Schurq

Let op! De nieuwe Facebook policy kan leiden tot weigering SSL

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

Facebook heeft een nieuwe policy voor het gebruik van de Facebook handelsmerken zoals het logo en de iconen. Wanneer je als organisatie je niet aan de regels van deze policy houdt, kan dit leiden tot een weigering van je SSL certificaat. Reden genoeg om deze regels dus goed door te nemen! In dit blog vertellen we je meer over de nieuwe Facebook policy en de regels rondom het ‘F’ logo!

Facebook probeert met de nieuwe policy haar handelsmerk te beschermen. Door consistent gebruik te maken van de nieuwe policy, worden mensen geholpen om de verwijzingen naar Facebook te herkennen. Facebook is continu op zoek naar onjuist gebruik van de handelsmerken. Als de handelsmerken onjuist gehanteerd worden, wordt er ingegrepen. Dit kan leiden tot een weigering van jouw SSL certificaat.

Nieuwe Facebook policy

Verzoek tot toestemming

Als je de Facebook handelsmerken in de volgende marketinguitingen wilt gebruiken, zul je een verzoek voor toestemming in moeten dienen:

  • Advertenties of andere marketinguitingen die online of op tv verschijnen;
  • Boeken, toneelstukken, tv-programma’s en films;
  • Geprint materiaal;
  • Nieuws en live-tv (wanneer de tijd dit toelaat).

Voor andere marketinguitingen is het niet nodig om een verzoek in te dienen. Wel dienen deze uitingen te voldoen aan de richtlijnen zoals beschreven in de policy!

Gebruik van het Facebook logo

Voor elk logo of handelsmerk gelden er andere regels. Zo mag je het ‘F’ logo alleen gebruiken om je aanwezigheid op Facebook te promoten. Dit logo mag nooit gewijzigd, verkleurd of gedraaid worden. Is het vanwege technische aspecten niet mogelijk om het logo in de originele kleur te plaatsen? Dan mag je het logo in het zwart-wit plaatsen. Ook moet er rondom het logo voldoende ruimte zitten zodat het logo duidelijk en overzichtelijk is.

Gebruik van Facebook logo volgens Facebook policy

Richtlijnen van Facebook

Het kan voorkomen dat je naar Facebook verwijst of Facebook wilt vernoemen in een tekst. Er gelden specifieke richtlijnen voor het vermelden van het woord ‘Facebook’ op je website. Zo dien je het woord Facebook altijd met een hoofdletter te schrijven, behalve wanneer dit deel uitmaakt van een webadres. Daarnaast dient het woord in dezelfde stijl en met dezelfde lettertype en grootte geschreven te staan als de content om dit woord heen. Ook mag je nooit een Facebook logo gebruiken op een plek waar eigenlijk het woord ‘Facebook’ hoort te staan.

Er zijn een aantal standaard zinsdelen die door Facebook zijn goedgekeurd en je mag gebruiken in je marketing uitingen:

Facebook zinsdelen

De regels gelden niet alleen voor Facebook, maar ook voor Instagram, Facebook Messenger en WhatsApp. Wil je meer informatie over de policy? Klik dan hier >> of neem contact op met onze specialisten!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren