Schurq

E-mailmarketing op #1 in top drie belangrijkste online kanalen

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De 15e editie van de Nationale E-mail Benchmark 2018 is gepubliceerd. E-mailmarketing staat dit jaar op nummer 1 in de top drie belangrijkste online kanalen voor bedrijven. Dit gaf maar liefst 86% van de respondenten aan. Traffic genereren naar een website of webshop is het belangrijkste doel van e-mailmarketing geworden.

Het is duidelijk dat e-mailmarketing een steeds belangrijkere rol krijgt, want maar liefst 80% van de bedrijven heeft een e-mailmarketing strategie. Toch betekent dit dat er nog 20% is zonder strategie. De meest genoemde oorzaken hiervoor zijn: tijdsgebrek en het gebrek aan expertise.

In dit blog delen wij de belangrijkste resultaten uit de Nationale E-mail Benchmark 2018.

E-mail Benchmark 2018

Het succes van e-mailmarketing meten

Voor de bedrijven die al gebruikmaken van e-mailmarketing is het belangrijk om te weten hoe je het succes meet van een verstuurde e-mailcampagne. Het begint bij het opvallen in de mailbox van de ontvanger. Daarnaast dient de content interessant genoeg te zijn, zodat de ontvanger doorklikt. De Click Ratio wordt samen met de Open Ratio en de conversie gebruikt om het succes te meten.

De Open Ratio is de indicatie van het succes van je e-mail, het laat zien of je e-mail genoeg is opgevallen en is geopend.

Dit jaar zien we een stijging in het Open Ratio ten opzichte van het jaar daarvoor. Het gemiddelde Open Ratio is dit jaar 25,59%.

open rate per kwartaal

B2B wint opnieuw van B2C

In de B2B-sector ligt de Open Ratio ook dit jaar weer hoger dan in de B2C-sector. Het jaargemiddelde is bijna 5% hoger bij B2B.

open rate per kwartaal per sector

E-mails worden het meest op mobiel geopend

De meeste e-mails zijn wederom via mobiel geopend, hier is ook weer een lichte stijging in te zien vergeleken met vorig jaar. Er zit wel verschil in qua sector: bij B2B ligt de Open Ratio op een desktop hoger dan op mobiel, terwijl bij B2C de meeste e-mails geopend worden op een mobiel.

Gepersonaliseerde en/of gesegmenteerde e-mails steeds belangrijker

Om in te spelen op de Open Ratio en deze te verhogen is het belangrijk om de interesse van de ontvanger te verhogen door gepersonaliseerde en gesegmenteerde e-mails te versturen.

Gesegmenteerde e-mails zijn afgestemd op de interesses van de ontvanger. Eén boodschap uitsturen naar je complete database werkt niet meer.

Door de campagnes op te splitsen en specifieker op personen te richten sluiten de campagnes beter aan bij de juiste doelgroep.

E-mail Benchmark 2018

De click-through-ratio daalt nog steeds

In feite vertelt de CTR jou hoe effectief de e-mailcampagne écht is. In slechts enkele seconden bepaalt een ontvanger of de content interessant genoeg is om door te klikken.

Om hiervoor te zorgen zet je bijv.:
- een duidelijke CTA In de mail
- sprekende titels boven teksten
- korte teksten in de mail
- relevante afbeeldingen in de mail
- gepersonaliseerde en/of gesegmenteerde content in de mail

Bovenstaande tips zorgen er ook voor dat jouw mails niet in de spamfolder van de ontvangers belandt. Lees hier meer over in ons blog

Toch daalt de CTR zichtbaar (2016 gemiddeld 3,49% - 2017 gemiddeld 3,45%). De B2B-sector scoort wel hoger dan de B2C sector. Maar de verschillen per kwartaal in beide sectoren zijn vrij klein.

CTR per kwartaal per sector

Ook de Click To Open Ratio daalt

De Click To Open Ratio is ten opzichte van 2016 gedaald, deze was toen nog gemiddeld 15,19% en in 2017 13,50%. Qua device heeft mobiel een hogere CTO ten opzichte van desktop. Als je specifiek naar branche kijkt, heeft desktop een hogere CTO dan mobiel in de B2B-sector.

De Click To Open Ratio is het percentage ontvangers dat de e-mail geopend heeft en vervolgens doorklikt. Je berekent dit door het unieke aantal keer dat er op een link geklikt is, te delen door het aantal uniek bevestigde opens.

Net als de Open Ratio en CTR, is ook de CTO hoger in de B2B-sector dan de B2C-sector. Hoewel het verschil erg klein is.

CTO E-mail Benchmark 2018

Donderdag is de populairste verzenddag in de B2B-sector

Wat voor jou de beste verzenddag is, ontdek je door te testen. Maar als je niet wilt dat jouw e-mail overspoelt wordt door de e-mails van anderen, is het handig om te weten welke dagen het populairst zijn om een e-mail te versturen.

Hieruit blijkt dat donderdag de meeste e-mails verstuurd worden in de B2B-sector. Als je wilt opvallen, kun je dus het beste een andere dag uitkiezen. Tenzij de donderdag voor jou juist werkt. Deze cijfers hoeven namelijk niet hetzelfde te zijn voor jou. Door te testen ontdek je welke dag voor jou de meeste opens en clicks verzamelt.

Verzendmoment E-mail Benchmark 2018

Hoogste Open Ratio en CTR voor B2B is zaterdag of zondag

Uit onderzoek blijkt dat zakelijke e-mails het meeste clicks hebben op zaterdag, terwijl er op die dag bijna niet gemaild wordt.

open ratio per dag

Hetzelfde geldt voor de CTR, deze is in de B2B-sector ook hoger op zaterdag en zondag dan op andere dagen.

CTR per dag

Er bestaat geen beste verzendtijd

Net als de verzenddag, is de beste verzendtijd per bedrijf verschillend. Gemiddeld is er een duidelijke verzendpiek tussen 08:00 en 09:00 uur en om 17:00 uur weer.

In de B2B-sector is er om 07:00, 10:00 en om 12:00 uur een verzendpiek. Het aantal opens is om 10:00 het hoogst.

Marketing automation belangrijkste uitdaging in 2018

De belangrijkste uitdaging voor bedrijven in 2018 blijkt Marketing Automation te zijn. Maar liefst 47% van de respondenten ziet Marketing Automation als een uitdaging. Naast een uitdaging, blijkt Marketing Automation ook een trend te zijn waar bedrijven op willen inspelen. Lees hier meer over in onze blog

Een andere opvallende uitdaging blijkt de wetgeving te zijn. In 2017 was voor 1% van de respondenten de wetgeving een uitdaging, dit jaar is dat bij 25% van de respondenten. Hoogstwaarschijnlijk heeft dit te maken met de AVG die sinds dit jaar van toepassing is en die invloed heeft op de e-mailmarketing.

Hulp nodig bij het implementeren van Marketing Automation? Onze Marketing Automation specialisten staan graag voor u klaar.

Er liggen nog kansen voor e-mailmarketing

E-mailmarketing is populair, maar voor de 20% die nog geen strategie heeft liggen er nog een hoop kansen om met e-mailmarketing hun business te vergroten. Als je wel al een strategie hebt, kun je op basis van bovenstaande cijfers jouw strategie optimaliseren.

Hulp nodig bij jouw e-mailmarketing strategie? Neem contact met ons op!

Contact button SearchUser

Voor de complete E-mail Benchmark 2018, klik hier >>

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren