Het belang van Psychographics in marketing

Het belang van Psychographics in marketing

Stel, je deelt elke week een e-book of whitepaper op Facebook maar niemand download het. Waar ligt dan het probleem? Is er dan écht niemand geïnteresseerd? Wij kunnen je vertellen dat dit niet het probleem is. Het is waarschijnlijk omdat je de psychographics van de doelgroep negeert. Ontdek in dit blog het belang van psychographics in marketing.

Wat zijn psychographics?

Je kunt psychographics vergelijken met demografische gegevens, maar dan zijn ze net iets specifieker. Demografische gegevens laten zien wie je doelgroep is, terwijl psychographics de ‘waarom’ achter een aankoop geven. Demografische gegevens bestaan onder andere uit: geslacht, leeftijd, inkomen, burgerlijke staat en andere saaie feiten. Psychografische informatie bestaat voornamelijk uit: gewoonten, hobby’s, bestedingsgewoonten en waarden van de doelgroep. Je kunt jouw doelgroep effectiever bereiken als je zowel de demographics als de psychographics begrijpt. De combinatie van deze gegevens vormen jouw buyers persona. Dit is een gedetailleerd profiel van iemand uit jouw doelgroep. 

Wanneer je enkel de demographics gebruikt, heb je slechts een vaag profiel. Psychographics geven veel meer inzicht in de beweegredenen van iemand. Er zijn heel veel segmenten in psychographics, maar de populairste zijn wel de persoonlijkheidskenmerken, levenscyclusfase, interesses, houdingen of overtuigingen en activiteiten. Als marketeer kun je ook onderscheid maken tussen koopurgentie, sociale klasse, inkomen en meer.

Psychographics vs Demographics

Segmentatie is een erg belangrijk onderdeel binnen marketing. Zeker om content te maken voor specifieke groepen, waarmee je leads sneller kunt omzetten in klanten. Echter vallen individuen die tot dezelfde demografische groep behoren, niet automatisch ook in dezelfde psychografische groep. Potentiële klanten kunnen verschillende gewoonten, interesses, voorkeuren en waarden hebben die hen uniek maken in hoe marketeers zich op hen moeten richten.

Er zijn enkele belangrijke verschillen tussen psychografie en demografie die jouw marketingprestaties positief kunnen beïnvloeden.

Demographics:

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Burgerlijke staat
  • Afkomst 
  • Locatie
  • Opleidingsniveau
  • Religie

Psychographics:

  • Persoonlijkheidskenmerken
  • Lifestyle
  • Maatschappelijke klasse
  • Attitude
  • Principes en overtuigingen
  • Activiteiten en interesses

Voorbeeld van een buyer persona met Psychographics in marketing

Als consumenten een aankoopbeslissing nemen, laten zij zich vaak leiden door hun attitude en subjectieve perceptie. Psychographics dekken deze aspecten in het aankoopproces. Demografische gegevens vormen een goede basis. Je kunt je doelgroep in grote lijnen verdelen, maar psychographics bieden jou veel meer invloed op de conversies.

Demografische gegevens vertellen je bijvoorbeeld iets over de leeftijd van een persoon, maar psychografische gegevens vertellen welk probleem een persoon ondervindt.

Psychografische Factoren 

Psychografische segmentatie is vergelijkbaar met gedragssegmentatie. Er worden groepen gemaakt op basis van meer persoonlijke en individuele criteria. Consumentenpsychologie is vooral geïnteresseerd in levensstijl, gedrag en interesses. Onze unieke psychologische profielen – ons temperament, persoonlijkheid, en eigenaardigheden – hebben een grote invloed op ons gedrag als consumenten.

Als je jouw doelgroep wilt segmenteren op basis van levensstijl, kijk je onder andere naar waar individuen zich bevinden in hun levenscyclus. Zitten ze bijvoorbeeld nog op school, of werken ze? 

De gewoonten of interesses van een consument kunnen een marketeer vertellen over waar deze consumenten veel aan denken en waaraan zij deelnemen. Op deze manier kun je acties aanbieden of adverteren op specifieke onderwerpen. Tevens is het belangrijk om rekening te houden met de customer journey. In welke fase bevinden zij zich?

Psychografische Profilering

Wanneer je een unieke beschrijving van de attitude, gewoonten en interesses van een individu of groep samenstelt, wordt dit een psychografisch profiel genoemd. Het is vergelijkbaar met een persona. Het is eigenlijk een verzameling consumentenwaarden en gedragingen die het meest bruikbaar zijn voor die diensten/producten van een organisatie. Omdat consumenten beslissingen vaak nemen op basis van psychographics zoals persoonlijke voorkeuren of waarden, is zo’n persona zeer belangrijk.

Persoonlijkheid beïnvloedt veel van ons denken en ons daaropvolgende gedrag, dus het begrijpen van de psyche van jouw publiek kan het bereik, de advertentiestijl en het imago van jouw merk aanzienlijk verbeteren.

Psychographics verzamelen

Nu je weet wat psychographics precies zijn, is de vraag: ‘Hoe verzamel je deze gegevens?’ Dit kan op twee manieren:

1. Huidige klanten interviewen

Als je de juiste vragen stelt, kun je erachter komen wat jouw klanten belangrijk vinden of wat hun probleem is. Je kunt ook een klantenonderzoek versturen en hier eerlijk in uitleggen dat je jouw klanten beter wilt begrijpen om hen beter van dienst te kunnen zijn. De meeste klanten delen dit graag.

2. Website analytics onderzoeken

Wil je het onderzoek liever achter de schermen houden, dan kun je de analytics van jouw website gebruiken. Bekijk waar bezoekers op geklikt hebben, welke pagina’s hebben zij bezocht of wat hebben zij gedownload. Dit kan zeer effectief zijn. Je kunt in de website analytics de acties achterhalen die bezoekers hebben gedaan. Echte motivaties van mensen worden op deze manier onthuld. 

Tevens kun je ook in een aanvraagformulier al om extra informatie vragen. Bijvoorbeeld naar de reden, waarom heeft iemand iets gedownload? Zo kom je er direct achter welke leads, warme leads zijn.

Aanvraagformulier met extra vraag

Gebruik Psychographics in Marketing

Hoe gebruik je de verzamelde psychographics in marketing? Zodra je begrijpt wat belangrijk is voor jouw buyer persona, weet je waar je diegene kunt vinden en de conversie kunt stimuleren. Je kunt o.a. adverteren op de kanalen waar hij/zij zich bevindt. En inspelen op de interesses of de urgentie die iemand heeft. Heeft iemand bijvoorbeeld interesse om zich te verder te ontwikkelen binnen een bepaald vakgebied? Dan kun je vragen waar degene graag in door wilt groeien. Bekijk hieronder het voorbeeld.

De opt-in kan een e-book zijn over een specifieke branche:

e-book-accountancy-branche

In het aanvraagformulier stel je dan de vraag: “Waar wilt u in groeien?” Op deze manier kun je de leads segmenteren op basis van psychographics en specifieke content toesturen.

Downloadformulier

Je kunt de buyer persona dan informatie geven over hoe jouw training of consultancy anderen geholpen heeft. Bijv. een enorme tijdbesparing, een betere rol binnen de organisatie. Zorg ervoor dat dit terugkomt in bijv. recensies/testimonials. Lees hier de volledige case om de opvolging te bekijken. 

Meer gekwalificeerde leads

Zodra je meer weet over de interesses, problemen en beweegredenen van jouw doelgroep, kun je dit verwerken in je content en advertenties. Zodra je het weet, stromen de gekwalificeerde leads binnen! Heb je nog vragen over psychographics in Marketing? Wij helpen je graag verder!

Neem contact op

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.