De snelste manier om de conversie van je website te verhogen

De snelste manier om de conversie van je website te verhogen

Zodra je door een stad loopt of rijdt, ontkom je er niet aan: reclameposters in bushokjes.

Waar je ook niet aan ontkomt, is dat je steeds posters ziet van dezelfde merken en aanbiedingen (bijvoorbeeld McDonalds-deals).

Je komt ze zo vaak tegen dat je ze kunt dromen.

Grote merken als McDonalds kopen deze reclames in, zodat ze door het hele land in vrijwel elk bushokje in de grote steden worden geplaatst.

Het zou natuurlijk onzin zijn als deze grote merken besluiten om hun posters in slechts enkele bushokjes te plaatsen.

Dan zou maar een handjevol mensen de mogelijkheid hebben om dit aanbod te bekijken, en te besluiten of ze dit product gaan kopen of niet.

Niet echt efficiënt voor McDonalds.

Websites

Vertaal dit eens naar websites, en vergelijk de individuele webpagina’s met bushokjes. Hoezo zien we zo vaak gebeuren dat organisaties op hun website de gewenste actie van de bezoeker (contact, download, vraag offerte, etc.) vragen op 1 of slechts enkele pagina’s??

Besef je dat dit net zo onzinnig is als het plaatsen van een poster in een handvol bushokjes?

Omdat dit zo onzinnig is – en we toch zo vaak tegenkomen – belicht ik vandaag de makkelijkste strategie naar meer conversies:

Bied jouw ‘call to actions’ op ELKE PAGINA van je website aan

Kortom, elke pagina moet het doel hebben om de bezoeker in de eerste stap van je salesfunnel te leiden.

Laten we dit de bushokstrategie noemen.

Voor jouw website betekent dit dat je op elke pagina een call to action moet plaatsen met jouw aanbod (e-book, whitepaper, informatiepakket, gratis consult, etc.).

Website conversie

Een call to action, volgens Wikipedia, is

een begrip dat gebruikt wordt in marketing om potentiële kopers (….) tot een specifieke handeling over te halen, zoals het bestellen van het product, het bellen van een telefoonnummer of het downloaden van een white paper.

Een call to action is eigenlijk het vragen om een actie van je bezoeker.

Wikipedia heeft gelijk, dit kunnen inderdaad meerdere acties zijn. Zoals ik al in een eerder artikel aangaf, ben ik een sterk voorstander van mini-conversies, waarbij je iets aanbiedt aan de bezoeker waarbij hij zijn gegevens (e-mail) moet achterlaten.

Enfin, terug naar de bushokstrategie..

Mijn advies is dus om je call to action knop of een formulier niet alleen op je homepagina plaatsen, en verder hopen dat ze deze zullen aanklikken of invullen.

Nee.

Jouw bezoekers komen niet alleen binnen via je homepagina. Ze komen binnen via meerdere pagina’s – zo niet alle.

Zorg er alsjeblieft voor dat ze ook hier de mogelijkheid krijgen om te converteren.

Voorbeeld: ‘over ons’

Denk bijvoorbeeld aan je ‘over ons’ pagina. Dit is op de meeste websites een van de meest bezochte pagina’s op de website.

Waarschijnlijk ook op jouw website.

Hoezo wordt deze pagina vrijwel nooit gebruikt om de bezoekers om te zetten in leads? Je kunt er namelijk heel veel uit halen, aangezien deze pagina bezocht wordt omdat mensen meer informatie over je willen lezen. Vaak omdat er serieuze interesse is in je product.

Neem een voorbeeld aan Brian Dean van Backlinko, die de volgende call to action heeft op zijn ‘about’ page:

Brian Dean

Zo zijn er ongetwijfeld meer pagina’s op jouw website die goed bezocht worden, maar waar de bezoekers geen specifieke mogelijkheid hebben om te converteren.

Gebruik dus de bushokstrategie om van al deze pagina’s een conversiemogelijkheid te maken.

Hoe kun jij de bushokstrategie het beste toepassen?

1) Bedenk goed wat je waar wilt aanbieden. Je hoeft niet 1 type conversie te hebben (‘bel ons’) voor elke pagina. Probeer ‘weggevers te ontwikkelen die bij specifieke pagina’s passen.

Bijvoorbeeld een financieel adviesbureau, die op hun belastingpagina een e-book aanbiedt met ‘5 tips om meer belastingvoordeel te halen als ondernemer’, en op hun accountancy pagina een e-book aanbiedt: ‘10-punten checklist om de accountant te kiezen die bij je past’

Of een trainingsbureau, die op de pagina van hun training ‘time management’, een PDF aanbieden, ‘7 tips aanbieden om effectiever te zijn op de werkvloer’.

De mogelijkheden zijn eindeloos – en simpeler toe te passen dan je denkt.

Voorbeeld Digital Marketer

Optin pagina

Je ziet hier een duidelijke match tussen de weggever – cursus content marketing – en de inhoud van de pagina – blog over content marketing.

Op deze manier is de gevraagde actie (gratis cursus content marketing) precies gericht op de bezoeker. Immers, deze persoon zit met een reden op deze pagina.

Hoe kun jij dit doen?

Of je nu een dienst of product verkoopt, je kunt altijd een pagina-specifiek aanbod ontwikkelen. Denk hierbij aan een eenvoudige checklist (’10 manieren om de beste accountant te kiezen’) of tips in PDF formaat (handboek online advertising)

*Wil je advies over het inrichten van de juiste weggever op je website? We helpen je graag verder.

2) Bied een call to action minimaal twee keer per pagina aan. Dit doe je voor de snelle en trage beslissers die je website bezoeken.

Plaats daarom bovenin de pagina een call to action, maar ook onderaan de pagina.

Stel namelijk dat iemand de hele pagina doorleest, en de call to action bovenaan vergeten is? Dat zou doodzonde zijn. Er is namelijk een reden dat die persoon onderaan de pagina is beland: omdat er interesse is.

Voorbeeld: VWO.com, een A/B software organisatie. Zij bieden op elke pagina twee maal een gratis trial aan:

In een vaste header:

vaste header
 En vervolgens, onderaan elke pagina:

free trial

Een klant van ons, de vermogensbeheerder Care IS, biedt op elke pagina tweemaal een informatiepakket aan.

Op deze manier begeleiden ze op elke pagina de bezoeker naar de gewenste conversie:

CTA

3) Laat je call to action opvallen. Zorg er altijd voor dat de knop visueel opvalt (net als de reclame posters in bushokjes).

Dit doe je door een sterk contrasterende kleur te kiezen:

opvallende cta

Test ook vooral de kleur van je call to actions! Dit kan een grote impact hebben op je conversie.

Hier een voorbeeld van Content Verve, waar een wijziging van de kleur voor een e-commerce organisatie een conversie stijging van 35% opleverde:

content verve

Een andere manier is om een visuele ‘aanwijzing’ naar de call to action te plaatsen, zoals een pijl.

Deze aanwijzing kan je conversie significant verhogen.

Enkele voorbeelden:

 

Visual cue visual cue 2

Ook hier geldt dat je alles moet testen.

Vraag je webdesigner om een call to action te ontwerpen met een visuele begeleiding (pijl) en kijk wat de resultaten zijn. Ik hoor ze graag!

4) Denk goed na over de teksten in je CTA. Hierbij haal ik enkele tips uit een artikel van Content Verve, waarbij ze laten zien hoe simpel jij je conversie kunt verhogen door meer aandacht te schenken aan je CTA.

Tip: zorg ervoor dat de CTA het woord ‘mij’ bevat ipv ‘jou’.

Hiermee heeft Unbounce.com hun doorklik verhoogt met 90%:

jou vs mij cta

jou vs mij cta 2

Tip #2: maak de tekst in de call to actions zo actiegericht mogelijk

Schrijf de tekst in de knoppen zo actiegericht mogelijk. Dit zal de doorklik/conversie verhogen.

Het beste is om de actie tijdgebonden te maken, door het woord ‘direct’ toe te voegen.

Enkele voorbeelden van actiegerichte teksten in je call to actions:

  • ‘Bestel direct’
  • ‘Stuur mij dit e-book’
  • ‘Ik wil een afspraak’
  • ‘Maak direct een afspraak’
  • ‘Ontvang whitepaper’
  • ‘Bestel dit product met korting’

Tip #3: maak de tekst in de call to actions zo specifiek mogelijk 

Waar mogelijk, zorg ervoor dat de tekst in de call to actions exact duidelijk geeft wat de bezoeker van je website kan verwachten na het klikken.

Onderstaande voorbeeld is van een van de grootste gym franchises in Scandinavië. Hoewel hun eerste call to action ook al actiegericht is (‘get membership’), hebben ze de tweede variant een stuk specifieker gemaakt.

Wat geresulteerd heeft in een verhoging van hun doorklik van 213%(!) en een conversieverhoging van 68%:

Kortom, met het ontwerpen van je call to action knop, vraag jezelf dan altijd af:

  1. Wat is de motivatie van de bezoeker om op deze knop te klikken?
  2. Wat ontvangt/krijgt de bezoeker wanneer hij klikt op de call to action?

5) Meet exact welke persoon waar op klikt.

Oké, je voert na het lezen van dit blog de bushokstrategie uit, waarbij je ook nog eens al je call to actions hebt geperfectioneerd voor conversie.

Top.

Maar wat gebeurt er dan na de klik….??

Weet (en meet) je a) exact wat de vervolgstappen in je online salesfunnel zijn, en b) welke personen/organisaties op welke knoppen klikken?

Elke klik van de bezoeker geeft jou waardevolle informatie over deze persoon – zorg ervoor dat je dit meet en weet!

Het communiceert namelijk iets over zijn interesse en (waarschijnlijke) behoefte.

Waarschijnlijk gebruik je hiervoor Google Analytics.

Voor veel organisaties is dit echter niet voldoende.

Google Analytics zegt je namelijk niet waar elke lead op geklikt heeft en welke webpagina’s deze heeft bezocht.

Daarvoor heb je marketing automation software nodig.

Hiermee weet je precies wat elke bezoeker heeft gedaan, zodat je salesmedewerkers precies de juiste boodschap op het juiste moment kunnen sturen. Waarbij je deze boodschap (e-mail) geheel automatisch kunt afstemmen op de acties van de lead.

Weet precies wat de bezoeker heeft gedaan op je website

Kortom, het is mogelijk om dit hele proces te automatiseren:

  • persoon bezoekt website ->
  • klikt op call to action ->
  • komt automatisch in een specifieke e-mail lijst ->
  • ontvangt automatisch een e-mail reeks ->
Resultaat:
  1. Jij weet altijd wat er gebeurt op je website
  2. Jouw leads ontvangen altijd de juiste boodschap, op het juiste moment
  3. Je salesmedewerkers hebben super gerichte informatie.

Wil je een gratis demo voor onze marketing automation software? Klik hier en maak een afspraak

Samenvatting

1. Plaats op elke pagina (waar mogelijk) een call to action, zodat de bezoekers altijd de mogelijkheid hebben om te converteren

2. Zorg ervoor dat deze CTA opvalt, door de kleur te contrasteren of met visuele aanwijzingen

3. Plaats deze CTA meer dan 1 keer op de pagina

4. Bied ‘weggevers’ aan die matchen met de content van de pagina

5. Denk goed na over de teksten in de CTA: spreek vooral in termen van wat het de bezoeker oplevert

6. Meet elke klik op je website met marketing automation software

7. Bedankt voor het lezen! 

Als je tips nodig hebt om je op weg te helpen met het ontwerpen van je online salesfunnel, of het verhogen van je conversies, neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.