Hoe maak ik een workflow in marketing Automation?

Hoe maak ik een workflow in marketing Automation?

Een marketing automation workflow is niets meer dan een reeks opeenvolgende logische gebeurtenissen die automatisch geactiveerd worden door vooraf ingestelde triggers en filters. Maar met zoveel verschillende mensen in de wereld heb je voor iedere doelgroep een andere aanpak nodig. Daarom is het belangrijk om voor jouw doelgroep(en) een specifieke workflow te maken die aansluit op hun wensen en behoeften.

Een workflow opmaken is eigenlijk heel eenvoudig en kun je stap voor stap doen.

Dit is ons stappenplan om een marketing automation workflow te maken:

Stap 1:

De start: kies een trigger die de lead nurturing cyclus start, bijvoorbeeld zodra een lead een bepaald formulier invult.

marketing automation workflow

Stap 2:

Vanuit de trigger kun je een actie toevoegen, bijvoorbeeld: just na start “verzend e-mail [naam e-mail] of just na start “verstuur notificatie naar [e-mailadres]”.

Je kunt zelf kiezen wanneer je deze actie wil laten uitvoeren. Je kunt dus ook zeggen in plaats van just na start, een x aantal minuten, dagen, weken en zelfs maanden na start.

marketing automation workflow

Stap 3:

Voorwaarden controleren – op basis van het gedrag van de leads kun je voorwaarden instellen. Bijvoorbeeld “contact komt terug op de website” of “contact heeft gereageerd op [naam e-mail]” → verstuur [naam e-mail].

Je kunt de workflow bijvoorbeeld ook beëindigen wanneer iemand converteert, dan hoeven die contacten de e-mail reeks niet meer te ontvangen.

workflow marketing automation

Stap 4:

Herhaal acties – je kunt de acties die je in stap 3 hebt toegevoegd ook herhalen. Bijvoorbeeld dat een contact na een klik op een bepaalde link in de e-mail in een nieuwe reeks e-mails komt die aansluiten op de klik op de link.

Stap 5:

Extra acties – jouw workflow hoeft niet alleen te bestaan uit e-mails versturen na bepaalde actie. Je kunt ook contacten ook een tag geven wanneer zij zich begeven binnen bepaalde stadia. Bijvoorbeeld een tag wanneer iemand een download heeft gedaan of upgrade. Je kunt heel veel acties toevoegen aan je workflow. Zo creëer je een salesfunnel waar jouw leads in terecht komen.

Stap 6:

Contacten aan salesfunnels toevoegen – tijdens de workflow kun je ervoor kiezen om contacten aan een salesfunnel toevoegen. Bijvoorbeeld wanneer iemand van ‘nieuw contact’ naar een ‘prospect’ gaat. Je kunt dan zelfs instellen dat jouw salesmedewerker een notificatie krijgt wanneer degene de tag “prospect” krijgt.

lead acties

Stap 7:

Einde – Als je er zeker van bent dat je alle marketing tricks gebruikt heb die je wilde, kun je de workflow afronden.

marketing automation workflow

Uiteindelijk kan jouw workflow er dan als volgt uitzien:

workfow

SharpSpring marketing automation workflows

Om een workflow te bouwen maken wij bij SearchUser gebruik van de marketing automation software SharpSpring. De software biedt een functionaliteit waar je heel gemakkelijk workflows in kunt creëren voor marketing automatisering. Door middel van de vertakkingslogica kun je de workflow uitbreiden. Je kunt taken en actiegroepen combineren, zodat er automatisch contact wordt gemaakt met jouw lead op een bepaald moment. Dit verhoogt de conversie. Daarnaast kan je in de workflow lead nurturing campagnes en bericht triggers opstellen gepersonaliseerd per lead.  

SearchUser is marketing automation partner van SharpSpring. Wij zijn de grootste en goedkoopste aanbieder in Nederland. Onze specialisten willen jou graag helpen met het bouwen van jouw workflows in SharpSpring!

Hulp nodig bij het opmaken van een workflow?

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.