Schurq

E-mail Benchmark 2019: E-mailmarketing belangrijkste online kanaal

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De nieuwe editie van de E-mail Benchmark is gepubliceerd. De E-mail Benchmark heeft de trends en ontwikkelingen in 2019 op het gebied van e-mailmarketing in kaart gebracht. Wederom staat e-mailmarketing op nummer 1 in de top drie belangrijkste online kanalen voor bedrijven. In dit blog delen wij de belangrijkste resultaten uit de Nationale E-mail Benchmark 2019.

emailmarketing op nummer 1 in e-mail benchmark 2019

Uit het onderzoek van vorig jaar bleek dat e-mailmarketing een steeds belangrijkere rol kreeg onder de bedrijven . 80% van de bedrijven had een e-mailmarketing strategie geïmplementeerd. Dit jaar is de rol van e-mailmarketing binnen bedrijven nog meer toegenomen. Maar liefst 84% van de bedrijven heeft een e-mailmarketing strategie geïmplementeerd.

Het budget voor e-mailmarketing gaat bij bijna de helft (47%) van de bedrijven in 2019 omhoog. Ten opzichte van 2018 is dit een stijging van 13%. Het belangrijkste doel van e-mailmarketing is net als de voorgaande jaren het genereren van traffic naar de website of de webshop.

Succesvolle e-mailmarketing campagnes

De sleutel van succesvolle e-mailmarketing campagnes is segmentatie! Gesegmenteerde e-mails zijn afgestemd op de interesses van de doelgroep. Het sturen van een bericht naar je totale doelgroep heeft geen zin meer. Onderzoek toont aan dat de gemiddelde Open Rate en de Click Through Rate van gesegmenteerde e-mails hoger ligt dan bij niet-gesegmenteerde e-mails. Toch stuurt maar 45% van de bedrijven structureel gesegmenteerde e-mails. Een andere 45% stuurt soms gesegmenteerde e-mails.

Naast segmentatie is ook de personalisatie van e-mailmarketing een must. Gepersonaliseerde e-mails maken de e-mails relevanter voor de ontvangers. Hierdoor is de kans op een conversie groter. Ondanks dat veel bedrijven personalisatie een belangrijk onderdeel vinden van succesvolle e-mailmarketing, zet maar 39% van de bedrijven personalisatie structureel in.

Om succesvolle e-mailmarketing campagnes op te zetten is het belangrijk om inzicht te hebben in je database. Je kunt dit realiseren middels marketing automation. Hoe meer inzicht je hebt in je database, hoe effectiever je e-mailmarketing kunt inzetten. A/B testing is een manier om inzicht te krijgen in je database. Op dit moment maakt 42% van de bedrijven gebruik van A/B testen, 40% doet dit soms.

Gepersonaliseerde emails

Resultaten meten van e-mailmarketing

Er worden miljarden e-mails op een dag verstuurd. Om te zorgen dat jouw e-mail geopend wordt binnen de overvolle mailboxen is het belangrijk dat deze opvalt. Het succes van de e-mailmarketing campagnes wordt door de meeste bedrijven gemeten op basis van de Open Rate en de Click Rate.

Open Rate

De gemiddelde Open Rate ligt dit jaar op 24,63%. Dit is een daling van bijna 1% tegenover vorig jaar. Binnen de Open Rate is er een duidelijk verschil te zien tussen B2B en B2C. Zo is de gemiddelde Open Rate binnen B2B 29,89% en binnen de B2C 24,55%

Open rate in B2B

In een eerder blog deelden wij 4 tips voor het verhogen van je e-mail open ratio, lees het blog hier >>.

Click Rate

Nadat je mail geopend is wil je natuurlijk ook dat er geklikt wordt. De Click Through Rate (CTR) wordt gebruikt om aan te duiden hoeveel personen op een link in je e-mail geklikt hebben in vergelijking met het aantal afgeleverde e-mails. De gemiddelde CTR is al een aantal jaren aan het dalen. Dit jaar ook weer een kleine daling. De gemiddelde CTR is 3,05%.

CTR per kwartaal

Binnen de CTR is er een verschil te zien in B2B en B2C. De CTR voor de B2B ligt op 3,97% terwijl de CTR voor B2C op 3,04% ligt.

Ondanks dat het steeds makkelijker wordt om e-mails te personaliseren daalt de Click To Open Rate (CTO) al een aantal jaar. De CTO geeft je inzicht in welke content relevant genoeg is om door te klikken. Het gemiddelde ligt dit jaar op 12,41%. Ook hier is er een duidelijk verschil te zien binnen B2B en B2C. De CTO van B2B ligt iets hoger dan de CTO van B2C.

CTO per sector

Wil je de CTO van je e-mailmarketing campagnes vergroten? Dan is het vooral belangrijk om veel te testen! Test met de verzenddagen, met gesegmenteerde content en de e-mail frequentie.

Donderdag wederom de populairste verzenddag

Zoals we al eerder hebben verteld, is het belangrijk om op te vallen binnen de inbox van je e-mail ontvangers. Hierbij is het ook handig om te weten op welke dagen je concurrent e-mails verstuurt. De beste verzenddag is namelijk afhankelijk van meerdere factoren zoals het mailing type maar ook je doelgroep en dus je concurrentie. Om erachter te komen wat de beste verzenddag is voor het versturen van je e-mails is het belangrijk om te gaan testen.

Uit onderzoek blijkt dat donderdag de populairste verzenddag is voor zowel B2B als B2C. Verder zijn er grote verschillen te zien per verzenddag in B2B en B2C. Zo is naast de donderdag ook dinsdag voor B2B een populaire verzenddag.

Verzendingen per week

Ondanks het feit dat donderdag de populairste verzenddag is, is de gemiddelde Open Rate het hoogst op andere dagen. Voor B2B is de Open Rate het hoogst op zondag, gevolgd door maandag. De Open Rate is binnen B2C het hoogst op dinsdag, gevolgd door donderdag.

openrate per verzenddag

Naast de Open Rate is ook de Click Through Rate voor B2B het hoogst op zondag en voor B2C op dinsdag.

CTR per verzenddag

Het beste verzendmoment

Eigenlijk bestaat het beste en ideale verzendmoment niet. De ideale verzenddag is namelijk per branche, per sector en per doelgroep verschillend. Wel is er een duidelijk verschil in de verzendpieken te zien en in de tijdstippen waarop de meeste e-mails geopend worden.

Verzendpieken

Er is een grote verzendpiek te zien binnen B2B om 10:00 uur. Binnen B2C zijn er meerdere verzendpieken te zien. De eerste piek is te zien tussen 07:00 uur en 10:00 uur. De tweede piek is om 17:00 uur.

Tijdstip met hoogste Open Rate

Het tijdstip met de hoogste Open Rate is voor de B2B en B2C verschillend. Binnen B2B is er een grote piep te zien bij de Open Rate om 22:00 uur. E-mails die binnen B2C worden verzonden hebben de hoogste Open Rate om 21:00 uur.

Verzendtijdstip

Marketing automation belangrijkste trend en grootste uitdaging van 2019

Net als vorig jaar is marketing automation de grootste uitdaging voor 2019. Waar vorig jaar nog 46% van de respondenten marketing automation als uitdaging zag, is dit percentage gestegen naar 65%. Naast een uitdaging is marketing automation ook de grootste trend voor 2019! Hulp nodig bij de implementatie van marketing automation? Neem dan contact op met onze marketing automation specialisten, zij helpen je graag verder! 

Ondanks het feit dat e-mailmarketing op nummer één staat van de belangrijkste online kanalen, liggen hier nog veel kansen die benut kunnen worden door marketeers. Zo heeft 16% van de marketeers nog geen e-mailmarketing strategie. Zelfs met een strategie is er nog veel winst te behalen. Je kunt hiermee beginnen door jouw strategie met bovenstaande informatie te optimaliseren.

Wil je meer informatie over e-mailmarketing of heb je hulp nodig bij jouw e-mailmarketing strategie? Neem dan contact met ons op!

De complete E-mail Benchmark 2019 lezen?

Klik hier om de E-mail Benchmark 2019 te downloaden. 

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren