel=nofollow tag wordt het wel een big deal voor Google. Google kan hierdoor niet achterhalen waarom er plotseling een een fake nieuwsartikel wereldwijd trending is en door duizenden Google-gebruikers als de waarheid geaccepteerd wordt. Dit geldt ook voor “comment spam”, waarin spammers onder blogs een link naar hun (spam) websites plaatsen. 

nofollow tag

Rel=nofollow niet langer een richtlijn, maar ‘sterke hint’

Met rel=nofollow is het risico op verkeerde informatie en link schemes hoog. Google kan simpelweg bepaalde “shady” delen op het web niet bijhouden. Hier wilde Google een einde aan maken. 

Wat is Rel=nofollow?

Google heeft Rel=nofollow uitgebracht om de zoekmachines te vertellen dat de bron van de link niet gevolgd moet worden. Op deze manier kunnen de spam websites geen backlinks ontvangen en is het dus moeilijk om hoog te scoren in de zoekresultaten. Rel=nofollow is altijd een richtlijn geweest, maar sinds september 2019 kondigde Google aan dat het vanaf dat moment officieel ‘sterke hints’ zijn. Een “richtlijn” betekent dat zoekmachines rel=nofollow zien en ernaar luisteren. That’s it.  Een “sterke hint”, betekent dat Google jouw mening misschien respecteert, maar uiteindelijk bepaalt Google of het oké is. 

Dit zei Google exact tijdens de aankondiging:

“Nearly 15 years ago, the nofollow attribute was introduced as a means to help fight comment spam. It also quickly became one of Google’s recommended methods for flagging advertising-related or sponsored links.”

De nieuwe regels van Google

Je kunt nu aangeven wat de link is:

  • Rel=”sponsored’ (link gemaakt als onderdeel van een advertentie);
  • Rel=”ugc” (links gemaakt als gebruikers genegeerde inhoud, zoals reacties en forumberichten); 
  • Rel=nofollow (wanneer je naar een pagina wilt linken maar geen goedkeuring wilt impliceren)

*Links die zijn gemarkeerd met deze rel-kenmerken, worden over het algemeen niet gevolgd. Houd er rekening mee dat de gekoppelde pagina’s op andere manieren kunnen worden gevonden, zoals via sitemaps of links vanaf andere sites, en dat ze dus nog steeds kunnen worden gecrawld.

Wat houdt dit in voor SEO?

3 redenen waarom SEO-strategen een probleem hebben met de wijziging:

1. Het feit dat rel=nofollow van een richtlijn naar een sterke hint is gegaan stoort SEO-strategen het meest. Zij twijfelen hierdoor, of het nog wel nuttig is om deze Rel-nofollow op hun website te gebruiken als Google toch kan besluiten deze niet te volgen en te accepteren. Want heeft hun werk nog wel zin als zij canonicals instellen en Google de canonical “niet respecteert”?

2. SEO-strategen vinden het nu lastiger om de Rel=nofollow op hun website te gebruiken, aangezien je nu specifieker moet aangeven welk type rel=follow je wilt gebruiken.

3. Sommige “shady” links zullen nog steeds backlinks kunnen ontvangen, omdat Google er ook voor kan kiezen om de nofollow tag te negeren. Hierdoor kan men alsnog in de verleiding komen om links te kopen.

 

Buiten de frustraties om die de SEO-strategen hebben, zijn de nieuwe rel=nofollow regels van Google wel goed voor de gebruikers. Google heeft nu namelijk wel inzicht in de mogelijke ‘spam links’. In de zoekresultaten van Google zal nu minder snel verkeerde informatie opduiken.

Wil je tips voor een hogere ranking binnen de zoekresultaten? Lees dan ook onze blog met 4 SEO optimalisatie tips.

Heb je vragen over deze verandering van Google?

Neem contact op met onze specialisten!

Neem contact op

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.