Schurq

Doelgroepmarketing voor Software organisaties

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

SaaS marketing is uitdagend. De focus bij SaaS marketing ligt namelijk veel meer op het gebied van de ‘onboarding’ en ‘opleiding’ van de leads. En hoewel de sales cyclus kort kan zijn, zijn het aantal ‘touchpoints’ gemiddeld veel hoger dan in andere branches.

Kortom: de lead heeft heel meerdere contactmomenten met je software product nodig wil het een betalende klant worden.

De beste Saas organisaties pakken hun marketing anders aan. Zij leggen de focus van hun marketing voor 50% op de buyer journey, oftewel de klantreis.

Dit betekent dat je meer resultaat uit je sales en marketing activiteiten haalt wanneer je voor iedere doelgroep een specifieke en persoonlijke marketing boodschap hebt.
Dit motto geldt voor elke branche. En helemaal voor SaaS.

Voorbeeld buyer journey marketing: specifiek e-book

Stel, je hebt een project management software, en de doelgroep van je SaaS product zijn projectmanagers.

Om leads te verzamelen voor jouw software, besluit je een e-boek te schrijven.

Echter, wil jij de meeste resultaat halen uit dit e-boek, dan zou je verschillende specifieke variaties van dit e-boek moeten schrijven. Dit levert je meer resultaat en leads op dan een algemene e-boek.

Bijvoorbeeld: een manager uit de financiële branche klikt sneller naar jouw website als hij een e-boek van jouw software ziet, genaamd ‘De toekomst van projectmanagement in de finance industrie. Dit werkt uiteraard veel beter dan een algemeen e-boek, als ‘De toekomst van projectmanagement’.

Voorbeeld Aweber

Zie hier een mooi voorbeeld van email marketing software Aweber, waar ze heel specifieke e-boeken hebben geschreven:

 

Doelgroepmarketing

Kortom, doelgroepmarketing zorgt ervoor dat jouw doelgroep een persoonlijke boodschap krijgt, gericht op zijn business.

Zo werkt SearchUser de doelgroepmarketing uit voor finance consulting:

1. We ontwikkelen specifieke advertentiesvoor een specifieke doelgroep.

2. We ontwikkelen een specifiek aanbod voor deze doelgroep, bijvoorbeeld een e-boek, whitepaper, email cursus, etc.

3. We schrijven een specifieke, geautomatiseerde opvolging voor deze doelgroep in de vorm van informatieve emails, case studies, etc.

4. We meten wat je leads op de website doen, en wanneer deze leads gereed zijn voor de sale.

Is jouw software organisatie klaar voor doelgroepmarketing?

Neem contact met ons op!

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd