Schurq

Leer hoe verkopersbeoordelingen jouw conversie kunnen verhogen

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Je bent ze zelf ongetwijfeld al eens tegengekomen: de sterren onder advertenties in Google. In Google Adwords kun je namelijk verkopersbeoordelingen tonen bij advertenties in de vorm van sterren. Clicks op de sterren zijn gratis. Je betaalt alleen wanneer een bezoeker op de advertentielink klikt.

Het resultaat van de sterren

De sterren laten de advertentie meer opvallen. Zo wordt ervoor gezorgd dat mensen sneller klikken op de advertentie en de doorklikratio verhoogt met gemiddeld 17%.

Maar ook voor transparantie biedt het voordelen.

Klanten kunnen je betrouwbaarheid namelijk beter beoordelen. Een hoog gemiddelde geeft bij de bezoeker aan dat jouw bedrijf betrouwbaar is. Mede om deze reden zullen zij sneller op je advertentie klikken en naar je website gaan.

Hoe kom ik aan verkopersbeoordelingen bij mijn advertentie?

Je kunt de verkopersbeoordelingen niet zelf toevoegen, helaas. Dit doet Google via review-websites. Hoe je aan een verkopersbeoordeling komt? Met behulp van deze drie stappen:

Stap 1: Integreer een beoordelingswidget in je website voor klantbeoordelingen

Vind je het lastig om zelf aan recensies van klanten te komen? Google heeft enkele partijen erkend die jou kunnen helpen om bezoekers te vragen om recensies. Bijvoorbeeld via The Feedback Company, E-Komerco, Viewpoints.com, Klantenvertellen, Trustpilot. Deze partijen bieden een software aan die je kunt integreren in je website.

Feedback Company

Stel je klantbeoordelingen in en vraag bijvoorbeeld via de e-mail om beoordelingen en recensies. Je kunt ook instellen dat nieuwe klanten automatisch gevraagd worden om een beoordeling achter te laten.

Stap 2: Verzamel minstens 30 unieke verkopersbeoordelingen

Je kunt de beoordelingssoftware zo instellen dat je een groot bereikt krijgt. Hoe meer bezoekers, hoe meer kans op recensies. Als je in een maand 30 unieke verkopersbeoordelingen hebt, worden de sterren automatisch getoond in Google. Hier hoef je zelf niks voor te doen, behalve Google even laten weten dat je een account hebt bij een van haar partners. Verder hoef jij er alleen maar voor te zorgen dat je minimaal 30 unieke recensies hebt :).

Maar, er zit een kleine ‘maar’ aan…

Stap 3: Zorg dat je beoordeling 3,5 sterren bevat of hoger is dan het gemiddelde

De beoordeling van je klanten worden pas getoond als je beoordeling hoger dan 3,5 sterren is. Het voordeel hiervan is dat Google dus alleen maar positieve beoordelingen toont.

EXTRA TIP: vertoon jouw positieve recensies ook op andere plekken, zoals je eigen website of bij een offerte-aanvraag. Dit verhoogt je betrouwbaarheid → je conversiepercentage → je omzet. Voor nog meer transparantie kun je hier ook de minder positieve recensies tonen en laten zien hoe jij hier mee omgaat. Bijvoorbeeld door te reageren en te laten zien hoe je de klacht of de vraag afhandelt.

Het verschil tussen sterren in betaalde en organische zoekresultaten

Bij de betaalde zoekresultaten worden je recensies en sterren, zoals eerder gezegd, automatisch vertoond als je bent aangesloten bij een van de beoordelingswebsites die een partnerschap hebben met Google. Daarnaast dien je nog aan een aantal andere Google voorwaarden te voldoen, voordat de beoordelingen weergeven worden.

Bij organische zoekresultaten weet je nooit zeker of je beoordelingen zichtbaar worden, maar je kunt het wel stimuleren. Geef met Google Webmaster Tools aan dat je een beoordelingswidget op je website hebt staan. Daarnaast kun je de recensies op de beoordelingswebsite door jouw webdeveloper laten integreren in je website.

Hulp nodig bij verkopersbeoordelingen in Google?
Ben je er na dit blog toch nog niet helemaal uit hoe je die sterren in Google voor elkaar gaat krijgen? Bij Schurq. helpen wij je graag bij het verkrijgen van recensies.

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2