Hoe belangrijk zijn zoekwoord ranglijsten nog voor SEO?

Hoe belangrijk zijn zoekwoord ranglijsten nog voor SEO?

Een lange tijd waren zoekwoord ranglijsten een belangrijk onderdeel om SEO prestaties te meten. Een aantal jaar geleden kon je in Google Analytics exact zien via welke zoekwoorden men op jouw website kwam. Diverse updates zorgden ervoor dat deze informatie niet meer beschikbaar is. Zowel binnen Google Analytics als in de Keyword Planner van Google Ads. In dit blog delen wij hoe waardevol zoekwoorden ranglijsten eigenlijk nog zijn voor jouw SEO.

Om het geheugen even op te frissen: de Google Keyword Ranking geeft aan waar jouw webpagina wordt gepositioneerd binnen de SERP’s (zoekmachine resultaat pagina’s), zodra iemand een zoekwoord invoert. Een SERP bevat 10 (organische) resultaten. Hoe hoger de positie van jouw pagina, hoe meer organisch verkeer die pagina (waarschijnlijk) zal krijgen. Men klikt namelijk sneller op resultaten op de eerste pagina van de zoekresultaten dan dat men doorklikt naar de tweede pagina.

Tegenwoordig zijn er echter nog andere factoren die bepalen of jouw website op die eerste SERP terechtkomt.

Updates binnen Google

Een aantal jaar geleden zorgde een grote update binnen Google Analytics ervoor dat je niet langer kunt achterhalen welke zoekwoorden bijdragen aan het organische verkeer naar jouw website.

Zoekwoord niet zichtbaar in Google

De andere grote update binnen Google Ads veranderde de schatting in het bereik van het zoekvolume. Eerst werd er nauwkeurig getoond hoe vaak een zoekwoord gebruikt werd. Nu staat er dat het zoekwoord tussen de 1.000 en 10.000 keer wordt gebruikt.

Marketeers worden door dit soort updates gedwongen om over te schakelen naar een inhoudsgerichte contentstrategie en minder te focussen op afzonderlijke zoekwoorden.

Computer

De zoekwoord ranglijsten zijn onnauwkeurig

De kritiek op basis van de classificatie van zoekwoorden is vooral gericht op het feit dat het grotendeels onnauwkeurig is. De redenen hiervoor worden onderverdeeld in twee categorieën:

#1. Personalisatie
Google levert gepersonaliseerde zoekresultaten aan gebruikers op basis van hun zoekgeschiedenis.

Voorbeeld: Iemand bezoekt de website van een bepaalde reisorganisatie en zoekt op een later moment in Google naar vakanties. Dan is de kans groot dat Google de ranglijst van zoekresultaten aanpast om de eerder bezochte reisorganisatie bovenaan te tonen.

Iemand die niet eerder die website heeft bezocht, krijgt deze niet bovenaan de ranglijst. Hierdoor is het dus lastig te bepalen welke website qua SEO nou eigenlijk bovenaan de ranglijst staat. Dit kan namelijk per gebruiker verschillen.

#2. Device en locatie
Google heeft zich de afgelopen vijf jaar erg ontwikkeld. Google kan tegenwoordig achterhalen vanaf welke device je een zoekopdracht uitvoert en vanaf welke locatie.

Een zoekopdracht krijgt zo een hele andere betekenis. Vroeger zou je als je ‘Restaurants in Amsterdam’ een lijst krijgen met websites die schrijven over restaurants in Amsterdam of een restaurant zijn. Tegenwoordig krijg je als je in Amsterdam rondloopt en om 18:30 uur naar ‘Restaurants in Amsterdam’ zoekt, een lijst met restaurants bij jou in de buurt. Je krijgt hierdoor veel meer (relevante) informatie van Google.

Google kan zien waar jij je bevindt terwijl je zoekt en op welk apparaat je de opdracht uitvoert. Google zal de zoekopdracht als volgt zien: “Welke restaurants zijn op dit moment open voor diner in het centrum van Amsterdam?”. Google kan dus de zoekresultaten volledig aanpassen aan de situatie van de gebruiker.

Hierdoor is het ook weer lastig te bepalen welke website qua SEO bovenaan de ranglijst staat.

Zoekwoord ranglijsten - restaurants in Amsterdam

3 functies die de zoekwoord ranglijsten verstoren

Een hoge score op de zoekwoord ranglijsten hoeft niet altijd gelijk te staan aan grote hoeveelheden organisch verkeer. Door de verschillende uitgevoerde updates is er veel zichtbaarheid in de zoekvolumes verloren gegaan.

Er zijn drie zoekfuncties die de zoekwoord ranglijsten kunnen verstoren:

#1. Featured snippet – Featured snippet, oftewel uitgelichte fragmenten, zijn de verbeterde zoekresultaten die helemaal bovenaan de zoekpagina’s verschijnen. Vanwege het formaat van de featured snippet kunnen ze veel hoeveelheid verkeer opslokken tegenover de resultaten die daaronder staan.

Featured snippet

#2. Video’s – Video’s spelen de laatste jaren een steeds grotere rol binnen de content marketing strategieën. Video’s waarvan Google heeft vastgesteld dat de inhoud aansluit bij de zoekopdracht worden getoond in de zoekresultaten. Deze video’s kunnen het verkeer van de websites die daaronder staan verminderen!

Video's in SERP

#3. Fotopakketten
Fotopakketten zijn grote groepen met afbeeldingen die Google bovenaan de zoekresultaten toont. De afbeeldingen kunnen zo groot zijn dat ze ervoor zorgen dat de overige zoekresultaten minder goed zichtbaar zijn.

Hoe zit het nu met de zoekwoord ranglijsten?

Het komt erop neer dat de zoekwoord ranglijsten niet altijd meer 100% nauwkeurig zijn. Dus als jouw website pas op de derde pagina van de zoekresultaten verschijnt, betekent dit niet dat jouw website qua SEO slecht presteert. Dit heeft slechts te maken met de genoemde updates en verstoringen. 

Echter hoeft dit niet te betekenen dat de zoekwoord ranglijsten niet meer bruikbaar zijn. De zoekwoord ranglijsten kunnen handig zijn om SEO-problemen te achterhalen die zich voordoen op je site. Onthoud alleen wel altijd goed dat de gegevens die je bekijkt gerelateerd aan de zoekwoorden niet altijd 100% nauwkeurig zijn. 

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.