Gated content: wat is het en hoe zet je het in?

Gated content: wat is het en hoe zet je het in?

Gated content is iedere vorm van content waar bezoekers alleen toegang toe krijgen wanneer zij hun informatie geven. Oftewel: content achter een formulier. Dit is een veel gebruikte manier voor bedrijven om leads te verzamelen en uiteindelijk meer sales te genereren. Dit is zeker voor marketeers geen onbekend terrein. Maar hoe zet je het goed in en hoe verhoudt het zich tot ungated content? Wij delen alles wat je moet weten over gated content.

Dus, hoe werkt gated content?

In de meeste gevallen herkennen bezoekers gated content aan een CTA of Meestal komen gebruikers op uw website aan en zien ze een CTA of pop-up die hen toegang biedt tot een stukje content in ruil voor hun informatie.

Voorbeeld gated content

Nu vraag je je misschien af: “Waarom zou ik mijn content voor de doelgroep verbergen? Meestal is het doel van gated content leadgeneratie. Marketeers creëren gerichte content voor hun doelgroep en gebruiken deze om leads aan te trekken. Gated content wordt niet gebruikt voor merkbekendheids- of zichtbaarheidscampagnes omdat je met deze content geen massa aan (niet-gesegmenteerd) verkeer wilt aantrekken. Je bent juist op zoek naar heel gericht verkeer, voor wie jouw specifieke content bedoeld en relevant is.

Gated content VS ungated content

Gated content wordt ingezet voor leadgeneratie. Ungated content wordt ingezet om de SEO te verbeteren en organisch de naamsbekendheid te vergroten. Blogs, infographics of YouTube-video’s worden vaak als ungated content ingezet. Whitepapers, e-books en webinars worden vaak gebruikt voor gated content. Het grote verschil tussen gated en ungated content is dus het doel. 

Voordelen van gated content

Voor leadgeneratie is gated content zeker een goede strategie dat veel voordelen met zich meebrengt. 

  • Het verhoogt de leadgeneratie;
  • Het leidt tot meer verkoop;
  • Het biedt analyse en inzicht in jouw klanten;
  • Het maakt lijstsegmentatie voor e-mails mogelijk.

Nadelen van gated content

Gated content is ideaal, maar heeft net als alles ook een paar nadelen:

  • Gebrek aan paginaweergaven en verkeer;
  • Geen SEO-voordeel of -boost;
  • Het formulier schrikt mensen af van het downloaden van inhoud;
  • Geen merkbekendheid.

Met gated content kun je leads genereren en deze middels e-mailcampagnes omzetten in prospects. Met ungated content probeer je voornamelijk het websiteverkeer te verhogen en het vertrouwen te winnen van jouw doelgroep. Beide soorten content zijn waardevol en onmisbaar binnen jouw contentmarketingstrategie. Een logische vraag die hierop volgt, is hoe weet ik of mijn content geschikt is als gated content? Dit hangt dus af van jouw doelen. 

Wil je naamsbekendheid of leadgeneratie? 

Houd ook rekening met het type content. Grote stukken content, zoals een e-book of whitepaper zijn zeer geschikt als gated content. Kortere teksten zoals een blogposts, kun je beter inzetten als ungated content. 

Oké, je bent eruit en je kiest voor gated content. Waar begin je? 

Wij delen een aantal best practices:

  1. Creëer content voor iedere fase in de buyer’s journey;
  2. Maak een concurrentieanalyse;
  3. Voeg waarde toe aan jouw content;
  4. Bouw een sterke landingspagina;
  5. Segmenteer jouw doelgroep
  6. Meet het resultaat in Analytics

De best practices worden hieronder toegelicht.

1. Creëer content voor iedere fase in de buyer’s journey

Als een prospects de buyer journey doorlopen, gaan zij door drie verschillende fases:

  • Bewustwording
  • Overweging
  • Beslissing 

buyer journey stages - gated content

In iedere fase is het belangrijk dat jouw doelgroep content krijgt die bedoeld is om hen verder te helpen. Verder naar de volgende stap…

Bezoekers in de bewustwordingsfase zijn bijvoorbeeld geïnteresseerd in het lezen van een e-book. Terwijl een bezoeker in de beslissingsfase veel liever een demo of webinar aangeboden krijgt. Daarom is het belangrijk dat jouw content afgestemd is op iedere fase in de buyer journey. Anders zal je niet relevant zijn voor een groot aantal bezoekers. Met content afgestemd op de fases, is de kans groter dat jouw doelgroep converteert. 

2. Maak een concurrentieanalyse

Wanneer je content ideeën hebt voor iedere fase in de buyer’s journey, wordt het tijd om een concurrentieanalyse te doen. In een concurrentieanalyse onderzoek je wat jouw concurrenten doen. Dit houdt in, opzoeken wat voor content zij aanbieden. Welke content is gated of ungated? Dit geeft jou een goed beeld van welke content je kunt inzetten als gated content. 

3. Voeg waarde toe aan jouw content

Als marketeer weet je dat waarde aanbieden van essentieel belang is. Content dient niet enkel maar een lang blog te zijn met informatie. In plaats daarvan dient het bruikbare, waardevolle content te zijn.

En bovendien, relevant…

Als jouw content echte waarde biedt, stimuleert dat jouw doelgroep om het formulier in te vullen en contactgegevens achter te laten. 

4. Bouw een sterke landingspagina

Over het algemeen wordt een gebruiker na de click op een CTA button doorgestuurd naar een sterke landingspagina. Daarom is het een van de best practices voor gated content. 

Dit houdt in een: goede kop, overtuigende, relevante tekst en een formulier. 

Op deze manier landingspagina zal afleiding verwijderen en de onverdeelde aandacht van jouw bezoekers trekken. 

landingspagina creator

5. Segmenteer jouw doelgroep

Zodra de doelgroep jouw content heeft gedownload en je hun e-mailadres ontvangt, kun je jouw e-maillijsten segmenteren. Het doel van lijstsegmentatie is personalisatie. Op basis van wat je weet over een lead creëer je lijsten. Denk aan: koopgedrag, pijnpunten, behoeften of zakelijke functie. Naar ieder segment kun je zo persoonlijke content versturen.

Je kunt zo gerichte en effectieve e-mailcampagnes ontwikkelen. Stel een marketing automation workflow op waardoor leads relevante e-mails ontvangen vol met informatie die zij willen (lead nurturing), informatie die hun vraag of pijnpunten oplossen. Die personalisatie leidt tot meer conversies, meer sales en blije klanten.

6. Meet het resultaat in Analytics

Wanneer je besluit om een bepaald stuk content achter een formulier te plaatsen, kun je conversies volgen en het resultaat meten in Analytics. 

Het meten van succes is in iedere marketingstrategie essentieel. Deze informatie helpt jou om jouw doelgroep beter te begrijpen en jouw strategie te optimaliseren. 

Lees hier meer over hoe je jouw Google Analytics kunt inrichten.

Hulp nodig bij het creëren van content?

Neem dan contact op met onze specialisten!

Neem contact op

 

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.