Hoogwaardige leads via LinkedIn ‘long form posts’

Hoogwaardige leads via LinkedIn ‘long form posts’

LinkedIn is inmiddels uitgegroeid tot het grootste social media platform voor B2B-bedrijven. Als B2B bedrijf kun je het je eigenlijk niet meer veroorloven om niet aanwezig te zijn waar jouw doelgroep zich bevindt.

Maar hoe publiceer je nu artikelen op LinkedIn voor meer leadgeneratie?

Uit het onderzoek van Buzzsumo en het Content Marketing Institute is LinkedIn het beste social media platform om leads te genereren. Met meer dan 6 miljoen gebruikers in Nederland bedient het platform een flink deel van de markt.

Wij Nederlanders behoren trouwens tot een van de landen met de meest actieve LinkedInners. We staan al jaren in de top-3 ‘most engaged LinkedIn countries’. Nog een reden om met LinkedIn articles te starten.

Met ‘LinkedIn articles’ halen veel B2B bedrijven al indrukwekkende resultaten. Veel professionals delen waardevolle content. Als je dit op de juiste manier inzet, komt jouw content direct onder de aandacht bij jouw relevante doelgroep. Bovendien werk je tegelijkertijd aan jouw naamsbekendheid en autoriteit binnen het vakgebied.

Op LinkedIn kun je op verschillende manieren content delen. Je kunt een statusupdate plaatsen die jouw netwerk ziet, maar je kunt ook andere vormen van content publiceren. 

LinkedIn mogelijkheden:

– (Lange) artikelen via LinkedIn Articles (ook wel bekend als LinkedIn Pulse)

– Presentaties via SlideShare

Wij leggen je in dit artikel uit hoe je hoogwaardige leads kunt genereren door lange artikelen te delen op LinkedIn.

Eén nadeel: je kunt vanuit een bedrijfspagina geen long form posts plaatsen op LinkedIn. Het artikel komt op jouw persoonlijke account terecht. Maar, voordat je nu abrupt stopt met lezen…

Je kunt het artikel vanuit jouw account delen op een bedrijfspagina.

LinkedIn ‘Long Form Posts’ publiceren 

Via LinkedIn kun je zogenoemde ‘Long Form Posts’ publiceren. Dit zijn updates van duizend woorden of meer. Net als bij Google geldt, hoe meer woorden hoe beter. Zo lang je de content maar relevant houdt. Het is een manier om jouw kennis onder de aandacht te brengen bij een groter publiek. Zeker wanneer zij jouw content gaan liken en delen.

Google long form posts delen

Maar hoe kom je aan nieuwe leads?

Door deze met originele, authentieke en relevante content naar je toe te trekken.

Een van de beste manieren voor B2B marketeers is om dat te doen door regelmatig LinkedIn artikelen te publiceren.

LinkedIn Articles begon een paar jaar geleden als ‘LinkedIn Pulse’. In eerste instantie was Pulse een exclusief platform voor ‘thought leaders’, zoals Sir Richard Branson. Het publicatieplatform is sinds 2015 open gegaan voor een groter publiek. Nu mag iedereen lange artikelen publiceren.

Deel lange artikelen als een soort blog op LinkedIn

Je kunt het publiceren van lange artikelen op LinkedIn zien als een vorm van bloggen. Het kan heel goed werken, zolang je maar niet te veel wil verkopen met wat je schrijft. Hou het bij kennis delen: Eerst zaaien, dan oogsten.

Je schrijft jouw blogs of artikelen om autoriteit te krijgen én om te investeren in naamsbekendheid. De ROI komt terug in de vorm van een groeiend aantal contacten die uiteindelijk zullen leiden tot nieuwe aanvragen.

Overigens hoef je jouw blogs natuurlijk niet per se zelf te schrijven. Niet iedereen wil dit en zeker niet iedereen heeft er tijd voor. Wil je toch onder jouw eigen naam iets publiceren dan kun je dit uitbesteden aan een bureau. Zij schrijven de tekst die je dan zelf kunt publiceren alsof je het zelf hebt geschreven. SearchUser kan jouw bedrijf hierin ook ondersteunen. 

Bloggen werkt alleen goed als je het ,net als een e-mail nieuwsbrief, met enige frequentie doet. Zo zorg je voor een natuurlijke “pull”. Ook hier kan een externe partij verlichting bieden.

Hoe publiceer je een lang artikel op LinkedIn?

Sinds de interface aanpassing na de overname door Microsoft zie je bovenaan een knop met ‘artikel schrijven’ (of ‘write an article’). Deze knop brengt je rechtstreeks naar de editor van LinkedIn Articles. Of publicaties, als je LinkedIn op Nederlands hebt staan.

Google long form posts publiceren

Het gebruik van de editor spreekt voor zich. Koppen, quotes of een linkje toevoegen gaat eenvoudig met de werkbalk bovenaan de pagina. Plakken vanuit een andere editor kan natuurlijk ook. Loop de tekst dan nog wel even na of de opmaak correct is overgenomen. Wanneer je vanuit Microsoft Word plakt, zul je merken dat de headers niet overgenomen worden als kopjes. Dit moet je handmatig doen.

Om op safe te spelen is het een handige tip om, na het plakken, de gehele tekst te selecteren (ctrl-a op een windows pc) en deze naar de ‘normale’ opmaak te zetten. Dan ga je je kopjes af en stelt deze opnieuw in als kop 1 of kop 2.

Ben je klaar met het schrijven van een lang artikel? Dan publiceer je het artikel door op de blauwe knop met ‘publiceren’ te drukken. Je krijgt dan een dialoogkader te zien waar je wat extra tekst en tags kunt toevoegen om jouw artikel beter vindbaar te maken. Vergeet dus vooral niet om jouw steekwoorden of zoekbegrippen met een ‘#’ toe te voegen.

Opmaak LinkedIn long form posts

Je ziet ook nog een voorbeeld van hoe dit artikel eruit ziet in de nieuwsfeed. Dit is hét moment om te bedenken of de door jou gekozen titel mensen voldoende triggert om jouw artikel te lezen en te liken en/of delen.

Ben je tevreden? Dan druk je op ‘publiceren’. Anders kun je nu nog terug naar de editor om de titel aan te passen.

De artikelen blijven online staan en je kunt ze altijd aanpassen. Vind je dat je te weinig response krijgt? Dan ga je terug in de editor (op dezelfde manier als hierboven omschreven), druk op het knopje ‘meer’ en kies voor ‘artikelen’. Nu kun je een eerder geschreven artikel weer oproepen, aanpassen en opnieuw publiceren.

Jouw artikel op LinkedIn optimaliseren

Er is nog niet zoveel bekend over de impact van deze artikelen en welke technieken het beste werken. Als je in Google op zoek gaat naar statistieken, vind je vooral gegevens over de ‘pulse’. Dus voordat iedereen de artikelen mocht schrijven.

Paul Shapiro heeft als een van de weinige een artikel geschreven met een analyse gebaseerd op de huidige situatie. Hij analyseerde 3000 LinkedIn artikelen en kreeg inzicht in welke elementen leiden tot het hoogste aantal views, likes en shares.

Dit zijn de tips en tricks:

1. Gebruik een titel van 40 tot 49 karakter;
2. Gebruik 8 afbeeldingen in de tekst;
3. Kijk uit met het embedden van video, audio of andere multimedia;
4. Geen vragende zinnen als kop gebruiken – wel ‘hoe doe je…’ of lijstjes;
5. Een tekst met 5 kopjes scoort het beste;
6. De sweetspot voor LinkedIn articles is 1900-2000 woorden. Die worden het beste gelezen;
7. Schrijf met een neutraal sentiment;
8. Gebruik eenvoudige taal, alsof je voor een 11 jarige schrijft;
9. Promoot je artikel ook op andere social media;
10. Je doel is zoveel mogelijk likes scoren. Daaruit volgen de shares en comments vanzelf.

Duplicate content op LinkedIn delen

Ga jij lange artikelen op LinkedIn plaatsen? Dan kunnen wij ons voorstellen dat je je afvraagt of dat dan originele content moet zijn.

En terecht…

Voor onze SEO-strategie straft Google ons namelijk wanneer we een identieke tekst (duplicate content) op meerdere plaatsen publiceren.

Maar wat blijkt?

Het is geen probleem om een blog dat je al eerder op jouw eigen website hebt geplaatst ook op LinkedIn te publiceren, aldus Yoast.

Maar wel bij voorkeur in die volgorde.

En laat wat tijd ertussen om Google de blog van jouw website te indexeren. Publiceer daarna het artikel op LinkedIn en plaats een opmerking eronder dat je dit artikel al eerder op jouw eigen website publiceerde. Dan is er niets aan de hand.

Het is wel mogelijk dat Google het LinkedIn artikel hoger rankt dan de blog op jouw eigen website. Daar kun je natuurlijk gebruik van maken. Publiceer een deel van het blog op LinkedIn en link dan door naar het artikel op jouw website. Dubbele winst: zo genereer je extra verkeer naar je website.

Hoe zorg je ervoor dat jouw artikel gelezen wordt?

Uitsluitend een artikel plaatsen op LinkedIn is niet voldoende. Het artikel komt wel in feeds terecht, maar dat betekent niet dat al jouw connecties dit zien. Tijd voor wat promotie. Vraag bijvoorbeeld aan collega’s of zij het artikel willen delen. Deel het artikel ook in relevante LinkedIn groepen om het bereik te vergroten. En uiteraard op andere social media kanalen. Hoe meer aandacht, hoe groter de kans op likes, comments en shares.

Promoot schaamteloos. Je hoeft je echt niet te beperken tot één keer delen. Bedenk bijvoorbeeld vijf updates om jouw artikel steeds opnieuw te delen en stuur deze met een link naar het artikel op verschillende momenten rond.

Een tooltje zoals Tweriod kan je helpen bij het kiezen van de juiste momenten. Zo zorg je ervoor dat het artikel door zoveel mogelijk mensen wordt gezien en hopelijk ook gelezen (en geliked!).

Onthoud wel dat alle dingen die je deelt, vaak maar door ongeveer 20% van je connecties wordt gezien. Zeker bij mensen met veel connecties. Die hebben een erg drukke persoonlijke feed.

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.