Schurq

Hoe kun je de conversie van je website optimaliseren? (1/2)

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Krijgt je website steeds meer bezoekers maar weet je niet waarom ze afhaken bij de betalingspagina? Misschien is het tijd om Hotjar te gebruiken.

Veel marketing bureaus zetten tegenwoordig Hotjar in voor hun klanten - zo ook SearchUser.

De reden hiervoor is dat je met Hotjar enorm veel mogelijkheden hebt om het (live) gedrag van jouw website bezoeker in detail te analyseren.

Zodat je precies ziet welke elementen in je website een positieve invloed hebben op de conversie, en welke elementen overbodig ofwel belemmerend zijn.

Met Hotjar heb je voor een laag bedrag (start = gratis) toegang tot 7 krachtige tools, welke je allemaal kunt inzetten om de juiste keuzes te maken met betrekking tot je web design. Deze 7 tools zijn: heatmaps, video opnames, funnel analyse, form analyse, surveys, polls en zelfs 'user testing'.

In dit blog lees je wat de mogelijkheden zijn van de twee meest gebruikte onderdelen: heatmaps en visitor recordings.

In het volgende blog lees je hoe funnel analyse en form analyse kunnen helpen om je website te optimaliseren.

WAT ZIJN DE MOGELIJKHEDEN VAN HEATMAPS?

Heatmaps laten je kennis maken met de gebruikers van jouw website, door de activiteiten van bezoekers op de voet te volgen.

3 verschillende heatmaps volgen die activiteiten, elk op een andere manier. Dit zijn de beweging-heatmap, klik-heatmap, en scroll-heatmap.

Beweging-heatmap

website optimalisatie - hotjar

Een beweging-heatmap laat de beweging van de muis zien op een pagina, en is ideaal geschikt om te zien welke elementen op je website pagina's de meeste aandacht krijgen van je bezoekers.

Je kunt een beweging-heatmap vergelijken met eye-tracking software, waarmee kun je dus analyseren waar men naar kijkt op je pagina en belangrijker nog, waar men niet naar kijkt.

Wil je dat een bepaalde tekst wordt gelezen of dat een afbeelding het middelpunt is van de pagina? Dan is een beweging-heatmap een geschikte oplossing.

Zodra uit de beweging-heatmap blijkt dat naar de bezoekers naar 'verkeerde' elementen van de website bewegen, of dat ze conversie elementen volledig negeren, dan kan de website aangepast worden aan de hand van deze analyse.

Klik-heatmap


Een klik-heatmap laat zien waar bezoekers op klikken.

Heb je meerdere conversiebuttons toegevoegd op de website maar wordt er te weinig op geklikt? Aan de hand van deze analyse kun je nagaan waarop wel wordt geklikt.

Als men veelal klikt op de afbeelding in plaats van de conversiebutton, kan dit probleem al worden opgelost door een andere afbeelding.

Scroll-heatmap

Deze heatmap laat zien tot hoever bezoekers omlaag scrollen. Heb je een lange homepagina en ben je benieuwd hoeveel mensen de onderste elementen zien? Dan kan deze heatmap je helpen bij de optimalisatie van de pagina. Zo kun je testen welke informatie belangrijk is en dus gelezen wordt.

HOE PAS JE HOTJAR HEATMAPS TOE OP JE WEBSITE

Elke heatmap heeft zijn eigen kracht en specifieke input. Echter, een combinatie van deze drie heatmaps levert uiteraard een nog diepere analyse op.

De klik- en beweging-heatmap geven aan wat de belangrijkste buttons, afbeeldingen en teksten zijn voor de bezoeker. Dit, in combinatie met de scroll-heatmap laat zien tot waar de pagina wordt bekeken. Zo kun je analyseren dat belangrijke onderdelen verder naar boven geplaatst moeten worden omdat de pagina ‘maar’ tot de helft wordt bekeken.

Stap 1:  onderzoek waar de website verbeterd kan worden (bijvoorbeeld Google Analytics) en stel vast welke extra inzichten je met het gebruik van heatmaps wilt verkrijgen.
Stap 2: stel de heatmaps van Hotjar in op je website en analyseer de uitkomsten
Stap 3: wijzig de website aan de hand van deze uitkomsten en zet de heatmaps weer aan om de aanpassingen te testen.

VISITOR RECORDINGS

Heb je niet genoeg aan heatmaps en zou je graag live willen zien wat jouw website bezoekers doen? Dan is het gebruik van de visitor recordings een uitkomst.

Met visitor recordings kun je namelijk je websitebezoekers op de voet volgen en de website hierop aanpassen.

Zo kun je tot precies zien waar website bezoekers tegenaan lopen op je website (denk eens aan je betaalpagina!).

Vooraf stel je in welke website bezoekers ‘belangrijk’ zijn - bijvoorbeeld wanneer je uitsluitend website bezoekers wilt bekijken die je betaalpagina of je formulier pagina hebben bezocht. Zodra een bezoeker aan deze profielomschrijving voldoet, wordt zijn bezoek opgenomen, zodat je deze beelden kunt bekijken, om te zien hoe de website wordt gebruikt door die specifieke bezoeker. De visitor recordings kun je in 4 stappen toepassen op jouw website:

Stap 1: doelgroep profiel instellen en recordings activeren

Bepaald wordt van welke bezoekers je de bewegingen wilt opnemen. De bezoekers van een bepaalde pagina, bezoekers die een bepaalde tijd op de website verblijven, bezoekers die minimaal 3 keer de website bezocht hebben etc.

Stap 2: beelden analyseren

De opnames laten je het beeldscherm van de gebruiker zien, waardoor je kan zien welke pagina’s hij bezoekt, wat hij interessant vindt en waar hij op klikt. Door zo specifiek op gebruikers in te zoomen kan geanalyseerd worden waar verbeteringen mogelijk zijn.

Stap 3: website aanpassen
Pas de verbeterpunten aan op de website en start nieuwe opnames, zo kun je onderzoeken of de veranderingen het juiste effect hebben.

Onderstaand een visitor recording van onze eigen website SearchUser.nl

Klik hier voor een visitor recording van SearchUser.nl

WELKE TOOL GA JIJ GEBRUIKEN OM JE WEBSITE TE OPTIMALISEREN?

  1. Klik-heatmap: welke afbeeldingen en buttons zijn belangrijk en moeten klikbaar zijn?
  2. Beweging-heatmap: waar vestigen website bezoekers de meeste aandacht op?
  3. Scroll-heatmap: tot waar wordt je pagina gelezen?
  4. Visitor recordings: tegen welke problemen lopen de website bezoekers van mijn website aan?

Ben je benieuwd naar de tools van Hotjar? In het volgende blog lees je hoe je kunt zien bij welke stap in de conversiefunnel je bezoekers afhaken en hoe je de formulieren op je website kunt analyseren.

Wil je meer lezen over Hotjar? Klik hier

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2