Schurq

Het Coronavirus & Thuiswerken: Met deze 11 tips blijf je productief

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Opeens geen last meer van de kantoortuin die laatst nog zo in het nieuws was. We zitten door een uitzonderlijke situatie bijna allemaal thuis. In verband met het Coronavirus hanteren ook wij een protocol en een aangepaste werkwijze. Zo willen wij besmetting zoveel mogelijk voorkomen. Als jij geen vitaal beroep hebt en de mogelijkheden er zijn, zul je hoogstwaarschijnlijk net als wij thuiswerken tot 6 april. Wij willen je in deze onzekere tijd natuurlijk op online marketinggebied ondersteunen. Om te beginnen delen we 11 tips zodat je niet in een pyjama sleur raakt, maar productief kunt thuiswerken.

Onze maatregelen:

  • De afspraken met klanten blijven staan, maar zullen bij voorkeur telefonisch of via Skype gevoerd worden;
  • Onze medewerkers werken zoveel mogelijk vanuit huis tot nader order;
  • Ons bedrijf blijft wel geopend en wij zullen ook bereikbaar blijven;
  • Wij houden de maatregelen van de overheid scherp in de gaten en houden je op de hoogte bij eventuele wijzigingen.

Mocht je vragen hebben, Neem contact op!

Pas je marketing aan op de actualiteit

Sommige campagnes hebben misschien helemaal geen effect in deze periode. Veel bedrijven zijn gesloten en evenementen zijn gecanceld. Werkzaamheden liggen stil. Maar de digitale wereld niet. Speel in op de actualiteit, pas je marketing aan! De juiste communicatie naar jouw klanten is nu belangrijker dan ooit. 

Onze specialisten staan voor iedereen klaar. Ook wij staan voor enkele uitdagingen met klanten die het lastig hebben. Wij proberen te helpen waar we kunnen. Heb je bijvoorbeeld extra content en communicatie nodig omdat je beurs of event niet doorgaat? Of wil je op een andere manier nieuwe leads genereren omdat dit op de huidige manier door de hele situatie niet kan? Wij kunnen je helpen met een nieuwe of tijdelijke online marketingstrategie.

Heb je hier interesse in? Neem dan contact met ons op. Wij zijn voorstander van elkaar (zakelijk) ondersteunen waar mogelijk in deze tijd.

[su-button url=”/contact” type=”1″ target=”_blank”]Neem contact op[/su-button]

Thuiswerken, jezelf zo effectief en efficiënt mogelijk inzetten

Het is zo verleidelijk… je zit de hele dag thuis dus die pyjama kan toch gewoon aanblijven? 

Nee…. 

Laat je niet meeslepen in het feit dat je thuis zit. Je gaat je hierdoor alleen maar slomer voelen. 

Tip #1. Volg jouw normale ochtendroutine

Als je naar kantoor moet, heb je waarschijnlijk een ochtendroutine. Sla deze routine niet over omdat je thuisblijft. Wij adviseren om niet direct vanuit bed in pyjama achter je laptop te kruipen. 

Of erger nog…. Je blijft in bed liggen en pakt je laptop in bed op schoot. Deze verleiding is groot, zeker als je geen goed bureau in huis hebt. Toch raden wij dit af. Je blijft zo een beetje in een slaap & bed modus. Je voelt je een stuk slomer en nog belangrijker: het is slecht voor je rug! 

Sta op, net als dat je normaal gesproken doet als je naar kantoor gaat. Kleed je aan en volg je ochtendroutine. Natuurlijk hoef jij je niet in je kantoorpakkie te hijsen. Je kunt ook iets comfortabels aantrekken of iets waarin jij je juist actief voelt.  

Uiteraard kun je af en toe even een uurtje vanaf de bank thuiswerken, maar voorkom dat dit langer wordt en je minder productief bent. 

Kleed je aan - thuiswerken

Tip #2. Fris jezelf op

Net als dat het belangrijk is om je pyjama te verwisselen voor schone kleren, is jezelf opfrissen ook belangrijk. Denk aan je gezicht wassen of douchen en tandenpoetsen. Dit zorgt ervoor dat je jezelf weer fris voelt en lekker aan de (werk)dag kunt beginnen.  

Tip #3. Sluit je douche af met een koude straal 

Normaal ga je misschien op de fiets naar kantoor, fiets je naar de trein of bus of moet je in ieder geval naar buiten om je auto in en uit te stappen. Door het thuiswerken, mis je deze frisse start ‘s ochtends. Douche jij in de ochtend? Dan raden wij je, naast de tip om jouw normale ochtend routine aan te houden, aan om jouw douche af te sluiten met koud water. Uit een Nederlands onderzoek blijkt namelijk dat dit zorgt voor een hoger energieniveau en een lager ziekteverzuim. 

Tip #4. Sla je ontbijt niet over

Wanneer je thuiswerkt, stel je al snel je ontbijt uit tot later op de ochtend. Als je dit sowieso al deed, is er niks aan de hand. Maar valt je ontbijt normaal gesproken wel binnen je ochtendroutine, doe dit nu dan ook. Word rustig wakker en ontbijt voordat je aan jouw werk begint. 

Tip #5. Creëer een prettige thuiswerkplek

Op kantoor heb je een eigen werkplek. Je kunt er ‘s ochtends zo aanschuiven. Als je geen kantoortje thuis hebt, is dat nu waarschijnlijk niet het geval. Maar een goed verzorgde werkplek heeft veel invloed op jouw productiviteit. Neem de tijd om een prettige werkplek te creëren. Tijdens de inrichting is er een aantal punten om op te letten:

  • Stoorzenders
    Aangezien deze periode veel mensen thuiswerken, is de kans groot dat er ook bij jou thuis anderen aanwezig zijn. Heb je de mogelijkheid om alleen in een kamer te werken, doe dit dan vooral. Is dit niet mogelijk, zet dan een goede koptelefoon op met bij voorkeur muziek om je goed te concentreren. Zo word je minder snel afgeleid door jouw partner of huisgenoten. 

  • Een nette of een rommelige werkplek
    Uit onderzoek blijkt dat een nette en een rommelige werkplek beide een andere invloed hebben op jouw productiviteit. Een nette werkplek zorgt ervoor dat je een ingewikkelde opdracht beter kunt afronden en je geconcentreerd blijft. Een rommelige werkplek zorgt ervoor dat je op ideeën wordt gebracht. Gooi nu niet direct je hele bureau of tafel vol, maar hang bijvoorbeeld wat dingen op de muren om je heen.

  • Planten op jouw werkplek
    Uit onderzoek blijkt dat jouw productiviteit, concentratievermogen en tevredenheid met wel 15% tot 19% wordt verhoogd wanneer je een plant bij jouw werkplek neerzet. 

Tip #6. Hanteer jouw kantoorritme

Jouw kantoorritme hanteren, begint al bij je ochtendroutine. Maar het heeft ook invloed op je eetgedrag. Als je een huis vol lekkere (ongezonde) snacks hebt, is het verleidelijk om deze te pakken in plaats van een goede lunch. Maar chips of iets anders in die richting geeft jouw lichaam niet voldoende energie. Maar dat wist je waarschijnlijk al. Probeer daarom je normale kantoorritme aan te houden. Maak tijd vrij om te lunchen. Het is in principe een normale werkdag, alleen werk je nu vanuit huis. Als je niks in huis hebt voor de lunch, kun je gerust als pauze even naar de supermarkt! Of maak een lekkere wandeling buiten tijdens de lunchpauze. 

Tip #7. Neem regelmatig een korte pauze

Op kantoor neem je onbewust kleine pauzes tussendoor. Je haalt even koffie of je kletst kort met je collega’s. Deze sla je thuis al snel over. Je hebt immers geen collega’s om je heen. 

Uit onderzoek blijkt dat de Nederlandse bevolking te weinig pauze neemt, in vergelijking met andere landen in Europa. Terwijl uit een ander onderzoek blijkt dat jouw productiviteit juist verhoogd wordt wanneer je vaker een korte pauze neemt. Probeer jouw werkplek een aantal minuten te verlaten, zodat je er daarna weer volop tegenaan kunt gaan. 

Zet je timer wanneer je pauze houdt, zodat het niet uit de hand loopt ;). Een aantal voorbeelden van korte pauzes:

  • 25 minuten werken en een korte pauze van 5 minuten;
  • Pauze van een half uur om te lunchen;
  • Neem elk uur een pauze van 5 minuten of neem elk half uur een pauze van 2 minuten. 

Denk niet dat je met meerdere pauzes een minder productieve dag hebt. Zoals net al genoemd is, is het juist gezond om even wat tussendoor te doen. Je kunt ook denken aan een douche tussendoor of een powernap. Het blijkt zelfs dat je daarna weer een stuk productiever bent.

Tip #8. Sluit jezelf niet af van de buitenwereld

We moeten misschien in quarantaine, maar dat betekent niet dat jij je af moet sluiten van de buitenwereld. Hou digitaal of telefonisch contact met je collega’s. Bijvoorbeeld via Skype, Google Hangout of Facetime. Hetzelfde geldt voor je vrienden. Die kun je ook af en toe een belletje geven, zodat je niet helemaal vervreemd van de buitenwereld ;)! We weten immers niet hoe lang dit nog gaat duren.

#9. Kinderen in huis? Deel je werkdag op

Werken met jouw kinderen om je heen kan een enorme uitdaging zijn. Probeer daarom om jouw werkdag op te delen. Zo kun je tussendoor ook tijd besteden aan de kinderen. Speel even met hen en vertel ze daarna dat je weer aan het werk moet. Je kunt ook samenwerken. Geef jouw kinderen een kleurplaat en zet ze naast je neer. Of geef je kinderen een eigen ”werkplek” met speelgoed. Kies ‘s ochtends samen speelgoed uit en geef een opdracht voor die dag.

#10. Maak afspraken thuis

Je zult misschien niet de enige thuis zijn die moet thuiswerken. Het is daarom belangrijk om afspraken te maken. Je wilt elkaar niet afleiden. Geef aan elkaar door wanneer je in een belangrijke bespreking zit, waar je in het huis werkt, wanneer je niet gestoord wilt worden en wanneer er pauzes zijn. Lunchen kan natuurlijk samen, zo blijf je ook nog een beetje in contact met elkaar!

#11. Stop op tijd

Thuis vergeet je de tijd eerder dan op kantoor. Er zijn geen collega’s die je om 17:00 naar huis ziet gaan. Zet een alarm op de tijd dat je klaar wilt zijn met werken, zodat je niet te lang doorgaat. Je hebt tenslotte ook tijd voor jezelf nodig. Zo kun je morgen weer fris en fruitig met een nieuwe thuiswerkdag starten.

Meer tips voor thuiswerken nodig of wil je hulp op online marketinggebied?

Neem contact op!

 

 

Bron: Coronakrant

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren