Meer leads met deze 18 “Lead magneten”

Meer leads met deze 18 “Lead magneten”

Wij zijn fan van content marketing (dat is geen nieuws). De voordelen van consistent relevante content delen met je doelgroep zijn oneindig. Je kunt jouw naamsbekendheid vergroten, jezelf als autoriteit neerzetten en merkloyaliteit opbouwen. Al dit verkeer naar jouw merk is fantastisch, maar het is niet waardevol als er geen leads uitkomen. Wist je dat slechts 53% van de B2B-marketeers omzet en inkomsten behaald? Zet daarom de juiste lead magneten in!

Wat is een lead magneet?

Een lead magneet wordt ook wel een content aanbieding genoemd. Het is een item om bezoekers te verleiden hun contactgegevens te delen in ruil voor relevante content. Het “cadeautje” staat vaak achter een formulier. Goede content kan jou helpen om leads te genereren, vertrouwen op te bouwen met je doelgroep en je merk on top of mind te houden bij je leads.  

Lead magneten inzetten is een “piece of cake”. Gebruik je tekst? Dan is het belangrijk dat het makkelijk te lezen is. Deel grote tekststukken op in kleinere stukjes. Lead magneten als e-books, whitepapers of onderzoeksrapporten kunnen wel langer zijn, maar zoek altijd een manier om ze zo eenvoudig mogelijk te maken. Complexe concepten kunnen begrijpelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een afbeelding of animatie.

Het is essentieel dat jouw content de kennis van de lead verruimt. Zorg dat men jouw content onthoudt, doordat het een vorm van educatie, assistentie of entertainmentwaarde biedt. Jouw content dient één focuspunt te hebben die opgebouwd is rondom een probleem of doel dat je hebt geïdentificeerd toen je jouw buyer persona’s creëerde. Weet precies waar jouw lezers naar op zoek zijn en zorg ervoor dat zij dit bij jou vinden. Wanneer jij de lezers een oplossing biedt waar zij allang naar op zoek waren, wekt dit hun interesse op. Jij bent de expert waar ze bij terugkomen. 

We bevinden ons in een tijdperk van onmiddellijke voldoening. We hebben geen geduld en willen ons “cadeautje direct ontvangen”. Zorg er daarom voor dat jouw item zo snel mogelijk geleverd wordt. Denk aan een geautomatiseerde e-mailopvolging via marketing automation

Voorbeeld landingspagina download

18 soorten lead magneten die het waard zijn om toe te voegen aan jouw contentstrategie:

Zoals eerder aangegeven is het belangrijk om jouw leadgeneratie strategie up-to-date te houden. Zorg er daarom altijd voor dat jouw content aansluit op hetgeen waar de lezers naar op zoek zijn.

#1. Templates; Deze zijn perfect voor de bezoekers die zelf iets willen maken om bijvoorbeeld content te creëren.

#2. Demo’s; Biedt demo’s aan van jouw producten en/of diensten. Maak het bezoekers makkelijk om een afspraak te maken, zodat jouw salesteam hen verder naar de sale kan begeleiden.

#3. Checklist; Dit is een goed idee voor “snackable” content. Checklists zijn vaak beknopt, eenvoudig en snel. Ze bevatten een visueel ontwerp om gebruikers snel door een specifiek proces te leiden.

#4. Tipsheet; Dit is een nog kortere lead magneet dan een checklist. Tipsheets geven korte, eenvoudige inzichten met belangrijke informatie. De tipsheet wordt vaak gepresenteerd in de vorm van een genummerde lijst. 

#5. Video cursussen; Een videocursus maken kost veel tijd, maar het kan ook veel opleveren. Je kunt bijvoorbeeld jouw videocursus op leerplatforms plaatsen om de naamsbekendheid en autoriteit van jouw merk uit te breiden.

#6. Whitepapers; Dit is een uitgebreid document dat is gemaakt om een probleem toe te lichten en een oplossing te bieden. Whitepapers kunnen erg krachtig zijn in het overtuigen van leads om het product of de oplossing die je verkoopt te overwegen.

#7. Kits; Dit is een geweldige optie als je jouw inhoud opnieuw wil gebruiken en op een nieuwe, boeiende manier wilt presenteren.

#8. E-mailcursus; Hiermee kun je voortdurend nieuwe leads aantrekken. Richt de e-mailcursus op het leren van een specifiek onderwerp of oplossing verspreid over verschillende e-mails, die automatisch binnen een specifiek tijdsbestek worden verzonden.

#9. Guides/handboeken; Dit is een vorm van zelfstudie, waarbij stapsgewijs instructies worden gegeven. Bezoekers vinden het fijn dat zij zo eenvoudig en overzichtelijk door complexe processen worden geleid om een probleem op te lossen.

#10. Evenementen; Business events zijn top en niet alleen om belangrijke informatie vast te leggen, maar ook om de mensen persoonlijk te ontmoeten en een grotere database op te bouwen. 

#11. Podcasts; Terwijl de concurrentie in je nek hijgt en ook lead magnets inzet, kun je middels een podcast nog uniekere en meer waardevolle content neerzetten. Podcast richten zich specifiek op jouw doelgroep en genereert abonnementen. De trend rondom podcasts blijft namelijk groeien.

#12. Webinars; In een webinar kun je jouw intellectueel leadership perfect demonstreren en jouw doelgroep opleiden per specifieke onderwerpen waar ze hulp bij nodig hebben. 

#13. Cheatsheets; Dit is korte, handige informatie die gebruikers kunnen gebruiken wanneer ze het snel nodig hebben. Een cheatsheet moet strak zijn, waardoor de inhoud in één oogopslag gemakkelijk te verwerken is.

#14. E-books; E-books bieden bruikbare oplossingen die lezers kunnen volgen.

#15. SlideShare; Wanneer je een presentatie hebt gehouden, kan men hier de dia’s in hun eigen tempo en wanneer het hen uitkomt lezen. Op een later moment kunnen zij dan nog contact met je opnemen.

#16. Officieel onderzoeksrapport; Elke branche heeft onderzoek nodig. Deel resultaten van officiële onderzoeken uit jouw branche, of start zelf een onderzoek. Bijvoorbeeld vanuit enquêtes of trendanalyses, en presenteer het aan jouw doelgroep.

#17. Trials; Je kunt gratis proefversies aanbieden van jouw producten of diensten, voeg een eenvoudig formulier toe om hun contactgegevens te verzamelen. TIP: Vraag niet om betaal- en/of creditcardgegevens.

#18. Nieuwsbrief; Jouw e-mailnieuwsbrief is een geweldig middel waar je continu je leads kunt aantrekken. Zorg ervoor dat je de waarde benadrukt die zij van je krijgen. Anders zal jouw nieuwsbrief niet opvallen in hun overvolle inbox.

Tips om jouw lead magnet te creëren

  • Doe je huiswerk
    Leer wie jouw beste klanten zijn, ken hun pijnpunten en weet waar zij naar op zoek zijn. Dit kan door middel van een buyer persona. Dit is een duidelijk overzicht van wie jouw doelgroep is, wat ze doen en waar ze naartoe gaan om informatie te verzamelen. Het is erg nuttig om te beschikken over deze informatie. Zo kun je de inhoud optimaliseren/personaliseren voor een bepaald persoon, dit heeft een groter effect.

  • Controleer jouw bestaande inhoud
    Controleer of je niet al ergens op je website content cadeautjes hebt staan. Dit is namelijk vaak wel het geval. Beantwoord hiervoor een aantal vragen zoals: ‘wat voor soort content heb ik al?’, ‘Is de informatie nog actueel?’ of ‘welke blogs krijgen de meeste weergaven en betrokkenheid?’. Door het beantwoorden van deze vragen kun je bepalen welke inhoud nodig is om de eventuele gaten op te vullen.

  • Kies een onderwerp op basis van jouw onderzoek in tip 1
    Probeer je te focussen op onderwerpen die relevant zijn voor een belangrijk pijnpunt of die gericht zijn op een bepaald stadium van de customer journey waarvoor je nog geen content hebt.

  • Begin met het maken ervan
    Creëer het eerste concept van je inhoud. Benoem belangrijke op te nemen punten, links van nuttige onderzoeken en andere bronnen om de kwaliteit van het aanbod te verbeteren. Dit is ook handig wanneer je het schrijven uitbesteed. 

  • Zet de puntjes op de i
    Wanneer je een eerste draft hebt gemaakt, zullen er daarna altijd nog een paar puntjes op de i gezet worden. Bewerk jouw content tot het af is en laat het doorlezen door een objectief iemand. Op deze manier kunnen fouten herkend worden. Zo mis je geen kansen waar je zoveel tijd en moeite in hebt gestoken. 

  • Maak het compleet met een geweldig design
    Giet jouw content in een mooi jasje, zodat het ook aantrekkelijk eruit ziet voor de lezers. Als je zelf geen designteam hebt, kun je dit ook uitbesteden. 

  • Koppel het cadeautje aan een campagne
    Om je aanbod te promoten maak je een landingspagina, met een call-to-action (CTA) en optioneel een advertising campagne, zodat jouw doelgroep middels gerichte targeting op de hoogte worden gebracht van jouw cadeautje. Laat men op de landingspagina hun e-mailadres achterlaten om bij jouw cadeautje uit te komen. Deze leads kun je opvolgen met een e-mailopvolging in marketing automation.

  • Maak contact met je nieuwe leads en blijf betrokken. Het is belangrijk om een content weggever te hebben voor elk elke fase van de customer journey van jouw doelgroep. Van bewustwording tot onderzoek, vergelijking en beslissing. Je kunt dit herhalen totdat je een volledige bibliotheek met lead magneten hebt gebouwd. Vergeet daarnaast niet je bestaande leads ook nog te bereiken en warm te houden met campagnes.

Heb jij hulp nodig bij de het creëren van de juiste content op jouw website?

Neem Contact op met onze specialisten!

Neem contact op

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.