Let op! Uw website loopt risico te dalen in Google zoekresultaten!

Let op! Uw website loopt risico te dalen in Google zoekresultaten!


Bent u klaar voor de nieuwe Google update? Is de SEO van uw website nu goed op orde? Vanaf 21 april kan dit met Google nog beter door websites te voorzien van een ‘mobile-friendly’ tag.

Misschien heeft u het al gehoord, Google komt met een nieuwe update. De mobielvriendelijkheid van sites is vanaf 21 april een SEO ranking factor. Ik hoor u denken, wat houdt dit in en wat moet ik dan doen? Geen paniek. Deze blog is uw redder in nood.

SEO ranking factor

SEO ranking factoren vormen het ‘recept’ van Google. Aan de hand van SEO ranking factoren bepaalt Google hoe hoog uw website in de zoekmachine terechtkomt. Voorbeelden van SEO ranking factoren zijn het gebruik van keywords, het aantal woorden op een pagina en de frequentie van updates. Zo zijn er nog veel meer, maar ik denk dat u het idee begrijpt. Vanaf volgende week dinsdag staat de mobielvriendelijkheid ook in deze lijst. Overigens geldt dit alleen voor de mobiele zoekresultaten en heeft het geen invloed op de desktopversie.

Wat verandert er?

Kort door de bocht gezegd, zullen mobielvriendelijke websites voorrang krijgen in de Google zoekresultaten op mobiele apparaten. Deze aankondiging komt voor ons niet als een grote verrassing, aangezien Google hier al langer mee experimenteerde. Het doel van de nieuwe ranking factor is webbeheerders stimuleren om hun website mobielvriendelijk te maken. Als u nu een hoge ranking heeft in mobiele zoekresultaten, kan daar dus volgende week verandering in komen als uw website niet mobielvriendelijk is. Uw SEO en de kwaliteitsscore in Adwords zullen hierdoor ook beïnvloed worden. Dit wilt u natuurlijk niet, in ieder geval niet in negatieve zin. Daarom zal ik u straks uitleggen hoe u dit kunt voorkomen.

Waarom zou ik iets doen met deze verandering?

Zoals de naam eigenlijk al aangeeft, wordt er bij mobielvriendelijkheid gekeken naar hoe personen de website ervaren vanaf een mobiel apparaat. Onder mobiele apparaten vallen niet alleen smartphones, maar ook tablets. Als een website slecht overkomt op een smartphone of tablet, is er volgens Google een kans van 61 procent dat bezoekers niet zullen terugkeren. Na dit gelezen te hebben, is het bijna onvoorstelbaar dat de mobielvriendelijkheid van websites nooit eerder een hoge prioriteit had. Het mobiele verkeer en mobiel zoeken groeit, daarom doet u uw website eigenlijk te kort als u deze Google update negeert. Via Google Analytics ziet u hoeveel bezoekers uw website openen op een mobiel apparaat.

Mobile-friendly tag | twee vliegen in een klap

Mobielvriendelijkheid kan dus volgens Google invloed hebben op het aantal bezoekers van een website. En vanaf volgende week heeft het ook impact op uw ranking in de zoekmachine. Laat de verandering niet ten koste gaan van uw SEO. Behoud uw plek door de website te voorzien van een mobile-friendly tag.

Verhoog zo ook gelijk het aantal terugkerende bezoekers. Oftewel, twee vliegen in een klap.

Wat moet ik doen?

Heeft u al een mobiele of responsive website? Wacht dan even met opgelucht ademhalen. Het is namelijk mogelijk dat Google uw website niet als mobielvriendelijk beoordeeld. Een website kan goed te gebruiken zijn op een tablet, maar voor alsnog niet hoog scoren in de mobiele zoekresultaten. Nog steeds geen reden tot paniek, volg gewoon dit stappenplan.

Stap 1:
De eerste stap is kijken naar welk type website u heeft. Google onderscheidt verschillende typen websites. En bij elk type stelt Google andere eisen aan de opbouw van een website. In grote lijnen zijn er drie soorten websites:

  • Responsive design
    Bij dit design blijven de URL & HTML van uw website hetzelfde voor alle apparaten. Hoe de webpagina getoond wordt verschilt per apparaat, maar inhoudelijk is alles hetzelfde.
  • Dynamische weergave
    Bij dit type blijft alleen de URL van een website hetzelfde. De weergave verandert per apparaat, omdat de server voor elk apparaat een andere HTML genereert. Het is een geavanceerde methode, waarbij de fysieke content steeds wordt afgestemd op het apparaat.
  • Afzonderlijke URL’s
    Bij dit type verandert zowel de HTML als de URL per apparaat. Bezoekers worden omgeleid naar een URL die de pagina optimaal weergeeft op het gebruikte apparaat.

Google heeft geen voorkeur voor een bepaald type. Zolang de opbouw van de website maar goed is en pagina’s toegankelijk zijn, is Google tevreden. Weet u welk type uw website is? Dan kunt u aan de specifieke eisen gaan voldoen.

Stap 2:

Voordat u gaat rommelen in uw website is het natuurlijk handig om te weten in hoeverre uw website al mobielvriendelijk is of in worst case scenario, nog helemaal niet responsive is. Dit kan met speciale online tools van Google. De mobile friendliness tool geeft gelijk aan hoe uw website volgens Google presteert op mobiele apparaten.

Is uw website nog niet ‘mobile proof’? In deze praktische handleiding leest u alles over mobielvriendelijke websites. Een andere prestatietool is PageSpeed Insights. Deze meet de laadsnelheid van uw webpagina’s op mobiele apparaten. Dit wordt gedaan vanuit de gebruikersinterface. Deze tool geeft ook gelijk tips over hoe u ze sneller kunt maken.

Stap 3:

Let’s get mobile friendly! U heeft nu alle nodige informatie verzameld en kunt indien nodig de website optimaliseren. Maar waar moet u beginnen? Leg de adviezen, gericht op paginaniveau, voor u neer. Bepaal welke webpagina’s voor u het belangrijkst zijn. Daar legt u als eerst de focus op, voordat u door de bomen het bos niet meer kunt zien. Zo heeft u in ieder geval al een aantal pagina’s op orde waardoor u hoger scoort op mobielvriendelijkheid. Zijn deze klaar? Dan gaat u verder met de rest tot uw website geheel mobielvriendelijk is en u niets te vrezen heeft voor de nieuwe update van Google. In de meest gunstige situatie is uw website voor 21 april mobielvriendelijk. Is dit niet haalbaar, dan is het voor uw SEO belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.

Hulp nodig?

Wij hebben een brede kennis als het gaat om responsive websites en staan ervoor open om u te helpen. Deze verandering zal bovendien direct consequenties hebben voor de kwaliteitsscores in uw Adwords. Onze Adwords specialisten weten hoe zij hierop in kunnen spelen en kunnen u adviseren.

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.