Schurq

Google’s AMP-technologie laadt mobiele websites in enkele seconden

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Wie heeft er geen last van? Mobile pages die veel te traag laden…

En dat terwijl mobiele pagina’s steeds belangrijker worden. Meer dan 70% van de Nederlanders heeft een smartphone en sommige huishoudens hebben zelfs meerdere tablets. Het duurt niet lang meer of een website zonder mobiele pagina is zelfs nutteloos te noemen.

Het enige nadeel van mobiele pagina’s is de laadtijd…

De gemiddelde laadtijd is op dit moment 10 seconden. Maar bezoekers wachten niet langer dan drie seconden. Oftewel: laadt jouw mobiele website langer dan 3 seconden? Dan raak je hierdoor waardevolle bezoekers kwijt.

Gelukkig heeft Google de oplossing gevonden:

De Web Standaard AMP, Accelerated Mobile Pages.

Google’s AMP-technologie laat een pagina tot 85% sneller laden!

Maar wat zijn Accelerated Mobile Pages precies?

AMP zorgt ervoor dat zware en onnodige content niet wordt geladen. De belangrijkste content komt als eerste naar voren, zodat bezoekers niet hoeven te wachten. Afbeeldingen die niet direct van belang zijn worden bijvoorbeeld niet (gelijk) geladen.

Google’s AMP-technologie herkent direct of een website op een mobiel apparaat geopend wordt en laadt dan alleen de belangrijkste content voor de bezoeker, samen met het logo van de website. Verdere onderdelen, die voor de bezoeker niet waardevol zijn, worden niet geladen. Hierdoor wordt de laadtijd ingekort en het gebruiksgemak vergroot.

Een AMP website is te herkennen aan de vermelding onderaan de pagina, daar staat AMP weergegeven (zie het voorbeeld hieronder).

Wat doet AMP voor mijn website?

Door het installeren van een plugin op de website worden alle berichten en posts ontdaan van alle overbodige inhoud en wordt alleen de belangrijke content geladen. Helaas zijn er nog geen instellingen per pagina beschikbaar. De plugin werkt alleen op de gehele website.

Wil je starten met het gebruik van AMP? Zorg er dan voor dat je interne links plaatst om toch enige navigatie op de website te tonen. Als je gebruikmaakt van Yeast SEO, installeer dan de plugin: Glue for Yeast SEO & AMP, om de SEO goed te laten werken via AMP.

LET OP: De AMP plugin zorgt er niet voor dat de website automatisch hoger komt in de zoekresultaten van Google, maar Google geeft wel aan dat de laadtijd van websites een criterium is voor de ranking. Heeft jouw website een snelle laadtijd? Dan heb je wel een streepje voor op jouw concurrenten in de ranking.

Advertenties op een AMP

Als afbeeldingen al niet direct geladen worden op de mobiele website, hoe zit het dan met mijn advertenties? Vraag je jezelf nu misschien af…

Ook de advertenties worden inderdaad later geladen op een AMP. De content op de website heeft simpelweg gewoon voorrang, omdat dit hetgeen is waar de bezoeker voor komt. Daarnaast zijn de advertenties aangepast qua formaat en inhoud, zodat de advertenties geen vertraging veroorzaken.

Voor welke websites is AMP geschikt?

AMP is geschikt voor websites waarop de interactie laag is. Op dit moment werkt Google’s AMP-technologie alleen voor de aangesloten media zoals: nieuwswebsites NRC en Nu.nl en platforms als Google, Twitter en LinkedIn.

Bij veel interactie en afbeeldingen is AMP minder geschikt, aangezien deze later geladen worden.

Is jouw website geschikt voor AMP?

Wil je meer weten over AMP bekijk hier een demo over Google’s AMP-technologie. Direct jouw website geschikt maken voor mobiele devices? Lees dan de AMP manual van Google.

Natuurlijk kun je ook altijd contact met onze Google specialisten opnemen

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2